To już ostatnie tegoroczne wydanie tygodnika MOTOR. Ukazało się jeszcz przed Świętami, ale dopiero na dziś postanowiłem przygotować jego przegląd. Na okładce można dostrzec Renault Arkanę, Peugeota 308, Citroëna C4, Nissana Qashqaia, Fiata Tipo i Jeepa Renegade. Czy to jednak wystarczy, by uznać, że warto kupić to pismo?
MOTOR nr 51-52 (3678-3679) z 18.XII.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 72 (z okładką)
Cena: 5,49 zł
Koszt 1 strony: ponad 7,6 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, C5 Aircross, 308, 508 PSE, e-5008, 12, 5 EV, Arkana, Captur, Clio, Kadjar, R4, A110, Bigster, Duster, Astra, Crossland X, Insignia, Kadett
Jeepa wspomniano krótko w tekście poświęconym marce MG zamieszczonym na stronach 4-5.
Na marginesie strony 6. wspomniano króciutko o tym, że Nasser Al-Attiyah dołączył do Dacii i samochodem tej marki wystartuje w Dakarze 2025.
Niżej w tym samym dziale podano polską cenę elektrycznej Astry-e. My znamy już także ceny wersji kombi tego wariantu napędowego.
Interesujące nas samochody pojawiły się w dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 8. Wspomniano tam Lancię Ypsilon, Renault 5 EV, Alfę Romeo Giulię, Maserati GranCabrio, miejskiego SUV-a Alfy Romeo, Dacię Bigster, Nissana Juke’a, Peugeota e-5008 oraz Renault 4.
MOTOR – na stronach 16-25 – porównał sześć kompaktowych SUV-ów z benzynowymi silnikami mocach rzędu 158-198 KM. W stawce znalazło się także Renault Arkana i to właśnie ono dysponuje silnikiem o najniższej mocy. Czy mogło stawić czoła rywalom, z których wszyscy mają mocniejsze jednostki napędowe?
Cóż – trzeba od razu napisać, że Arkana nie przegrała tego testu. Gorzej oceniono Mazdę CX-30, przede wszystkim z uwagi na jej wyższą cenę. Porównanie wygrała Honda ZR-V przed Cuprą Fermentor i Hyundaiem Koną. Arkanę wyprzedziła jeszcze Kia XCeed, samochód wyraźnie mniejszy, i – jak dla mnie – praktycznie zwykły kompakt.
OK, wiem, że Arkana bazuje na płycie, na której powstają też Clio i Captur, ale jakie to ma znaczenie w dobie modularnych platform? Owszem, na szerokość może być nieco gorzej, ale… w praktyce wcale nie jest. Mazda jest ciut węższa od Arkany, a reszta stawki minimalnie od niej szersza. Za to pojemnością kufra SUV coupe od Renault „zjada rywali na śniadanie”, jednak punktacja w tej kategorii okazuje się zaskakująco niekorzystna dla francuskiego samochodu. Arkana zyskała tu naprawdę nieznacznie.
Skrytykowano powolne działanie dwusprzęgłowej przekładni w Renault i przeciętną kulturę pracy systemu Stop&Start, a także układ kierowniczy. Pochwalono niskie spalanie i dobre wybieranie nierówności. Cenowo Arkana też wypada nieźle.
Przyznać jednak trzeba, że Arkana straciła do zwycięskiej Hondy tylko 7 punktów zdobywając 235 oczek.
Na stronach 28-30 MOTOR porównał dwa Citroëny C5 Aircross. Oba dysponują mocą maksymalną 131 KM (może się to wydawać niedużo, ale dzisiejsze silniki naprawdę sporo potrafią), tyle, że jeden jest benzyniakiem, a drugi dieslem. Tak, w obrębie tego modelu można jeszcze wybrać auto z silnikiem wysokoprężnym.
Benzyniak, to dobrze znany trzycylindrowy silnik 1.2 PureTech. Diesel, to jednostka 1.5 BlueHDi o czterech cylindrach. Różnica w cenie, przy założeniu, że porównujemy analogiczne wersje wyposażeniowe, wynosi ok. 10.000 zł. Co więc wybrać? MOTOR ogłosił remis. Osiągi i dynamika są nieco lepsze w benzyniaku, cena też przemawia za tą odmianą. Ba diesla z kolei wskazuje zużycie paliwa oraz związany z tym zasięg. W dziedzinie płynności działania oraz komfortu obie wersje oceniono tak samo.
Zdjęcie Opla Kadetta A Caravan pojawiło się na stronie 37.
Lancię wspomniano w materiale „Egzotyczne silniki” zamieszczonym na stronach 44-45.
Przód Peugeota 3008 można dostrzec na zdjęciu, jakie MOTOR opublikował na stronie 47.
Sporo interesujących nas aut kandyduje w plebiscycie Auto Lider 2024. W kategoriach aut sportowych i dużych SUV-ów, jakie MOTOR zaprezentował tym razem na stronach 48-49, wypatrzyłem Jeepa Grand Cherokee 4xe, Abartha 500e, Alfę Romeo Giulię Quadrifoglio, Alfę Romeo Stelvio Quadrifoglio, Alpine A110 oraz Peugeota 508 PSE.
To wygląda na Opla Insignia – w poradach dotyczących aut używanych na stronie 50. czytelnik pyta o DPF. Przy okazji – w tym roku minęło 20 lat, odkąd Opel zaczął stosować to rozwiązanie.
Na tej samej stronie pada też pytanie, co to jest rapidgate w przypadku Nissana Leafa. Chodzi o starsze generacje tego modelu, w których zdarza się, że akumulatory w czasie ładowania bądź szybkie jazdy mocno się grzeją. W efekcie ich ładowanie dużą mocą jest praktycznie niemożliwe.
Wciąż na stronie 50. MOTOR ocenia Opla Crosslanda X. Noty poniżej średniej wystawiono przy komforcie jazdy i hałasie, cenie zakupu oraz bezawaryjności. Za średnie MOTOR uznał osiągi, wygląd i styl, ceny części oraz koszty serwisu. Ocenę powyżej średniej wystawiono za przestronność wnętrza, jakość materiałów, wyposażenie, zużycie paliwa raz dostępność części. Pojawiły się też oceny bardzo dobre – za pojemność bagażnika oraz dostępność serwisu.
Renault Kadjara można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 51. W tekście tam opublikowanym pojawił się natomiast Opel Astra
Strefy Czystego Transportu rozbudzają masę emocji, nawet wśród ludzi, którzy w takich miejscach nie mieszkają ;-) MOTOR dokonał przeglądu rynku „czystych” diesli. Na stronach 60- pokazał 16 modeli, w tym kilka nas interesujących. To Citroën C4 II generacji 1.6 BlueHDi, Dacia Duster II 1.5 dCi, Fiat Tipo II 1.6 MultiJet, Mitsubishi ASX I 1.6 DI-D, Jeep Renegade 2.0 MultiJet, Nissan Qashqai II 1.5 dCi, Opel Astra K 1.6 CDTI oraz Peugeot 308 II 1.6 BlueHDi.
W dziale MOTOR Retro na stronie 70. przypomniano sukcesy polskich Fiatów 125p i 126p, a także porównanie takowego „dużego” Fiata z Dacią 1300, licencyjnym Renault 12.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym podwójnym numerze. Tym razem można kupić to wydanie!
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR; zdjęcia: archiwum
Najnowsze komentarze