To chyba jakiś świąteczny numer tygodnika MOTOR, skoro największe zdjęcie i to w najbardziej prestiżowym miejscu okładki zajmuje Dacia Duster. No ale cóż – w połowie listopada premierę prasową miała najnowsza odsłona tego jakże popularnego w Polsce (i nie tylko) modelu, a pod koniec ubiegłego miesiąca można było już publikować materiały na jego temat. A to pierwsze wydanie tygodnika MOTOR po 29. listopada. No i chyba nie chcą walczyć z faktami, że Duster, to ósmy najchętniej kupowany model nowego samochodu w Polsce. Od stycznia do listopada włącznie nabywców znalazło 8.273 tych aut, a po wprowadzeniu do oferty nowej generacji sprzedaż wystrzeli mocno w górę.
MOTOR nr 49 (3676) z 04.XII.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,79 zł
Koszt 1 strony: niemal 10 groszy
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3 Aircross, SpaceTourer, DS 3, 2008, Traveller, Captur, Clio, Twingo, Dokker, Duster, Jogger, Logan, Sandero, Crossland, Mokka, Zafira
Dacię Duster nowej generacji MOTOR zaprezentował na stronach 4-5. Przypomniał poprzednie wersje, napisał, że sprzedano już na wszystkich rynkach ponad 2,26 miliona sztuk (a cała Dacia od pierwszych lat XXI wieku już ponad 8 milionów!), a aktualnie jest czwartym najchętniej kupowanym kompaktowym SUV-em na Starym Kontynencie. Dacia jest w Europie 10. najpopularniejszą marką samochodową i wyprzedza w rankingu nie tylko Citroëna, Fiata, czy Opla, ale też jakże ukochanego w Polsce ostatnimi czasy Hyundaia.
Redaktor Szczepaniak docenia stylistykę nowego Duster oraz jego większą przestronność mimo niemal niezmienionych gabarytów. Mocno – na plus – zmieniło się wnętrze – ekran systemu multimedialnego znalazł się (wreszcie) wysoko, obsługa Android Auto oraz Apple CarPlay odbywa się bezprzewodowo, a – co ważniejsze – zaoferowano systemy bezpieczeństwa, których do tej pory nie było.
Wycofano silniki wysokoprężne, za to w ofercie jest hybryda. Jednostki benzynowe mają niewielką pojemność skokową, ale Duster nigdy nie był przesadnie ciężki, więc na pewno dadzą sobie radę bardzo dobrze. Niedowiarkom proponuję jazdę, ale taką bez uprzedzeń. Aha – i dowiedzcie się wcześniej, jak jeździć „zaturbionym” silnikiem, żeby było wydajnie oszczędnie! ;-)
Porównanie trzech dużych minivanów – Hyundaia Starii, Toyoty Proace Verso i Volkswagena Multivana – MOTOR opublikował na stronach 14-19. Wspominam o tym dlatego, że Toyota, to w praktyce konstrukcja francuska bliźniacza z Citroënem SpaceTourerem, Peugeotem Travellerem oraz Oplem Zafirą Life, o czym na szczęście w artykule wspomniano. Ciekawy jestem, czy właśnie dlatego Toyota przegrała to porównanie… Zwłaszcza, że kosztuje o niemal 100.000 zł mniej, niż rywale. OK., ustępuje im nieco wyposażeniem seryjnym, ale gdyby nawet dorzucić szereg opcji – i tak wyjdzie taniej.
Produkowany w Polsce przez koncern Stellantis Jeep Avenger ma dwie wersje napędowe – spalinową (oferowaną na wybranych rynkach, w tym w Polsce) i elektryczną. MOTOR na stronach 20-22 porównał obie odmiany. Ta druga ma mocniejszy zespół napędowy i jest oczywiście dużo droższa, ta pierwsza ma w praktyce nieograniczony zasięg, ale gorsze osiągi. Redaktor Szczepaniak uznał, że elektryczny Avenger oferuje wyraźnie lepszą płynność działania i komfort. Niestety ładowanie akumulatorów zajmuje dużo czasu, a cena jest wysoka. W efekcie wersja benzynowa uzbierała 4 gwiazdki, a elektryczna trzy. Jednakże dla określonej grupy klientów może to być nawet w Polsce interesująca propozycja.
Chyba dobrze byłoby, żeby artykuł ze stron 24-27 zamieszczony w aktualnym wydaniu tygodnika MOTOR przeczytali sobie wszyscy ci, którzy wypisują w komentarzach niestworzone rzeczy o Strefach Czystego Transportu i próbach ograniczania wjazdu niektórych samochodów do centrów niektórych miast.
Sporo interesujących nas aut kandyduje w plebiscycie Auto Lider 2024. W kategoriach aut terenowych i pick-upów oraz miejskich crossoverów i SUV-ów zaprezentowanych na stronach 34-35 wypatrzyłem Dacię Duster, Jeepa Gladiatora, Jeepa Wrangler, Citroëna C3 Aircrossa, Dacię Sandero Stepway, DS 3, Fiata 600e, Jeepa Avengera, Nissana Juke’a, Opla Crosslanda, Opla Mokkę, Peugeota 2008 i Renault Captura.
Na stronie 37. MOTOR pokazał po trzy najbardziej zawodne modele samochodów w każdej z grup wiekowych badanych przez niemiecki TÜV. W tabelkach pojawiają się dość powszechnie Dacie (Logan, Dokker, Duster), Renault (Twingo, Clio), jest też Nissan Qashqai. Ale mamy także Fiata Punto, Seata Alhambrę, Volkswagena Sharana i parę modeli BMW. No i warto pamiętać, że bardzo dobre noty zebrał w tym badaniu Peugeot 208!
Fiat Panda pojawił się w roli rywala dla opisanego na stronach 42-4 Volkswagena Up!-a. Innym rywalem jest Toyota Ayogo, przy której wspomniano jej „rodzeństwo”, ale bez podawania modeli – napisano tylko o Citroënie i Peugeocie.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze..
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze