W dobie niedużych jednostek napędowych pokochalibyście takie V6, prawda? Na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku nastąpiła ostatnia faza niemal całkowicie analogowego sportu motorowego, składającego się wyłącznie z tłoków, mocy i czystej mechaniki, z niewielką ilością elektroniki i tylko dwoma napędzanymi kołami.
Przepis na uzyskanie mocy leżał wówczas niemal wyłącznie w centymetrach sześciennych (w Polsce do dziś wielu kierowców wciąż mentalnie znajduje się więc w tamtych czasach…) i dlatego w 1977 roku, myśląc o zastąpieniu w rajdach wspaniałego sedana i coupé 504, Peugeot stworzył dość specyficzny prototyp oparty na nowym 305, kompaktowym czterodrzwiowym modelem zaprojektowane przez Pininfarinę, który miał na celu uzupełnienie i stopniowe zastąpienie w cenniku Peugeota 304 (na zdjęciu poniżej w wersji coupe).
Zaawansowana mechanika
Projekt zakładał wzmocnione podwozie z poszerzonymi rozstawami kół oraz przeszczepienie do komory silnika 2.5-litrowego, 24-zaworowego, wolnossącego V6 z Peugeota 604, odpowiednio zestrojonego i rozwijającego moc ponad 250 KM. To było ponad dwukrotnie więcej mocy w porównaniu z najbardziej wydajną serią 305, GTX, napędzaną silnikiem benzynowym 1.9 UX9, która rozwijała moc 105 KM. Może się to wydawać niewiele, biorąc pod uwagę dzisiejsze standardy, ale więcej niż wystarczająco, aby nadać kompaktowemu sedanowi z początku lat osiemdziesiątych sportowego uroku.
Zobacz: testy samochodów Peugeot. Opinie, pomiary, spalanie
Ale już silnik V6 o pojemności 2.500 cm³ wywodzący się z rodziny PRV (wspólny projekt Peugeot, Renault i Volvo, stąd akronim) zmodyfikowany bezpośrednio przez Peugeot Sport, wyposażony był w nową głowicę cylindrów z podwójnym wałkiem rozrządu. Zasilanie paliwem odbywało się za pomocą mechanicznego wtrysku paliwa firmy Kügelfischer z oddzielnymi kolektorami dolotowymi i podwójnym suchym filtrem powietrza. Moc wyjściowa wynosiła 253 KM.
Zabiegi wyszczuplające
Dostosowany do kształtów i objętości przedniej części 305, silnik V6 jest zamontowany z tyłu, blisko kabiny pasażerskiej i obniżony, aby poprawić rozkład masy i środek ciężkości. Napęd przekazywany jest na tylne koła (w standardowym modelu 305 są to koła przednie), zgodnie z klasycznym układem mostu napędowego z 5-biegową manualną skrzynią biegów umieszczoną z tyłu.
Zobacz: nowe samochody Peugeot. Promocje
Z wyjątkiem poszerzonych błotników, linie prototypowego V6 pozostają bardzo zbliżone do linii normalnej produkcyjnej wersji 305; w rzeczywistości większość blach zastąpiono modułami z aluminium i materiałami syntetycznymi, aby utrzymać masę w granicach 900 kg.
Krótko mówiąc, obiecujący projekt, z tą różnicą, że wkrótce potem programy działu sportowego Peugeota zostały wywrócone do góry nogami przez dwie główne zmiany: szybkie rozpowszechnienie silników z turbodoładowaniem i wprowadzenie Grupy B przez FIA.
Grupa B burzy plany
Nowa kategoria rajdów, ogłoszona w 1980 roku, w rzeczywistości nie narzucała praktycznie żadnych ograniczeń w zakresie masy, mocy ani przyczepności w rozwoju samochodów rajdowych, pod warunkiem, że producenci wypuszczą na rynek co najmniej 200 egzemplarzy takiego auta do sprzedaży publicznej.
Zobacz: Aktualności o Peugeot. Codziennie
W obliczu tak drastycznej zmiany przepisów ówczesny dyrektor Peugeot Sport, Jean Todt, nawoływany do odnowienia sportowego wizerunku marki, zdecydował się porzucić projekt 305 V6 i skupić się na czymś zupełnie nowym: 205 Turbo 16 (na zdjęciu poniżej). Na początku lat osiemdziesiątych model 305 był w rzeczywistości produktem wprowadzonym już na rynek, podczas gdy nowy model 205, w który firma poczyniła ogromne inwestycje, był modelem o strategicznym znaczeniu.
Komercyjny sukces modelu 205 i jego cztery tytuły mistrza świata zdobyte w rajdach (dwa tytuły kierowców i dwa w klasyfikacji producentów) z perspektywy czasu udowodniły, że Todt i ci, którzy w tamtym czasie wybrali drogę silników turbo i napędu na cztery koła, postąpili słusznie.
Pozostał jeden prototyp Peugeota 305 V6
Peugeot 305 V6, który przez pewien czas był rozwijany równolegle z 205 Turbo 16, nigdy nie doczekał się produkcji, zatrzymując się na etapie jednego, fascynującego prototypu, zachowanego dziś w zbiorach muzeum historycznego firmy i okresowo wystawianego na targach i eventach międzynarodowych poświęconych historii sportów motorowych.
Zobacz też: Legendarny Peugeot 205 Turbo 16 na wystawie Złoty Wiek Rajdów w Turynie
Teraz możecie go zobaczyć i Wy ;-)
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze