Carsharing, to uzupełnienie transportu publicznego. Elastyczne, oferujące dużo swobody, przyjazne dla użytkownika i dla środowiska naturalnego. A Renault Twizy pasuje do tego rozwiązania wprost idealnie. Wszak wiele osób korzystających z wypożyczalni samochodów, podróżuje nimi samotnie. Dwumiejscowe Twizy wielu takim ludziom w zupełności wystarczy. To świetny sposób na poruszanie się po mieście.
Po fazie testów koncern Renault zdecydował się uruchomić komercyjną usługę carsharingu. Wraz z partnerem, władzami miasta Saint-Quentin-en-Yvelines, zdecydowano się udostępnić tę usługę, która nic nie kosztuje podatników. Całość kosztów pokrywa bowiem Renault. Wszelkie koszty serwisowe, ładowanie akumulatorów, pomoc oraz parkowanie są po stronie producenta samochodów, choć tak naprawdę ponoszą je przecież klienci korzystający z usługi.
Do projektu przystąpiły też pobliskie miasta Montigny-le-Bretonneux, Guyancourt, Voisins-le-Bretonneux, oraz część Trappes, stanowiące tak naprawdę wraz z Saint-Quentin-en-Yvelines rodzaj małej aglomeracji. Władze tych miast udzieliły zgody na działalność w przestrzeni miejskiej oraz zapewniają wsparcie dla projektu.
Punkt wypożyczania samochodów, na razie tymczasowy, ale za kilka dni już docelowy, uruchomiono przy stacji kolejowej w Saint-Quentin-en-Yvelines. Stanowi nie tylko miejsce, gdzie można odebrać Twizy, ale też zdobyć wszelkie informacje, czy zarejestrować się, jako użytkownik.
Usługa dostępna jest dla każdego, kto od co najmniej dwóch lat dysponuje prawem jazdy kategorii B. Po uiszczeniu jednorazowej opłaty rejestracyjnej w wysokości 15 euro użytkownik otrzymuje kartę magnetyczną dającą dostęp do floty 50 egzemplarzy Twizy rozmieszczonych w całej przestrzeni miejskiej Saint-Quentin-en-Yvelines.
Ważną cechą usługi jest to, że oferuje ona dużą swobodę korzystania. Użytkownik nie musi martwić się o ładowanie akumulatorów, czy parking. Przez 24 godziny 7 dni w tygodniu można wypożyczyć samochód, bądź zostawić go w dowolnym miejscu, ważne, by był w strefie objętej usługą. Dzięki aplikacji dostępnej w Internecie lub na smartfonach można łatwo zlokalizować najbliższe Twizy, nie trzeba więc biegać po mieście w jego poszukiwaniu.
Co więcej – można zarezerwować konkretny pojazd nie więcej, niż 15 minut przed jego użyciem dzięki kodom QR.
Każdy z flotowych Twizy ma czytnik kart magnetycznych, który nie tylko pozwala uruchomić autko, ale i nalicza czas korzystania z niego. Ponadto wyposażono go w geolokalizator, który w dodatku przekazuje do aplikacji dane na temat stanu akumulatorów w wybranym pojeździe. Pojawił się też przycisk alarmowy pozwalający na połączenie z call center, oraz czytnik do wspomnianych kodów QR.
No dobrze. A koszty?
Wynajęcie Twizy kosztuje 29 eurocentów za minutę, bądź 11,90 euro za godzinę. Poza opłata rejestracyjną, są to jedyne koszty ponoszone przez klientów usługi. Nie ma żadnych ukrytych opłat – w powyższej cenie jest wszystko: wypożyczenie, ładowanie akumulatorów, utrzymanie pojazdu, parkowanie w strefie oraz ubezpieczenie.
Twizy, to w 100% elektryczne czterokołowe autko dla dwóch osób. Dzięki niewielkim gabarytom świetnie spisuje się w przestrzeni miejskiej, a elektryczny silnik zapewnia sprawne podróżowanie bez zatruwania powietrza spalinami. O bezpieczeństwo dbają poduszka powietrzna kierowcy, czteropunktowe pasy z przodu i trzypunktowe z tyłu oraz hamulce tarczowe przy każdym kole.
W najbliższych miesiącach Renault planuje uruchomienie analogicznej usługi w innych miastach Francji.
Kluczowe dane na temat projektu Twizy Way w Saint-Quentin-en-Yvelines:
– 50 dostępnych samochodów;
– 27 km² powierzchni objętej usługą;
– 78.222 osób zamieszkałych na tym terenie, w tym 10.000 studentów;
– 0,29 euro / minutę, 11,90 euro / godzinę korzystania;
– 10 nowych pełnoetatowych miejsc pracy.
zdjęcia i video: Renault
Najnowsze komentarze