„WRC Magazyn Rajdowy” nr 01 (76) z I.2008
Stron: 68 (z okładką)
Cena: 7,95 zł
Koszt 1 strony: niemal 11,7 grosza (licząc bez dodatku)
Warto kupić? raczej tak
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Alpine)
Jakim modelom poświęcono miejsce: sportowe: C2, C4, 206, 207, 306, 307, 4CV, Clio, Dauphine, R8, R12, R16, A106
Nie licząc krótkiej wzmianki o Sebastienie Loebie, zdobywcy czwartego tytułu mistrzowskiego w cyklu WRC, która to wzmianka pojawiła się we wstępniaku ustępującego RedNacza, Grzegorza Krajewskiego, na pierwszą informację związaną z samochodami francuskimi natrafić można dopiero na stronie 8. To krótka notatka okraszona zdjęciem Bryana Bouffier głosząca, iż Peugeot Polska podobno złożył zamówienie w Peugeot Sport na 207-kę S2000. Miałby tym autem w nowym sezonie 2008 jeździć właśnie Bouffier, o ile nie pojawią się formalne trudności (czyli ewentualna zmiana regulaminu Mistrzostw Polski). Miejmy nadzieję, że lobbing co poniektórych zawodników chcących się dalej kisić we własnym sosie nie przyniesie oczekiwanych przez nich skutków, bo – jak powiedział choćby Leszek Kuzaj – starty zagranicznych zawodników podnoszą atrakcyjność zawodów, a Polakom pozwalają się uczyć.
Tuż obok kolejne doniesienie nas interesujące, ale tym razem z obozu Citroëna. To znana Wam już informacja o tym, że w roku 2008 oprócz zespołu fabrycznego, Citroënem C4 WRC będzie dysponował Conrad Rautenbach. Kierowca z Zimbabwe nie pojedzie jednak C4-ką już w pierwszej tegorocznej imprezie, czyli w Monte Carlo (za trzy i pół tygodnia) – tam wystawi Xsarę WRC. Pisaliśmy o tym tutaj.
Na stronie 11. „Magazyn Rajdowy WRC” podał informację o planach Renault dotyczących wskrzeszenia marki Alpine. Doskonale o tym już od dawna wiecie, bo pisaliśmy na ten temat już kilkakrotnie. „WRC” przypomniał przy okazji genezę powstania firmy, którą w późniejszym okresie uzależnił od siebie wielki koncern. Nie zabrakło przy okazji wzmianek o autach Renault: 4CV, Dauphine, R8, R12 i R16.
Na kolejnej stronie przedstawiono Mistrza Europy’2007 i jego drogę do tytułu. Drogę, podczas której Simon Jean-Joseph ani razu nie zatrzymał się na najwyższym stopniu podium, ale regularnie punktował i w efekcie tej systematycznej pracy za kierownicami Citroënów C2 (S1600 i R2) zdobył mistrzowski tytuł. Nieśmiało wieściliśmy takie rozstrzygnięcie w artykule z początków kwietnia „Simon Jean-Joseph przesiada się do Citroëna”.
Troszkę wzmianek o francuskich autach, w tym o Peugeocie 207 S2000 Bryana Bouffier, znajdziecie w relacji z Rajdu Barbórka zamieszczonej na stronach 14-18 „Magazynu Rajdowego WRC”.
A już następny artykuł pełny jest Citroënów C4 WRC. To relacja z Rajdu Irlandii, który odbył się w połowie listopada. To właśnie podczas tej imprezy Marcus Grönholm popełnił błąd, który najprawdopodobniej kosztował go mistrzowski tytuł, tak upragniony na zakończenie kariery. Marcus wypadł na czwartym OS-ie, uszkodził samochód i w ten sposób oddał prowadzenie w klasyfikacji generalnej Sebastienowi Loebowi. I jak szkoda Groszka, bo to dobry kierowca, tak cieszymy się bardzo z tytułu, jaki ostatecznie zdobył Sebastien.
Warto przy okazji podkreślić znakomitą postawę Daniego Sordo, który dzielnie walczył w Irlandii i zajął drugie miejsce ze stratą niespełna 54 sekund do Loeba. To był czwarty rajd sezonu, w którym Dani uplasował się na drugim miejscu podium.
Następny w kolejności, zarówno w kalendarzu, jak i w „Magazynie Rajdowym WRC”, był Rajd Wielkiej Brytanii. Relację z niego miesięcznik zamieścił na stronach 24-30. Sebastien miał dość komfortową przewagę punktową nad Grönholmem, musiał więc na dobrą sprawę tylko dojechać do mety. Przyszło mu to z niemałym trudem, bo Seba jest nakręcony na wygrywanie, a nie na ostrożną jazdę z kontrolą międzyczasów. Udało mu się jednak osiągnąć metę na drugim miejscu, oczko za Marcusem, dzięki czemu Loeb za kierownicą Citroëna C4 WRC sięgnął po czwarty tytuł Mistrza Świata Rajdów Samochodowych!
Dani Sordo za kierownicą drugiej C4-ki zajął w Rajdzie Wielkiej Brytanii piąte miejsce, a sezon zakończył tuż za podium. To efekt braku punktów w aż pięciu rajdach: Szwecji, Norwegii, Grecji, Finlandii i Niemiec. Szkoda zwłaszcza tej ostatniej imprezy – Daniego wyeliminowała awaria samochodu, a przecież tak dobrze mu szło. Wiadomo nie od dziś, że Hiszpan jest świetny na asfaltach, choć na luźniejszych nawierzchniach też dobrze sobie radzi.
Na rozkładówce „Magazynu Rajdowego WRC” znajdziecie piękny plakat ubłoconego Citroëna C4 WRC Sebastiena Loeba i Daniela Eleny ozdobioną podpisem Rajdowi Mistrzowie Świata 2007
W zamieszczonym tuż po plakacie długim wywiadzie z Leszkiem Kuzajem (strony 36-38) również znajdziecie wzmiankę o Peugeocie – czterokrotny mistrz naszego kraju wspomniał o zakupieniu modelu 207 S2000, który jego firma przygotowuje dla innego kierowcy. Nazwiska szczęśliwca jednak nie chciał zdradzić…
Na stronach 40-41 możecie przeczytać wywiad z Mariuszem Nowocieniem, który nienajmocniejszym przecież Peugeotem 306 nieźle zamieszał w ubiegłym roku w Pucharze PZM. Mariusz zdobył tytuł wicemistrzowski sprawiając niemałą niespodziankę wielu zawodnikom i kibicom. Szkoda, że jego głównym problemem jest brak strategicznego sponsora.
O Peugeotach 206 i 307 WRC wspomniano przy okazji artykułu poświęconego zakończeniu kariery przez Marcusa Grönholma. Całość znajdziecie na stronach 42-44.
Nie licząc ogłoszeń o sprzedaży różnego rodzaju samochodów rajdowych, bądź o sportowym zacięciu, to już wszystko, co o autach francuskich znalazłem w pierwszym tegorocznym numerze „Magazynu Rajdowego WRC”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze