Na okładce aktualnego wydania tygodnika MOTOR pokazano Fiata 600e (największe zdjęcie) oraz Dacię Sandero (jedna z najmniejszych fotografii). Swoją drogą ciekawe, ile jeszcze MOTOR utrzyma się na rynku w postaci drukowanej. Nie, żebym się zamierzał tego pisma pozbyć z rynku wydawniczego, ale to już jedyny mainstreamowy periodyk motoryzacyjny, jaki jest wydawany w Polsce.
MOTOR nr 50 (3677) z 11.XII.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,79 zł
Koszt 1 strony: blisko 10 groszy
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C5 Aircross, DS 4, DS 7, 3008, 408, 5008, e-5008, 5 EV, Arkana, Austral, Espace, R4, Bigster, Jogger, Logan, Sandero, Grandland, Mokka-e
Na stronie 6. w dziale W skrócie MOTOR wspomniał o planach wprowadzenia na rynek Opla Corsy w wersjach mHEV. Niżej pokazano zdjęcie z fragmentem Renault 5 EV, którego debiut jest planowany na końcówkę lutego w Genewie.. Więcej zdjęć pokazaliśmy my.
Na stronie 7. w dziale Przyszłe premiery MOTOR wspomina m.in. Lancię Ypsilon, Renault 5 EV, Alfę Romeo Giulię, Maserati GranCabrio, miejskiego SUV-a Alfy Romeo, Dacię Bigster, Renault 4, Nissana Juke’a i Peugeota e-5008.
Niedawno koncern Stellantis zaprezentował Fiata 600e. Autko wzbudziło raczej mieszane uczucia, ale może akurat trafi w gusta klientów. To techniczny bliźniak Jeepa Avengera, ale stylistycznie podobny jest do mniejszego Fiata 500e. Redaktor Szczepaniak z tygodnika MOTOR miał okazję pojeździć najnowszym europejskim modelem Fiata, a swoje wrażenia opisał na stronach 10-12. Dostrzegł znacznie więcej zalet, niż wad, a wśród konkurentów wymienił Opla Mokkę-e oraz wspomnianego Jeepa Avengera w wersji elektrycznej.
Długodystansowy (nieco ponad 20.000 km) test Dacii Sandero Stepway Eco-G 100 Expression dobiegł końca. MOTOR w aktualnym wydaniu zamieścił podsumowanie tej próby (strony 18-21). Jak wypadła Dacia? Okazuje się, że naprawdę dobrze!
Od rozpoczęcia testu niewzrosła cena nowego samochodu, co w dzisiejszych czasach warto podkreślić. MOTOR uczciwie przyznaje nawet, że dzięki promocji dziś można kupić analogiczne auto nawet nieco taniej. Autor uznał, że ceny są wciąż atrakcyjne, bo przecież cała masa samochodów drożeje, a Sandero – póki co – trzyma cenę.
A jak wypadły poszczególne elementy podlegające ocenie? Wnętrze i wykończenie uznano za dobre – wprawdzie plastiki nie należą do najszlachetniejszych, ale za to są całkiem trwałe, a montaż znakomity – nic nie trzeszczało pod koniec testu. Do tego obsługa jest banalna i nie wymaga – pomijając system infotainment – regulacji dotykowej. Przestronność i komfort, jak na tę wielkość i ten segment – też oceniono dobrze. Pochwalono też liczbę i funkcjonalność schowków oraz przestrzeń bagażową.
90-konny silnik (100 KM na LPG) okazuje się nadspodziewanie żwawy – niedowiarki powinny się przejechać i dopiero potem wydawać opinie. Co ciekawe – na hamowni Sandero okazało się o kilkanaście procent mocniejsze, niż deklaracje producenta! Grube kilkanaście procent!
Dacia dobrze wygląda pod względem gwarancji (standardowo 3 lata), a i koszty obsługi serwisowej nie są wysokie. Testowany egzemplarz zaliczył kilka dłuższych podróży, także zagranicznych, i okazało się, że nader dobrze spisuje się także w trasie. Do tego samochód okazał się praktycznie bezawaryjny, co potwierdził przegląd na stacji Dektry. W czasie testu doszło do utraty mocy, za co odpowiadał zsunięty wąż dolotu. Naprawa była szybka i bezkosztowa.
W materiale wspomniano także Logana, a także inne marki Aliansu – Renault, Nissana i Mitsubishi.
Wśród odzieży firmowanej markami samochodowymi (strony 30-31) MOTOR pokazał bluzy Alfa Romeo oraz Jeep.
Sporo interesujących nas aut kandyduje w plebiscycie Auto Lider 2024. W kategoriach aut SUV/crossover klasy średniej/kompaktowy zaprezentowanych na stronach 32-33 wypatrzyłem: Alfę Romeo Stelvio, DS 7, Nissana X-Traila e-4ORCE, Peugeota 5008, Renault Espace’a, Alfę Romeo Tonale, Citroëna C5 Aircrossa, Dacię Jogger, DS 4, Jeepa Compassa, Mitsubishi ASX-a (kompletnie nie wiem, dlaczego to auto znalazło się w tej grupie), Nissana Qashqaia e-Power, Opla Grandlanda, Peugeota 408, Peugeota 3008, Renault Arkanę i Renault Australa.
W dziale Używane na stronie 34. MOTOR ocenił piątą generację Nissana Mikry (K14). Auto wypadło bardzo dobrze. Nota poniżej średniej pojawiła się tylko w ocenie kosztów serwisu. Za przeciętne uznano przestronność wnętrza, ceny zakupu, ceny części oraz ich dostępność. Ocenę powyżej średniej przyznano w kategoriach: pojemność bagażnika, jakość materiałów, komfort jazdy i hałas, osiągi, zużycie paliwa, dostępność serwisu oraz bezawaryjność. Na ocenę bardzo dobrą MOTOR zdecydował się w przypadku wyposażenia oraz wyglądu i stylu.
Dużo o Fiatach sprzed lat znajdziecie tym razem w dziale MOTOR Retro na stronie 46. Wspomniano tam modele 124, 125, 126, 131 i 132.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze