Zmiana czasu na letni, która nastąpi z 29. na 30. marca br. zabierze nam godzinę snu. Badania pokazują, że w poniedziałki po zmianie czasu jest więcej wypadków niż tego samego dnia tydzień wcześniej*. Jednocześnie, zgodnie z ideą zmiany czasu, ma ona spowodować efektywniejsze wykorzystanie światła słonecznego – jedna godzina więcej tego światła wieczorem może zwiększyć bezpieczeństwo pieszych**.
W czasie pierwszych dni po zmianie czasu na letni wiele osób odczuwa zmęczenie i większą senność. Warto zadbać w tym czasie o więcej odpoczynku, chodzić wcześniej spać, a nawet zrezygnować z prowadzenia auta jeżeli zauważamy, że zmęczenie jest tak odczuwalne, że może mieć wpływ na bezpieczeństwo jazdy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Oznaki zmęczenia, które powinny powstrzymać kierowcę przed kontynuowaniem jazdy to m.in. mrużenie oczu i trudności z ich pełnym otwarciem, problem z odtworzeniem ostatnich kilku minut podróży, bezwiedne wjechanie na sąsiedni pas ruchu. W wypadkach spowodowanych zmęczeniem lub zaśnięciem ryzyko śmierci i obrażeń może być większe ze względu na zupełny brak reakcji w sytuacji zagrożenia. Na przykład kierowcy nie hamują i uderzają w przeszkodę lub innego uczestnika ruchu z dużą prędkością – ostrzega Zbigniew Weseli.
Jednocześnie dzięki temu, że zyskujemy godzinę więcej światła dziennego wieczorem łatwiej jest dostrzec pieszego na drodze. Dotyczy to zarówno przejść dla pieszych, jak i sytuacji, gdy pieszy wtargnie niespodziewanie na drogę – dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
* BCAA Road Safety Foundation, Johns Hopkins and Stanford Universities (2001)
** Newcastle University (2005)/ livescience.com
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, defensive driving, czyli ćwiczenie techniki jazdy po mieście, kompletne audyty flot samochodowych, kurs eko-jazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej.
Szkoła Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: www.szkolajazdyrenault.pl
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze