Peugeot 206 ze szklanym dachem oraz Peugeot 207 wyposażony w automatyczną skrzynię biegów i szklany dach pojawiły się w ofercie Iran Khodro. Po dłuższej przerwie samochody trafiają do sprzedaży. Niestety najprawdopodobniej nie będzie ich można normalnie kupić – jeśli liczba chętnych przekroczy dostępną ilość, a jest to bardzo realny scenariusz, to zostanie zorganizowane losowanie, organizowane przez producenta (strony nie podajemy, bo i tak ma blokadę IP i z Polski się z nią nie połączycie). Sankcje nałożone na Iran spowodowały, że w kraju tym występuje poważny niedobór nowych aut.
Klienci otrzymają możliwość zakupu samochodu Peugeot 206 ze szklanym dachem lub Peugeot 207 z automatyczną skrzynią biegów w dwukulorowym malowaniu. Skrzynia biegów to EAT6 – nieco starsza wersja znanego, cenionego japońskiego automatu z sześcioma biegami. Peugeoty będą napędzane przez silniki XU7P.
Losowanie w obecności przedstawicieli organów regulacyjnych, odbędzie się w sobotę 10. kwietnia. Ceremonia loterii będzie transmitowana na żywo na oficjalnej stronie Iran Khodro.
Iran Khodro to największy irański producent samochodów. Spółka utworzona przez dwóch braci – Ahmada i Mahmouda Khayami – powstała w sierpniu 1962 roku, co oznacza, że za cztery miesiące będzie obchodzić swoje 60-lecie. Firma – dziś potężny koncern – produkuje pojazdy na rynek wewnętrzny, a także na eksport na okoliczne kraje. W 1980 roku firma przyjęła znaną dziś nazwę – Iran Khodro. „Khodro” znaczy po persku samochód.
W 1988 roku zawarto umowę z koncernem PSA, na mocy której w 1990 roku rozpoczęto produkcję modelu Peugeot 405 GLX/GLI. Model ten był napędzany silnikiem o pojemności 1.8 dm³. W 1998 roku rozpoczęto produkcję odmiany Peugeot 405 Station Wagon (czyli z nadwoziem kombi). W 1996 roku do produkcji trafił model Peugeot 405 1600 RD z silnikiem z modelu Paykan 1600. W 1999 roku rozpoczęła się produkcja modelu Peugeot Pars, do 2001 roku zwanego 405 Persia. Otrzymał on odświeżone stylistycznie nadwozie. W maju 2001 roku zainaugurowano produkcję modelu Peugeot 206 z silnikami o pojemności 1.4 oraz 1.6. Pięć lat później rozpoczęła się produkcja modelu Peugeot 206 SD/206 Sedan.
Iran Khodro współpracował też z Renault oferując lokalną wersją Logana, początkowo pod nazwą Renault Tondar 90, a później jako SAIPA Logan.
W Iranie produkowano także Citroëna Xantię.
Krzysztof Gregorczyk; współpraca Tomasz Nowicki; zdjęcie: Iran Khodro
Najnowsze komentarze