ŁADOWANIE STANDARDOWE – z domowego gniazdka 220 V 10 A lub 16 A, które umożliwia doładowanie akumulatorów w czasie od 6 do 8 godzin. Ten tryb ładowania powinien być stosowany w przypadku pojazdu parkującego w nocy na prywatnym parkingu lub w czasie dnia pracy na parkingu zbiorowym. System z automatycznym, bezpiecznym kluczem zabezpieczającym wtyczkę przed wyrwaniem w trakcie ładowania mógłby być z łatwością instalowany przez prywatnych użytkowników w ich własnych garażach lub na osiedlowych parkingach. Wystarczyłoby w tym celu dostosowanie gniazda do istniejącej sieci przez elektryka.
We Francji koncern energetyczny EDF i Renault – współpracujące ze sobą od października 2008 roku w ramach porozumienia partnerskiego – podpisały w ostatnim czasie umowę dotyczącą stworzenia systemu o nazwie Power Line Communication (PLC). Umożliwia on bezpieczną wymianę danych między punktem ładowania a pojazdem w trakcie procesu ładowania, pozwalając w szczególności na identyfikację pojazdu oraz przesyłanie informacji potrzebnych do wystawiania faktur.
SZYBKIE ŁADOWANIE – z gniazda trójfazowego 400 V o prądzie znamionowym od 32 A do 63 A (infrastruktura jest obecnie tworzona) umożliwiające doładowanie akumulatora o pojemności 20 kWh czasie od 20 do 30 minut w zależności od znamionowego prądu ładowania. Punkty ładowania będą instalowane w pobliżu budynków mieszkalnych, biurowych i handlowych.
Około dwudziestu producentów samochodów, w tym Renault, jak również szereg producentów energii współpracuje obecnie z niemieckim koncernem energetycznym RWE nad standaryzacją uniwersalnego gniazda elektrycznego dla zakresu prądowo-napięciowego od 230 V / 16 A prądu jednofazowego oraz 400 V / 63 A prądu trójfazowego. Standaryzacja pozwoli ujednolicić sieci punktów ładowania akumulatorów na terenie Europy, z uwzględnieniem zmiennych parametrów sieci i pojazdów z napędem elektrycznym. Zaprezentowane w kwietniu tego roku na targach w Hanowerze, gniazdo, umożliwi ładowanie akumulatorów przyszłych pojazdów elektrycznych Renault. Procedura jego zatwierdzania przez organizacje normalizacyjne (ISO, IEC) jest aktualnie w toku.
ŁADOWANIE BŁYSKAWICZNE – dzięki unikalnemu systemowi szybkiej wymiany akumulatorów QUICKDROP.
Alians Renault-Nissan i firma Better Place od dwóch lat ściśle współpracują ze sobą nad utworzeniem sieci stacji wymiany akumulatorów.
Zautomatyzowana procedura wymiany akumulatorów zajmuje około 3 minut, czyli tyle, ile potrzeba na napełnienie zbiornika paliwa, a nawet nieco krócej. Jest również bardziej wygodna dla kierowców, ponieważ nie muszą oni w tym celu wysiadać z samochodu. Zasada jest prosta: chodzi o zapewnienie szybkiego i bezpiecznego wyjmowania rozładowanych akumulatorów z pojazdu i zastąpienie ich akumulatorami w pełni naładowanymi.
Stacja wymiany akumulatorów będzie przypominała myjnię samochodową, do której kierowca będzie musiał wprowadzić swój samochód i ustawić w dokładnie określonym miejscu, aby usytuowany pod pojazdem robot mógł łatwo zlokalizować punkty mocowania wymienianego akumulatora.
System działa w oparciu o dwa zrobotyzowane stanowiska wymiany akumulatorów, usytuowane wzdłuż automatycznego przenośnika. Pierwszy robot chwyta naładowany akumulator, który będzie montowany, drugi wyjmuje rozładowany akumulator z pojazdu. Po zakończeniu procedury przenośnik dostarcza wymontowany akumulator do strefy składowania, w której zostanie on w ciągu 20-30 minut ponownie naładowany w celu wykorzystania w innym pojeździe elektrycznym. Stacje wymiany akumulatorów zostały tak zaprojektowane, aby móc obsługiwać akumulatory różnych rozmiarów w celu wykorzystywania ich w pojazdach elektrycznych wszystkich marek. Pierwsze oferowane na rynku pojazdy z napędem elektrycznym są jedynie adaptacjami modeli z napędem spalinowym, jednak już w bardzo niedługim czasie na rynku pojawią się specjalne modele z napędem elektrycznym przystosowane do zasilania ze znormalizowanych akumulatorów.
Jedynym wymogiem jest przyjęcie dla wszystkich akumulatorów identycznego systemu mocowania, tak aby roboty mogły dokonywać wymiany akumulatorów w jak najkrótszym czasie.
Prezentowana dziś technologia wymiany akumulatorów odzwierciedla stan zaawansowania projektu, który będzie wdrażany w pierwszej fazie na terenie Izraela. Zostanie tam utworzona sieć stacji wymiany akumulatorów, umożliwiająca przejazdy na trasach dłuższych niż 150 km, która będzie wykorzystywana także do specyficznych zastosowań, takich jak obsługa flot taksówek. Przykładowo – w regionie paryskim większość taksówek pokonuje dziennie od 140 do 220 km, wymagałyby one zatem tylko jednej szybkiej wymiany akumulatorów w ciągu dnia roboczego (liczącej maksymalnie 3 minuty), aby wyruszyć ponownie w trasę z naładowanym akumulatorem.
W kwestii punktów szybkiego ładowania oraz stacji wymiany akumulatorów, docelowo przewiduje się wprowadzenie systemu automatycznego rozpoznawania gniazd ładowania samochodów, aby ułatwić życie kierowcom.
INTELIGENTNY SYSTEM NAWIGACJI ZAPEWNIAJĄCY OPTYMALIZACJĘ ZASIĘGU POJAZDU
Zapewnianie optymalnego zasięgu stanowi kluczowe wyzwanie w przypadku pojazdów z napędem elektrycznym. Z tego właśnie powodu Renault dokłada wszelkich starań, aby mogło się ono odbywać w sposób możliwie jak najprostszy i skuteczny oraz aby kierowca mógł być informowany z wyprzedzeniem zarówno o konieczności doładowania akumulatora jak i o lokalnych możliwościach wykonania takiej czynności.
W tym celu opracowany został specjalny interfejs człowiek-maszyna, sygnalizujący kierowcy poziom naładowania akumulatora oraz zasięg na pozostałym zapasie energii. Nowy system nawigacji, dostosowany do specyfiki pojazdów z napędem elektrycznym, będzie dostarczał kierowcy dokładnych informacji dotyczących:
– lokalizacji najbliższych punktów i stacji ładowania akumulatorów;
– wcześniejszej rezerwacji miejsca w punkcie ładowania akumulatorów;
– zasięgu na pozostałym zapasie energii;
– trasy przejazdu wytyczonej z uwzględnieniem zasięgu pojazdu i rozmieszczenia punktów/stacji ładowania akumulatorów.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze