Niektóre media sugerowały, że PSA Peugeot Citroën rozstanie się z Toyotą, z którą wspólnie produkuje miejskie auta w czeskim Kolinie, do czego zmusiłby Francuzów koncern General Motors. Nic takiego nie będzie miało miejsca – sojusz z GM, to jedno, a współpraca z Japończykami, to drugie. Co więcej – również wspólne przedsięwzięcia z BMW będą kontynuowane.
PSA i Toyota produkują wspólnie nie tylko „trojaczki z Kolina”. Także lekkie auto użytkowe Toyoty – Hiace nowej generacji – to nic innego, jak rebrandowane auto znane pod markami Citroën Jumpy i Peugeot Expert. Jak widać w świecie wielkiego biznesu Francuzi są interesującym partnerem dla wielkich koncernów: Toyoty, GM, czy BMW. Choć polscy, znający się na wszystkim krytykanci, już dawno francuski koncern pogrzebali.
Citroën C1, Peugeot 107 i Toyota Aygo w dalszym ciągu będą więc opuszczać bramy fabryki w Kolinie, już wkrótce w nowych wersjach. Zmiana modeli przyda się z pewnością – czeska fabryka ma zdolności produkcyjne na poziomie 300.000 aut rocznie, ale od stycznia do lipca włącznie wyprodukowała w tym roku jedynie 108.616 samochodów, czyli trochę poniżej oczekiwań. Rok wcześniej w analogicznym okresie bramy zakładu opuściło 129.845. Co ciekawe po ostatnim liftingu „trojaczków” najwięcej klientów sięga po miejskie Peugeoty.
Fabryka w Kolinie rozpoczęła produkcją na początku 2005 roku. To wspólne przedsięwzięcie PSA Peugeot Citroën i japońskiej Toyoty. Francuzi chętnie nawiązują sojusze w innymi koncernami – przez lata współpracowali z Grupą Fiata choćby przy projektach Eurovan i Eurovan II, wspólnie produkowali też lekkie samochody użytkowe. Od kilku lat opracowują i produkują znakomite silniki benzynowe wraz z BMW Group, a niedawno podpisali też porozumienie z amerykańskim General Motors. Nie wspomnę już o spółkach joint venture z firmami chińskimi, ale to z uwagi na obecność Francuzów w Państwie Środka.
Po raz kolejny więc medialne „rewelacje” okazują się niewiele wartymi życzeniami, a Grupa PSA ma się całkiem nieźle. A że szuka różnych form rozwoju? To nic dziwnego w przypadku globalnego koncernu!
KG
Najnowsze komentarze