Druga połowa kalendarza Mistrzostw Świata obejmuje osiem rund, które odbędą się w ciągu czterech miesięcy. Rozpocznie ją najszybszy rajd w całym sezonie. Szutrowe drogi regionu Jyväskylä biegną wokół jezior w pagórkowatym krajobrazie, a ich profil wiernie odtwarza ukształtowanie terenu, są więc pełne hopek, na których samochody wybijają się w powietrze. „To wyjątkowo szybki rajd. Od startu do mety jedzie się na granicy możliwości” – mówi Sébastien Loeb. „Jest dużo hop, a za niejedną z nich kryje się niewidoczny zakręt. Podczas zapoznania trudno jest oszacować, na jaką odległość można skoczyć i jaka powinna być prędkość. Jeżeli za szczytem droga zakręca, trzeba starać się lądować samochodem zwróconym we właściwą stronę!”
Wszystko to sprawia, że w Finlandii znajomość tras odgrywa większą rolę niż w innych rajdach WRC. Edycja 2007 w pełni to potwierdzi, tym bardziej, że aż 46% odcinków specjalnych przebiega nowymi trasami. W pierwszym etapie zawodnicy pojadą na zachód od Jyväskylä, w okolice Keuruu. Etap drugi rozegra się wokół Jämsä, na południowy zachód od bazy, a na ostatni etap zawodnicy skierują się na północny wschód, w region Laukka. Kierowcy Citroëna z dystansem podchodzą do faktu wprowadzenia nowych odcinków: „Miejscowi kierowcy uczyli się jeździć na tych drogach” – zauważa Dani Sordo.- „Znają je na pamięć, a to daje dużą przewagę. Ja byłem tam samochodem WRC tylko raz, więc mam się jeszcze czego uczyć.” „Już zacząłem się dobrze czuć na tych trasach” – dodaje Loeb.- „To bardzo ważny czynnik, który dodatkowo komplikuje ten rajd.”
Zawodnicy Citroëna mają za to świadomość, że w rywalizacji w najbardziej spektakularnej rundzie sezonu ich poważnym atutem będzie C4 WRC. „Od samego początku programu testów czuję dobre wyważenie samochodu, a to ma w Finlandii decydujące znaczenie” – komentuje Loeb. „Później razem z ekipą jeszcze dopracowaliśmy ustawienia, by poprawić osiągi samochodu w różnych warunkach”. Dani potwierdza te uwagi: „C4 prowadził się bardzo dobrze niezależnie od rodzaju terenu, w jakim go testowaliśmy. Stałość i zarazem czułość reakcji tego samochodu wzbudza zaufanie i pozwala nam jechać tak szybko, jak potrafimy.”
Misja Citroëna w Finlandii brzmi prosto: utrzymać dystans do rywali i zdobyć tyle punktów, ile się da. Każdy z kierowców zespołu ma na to własną taktykę: „Wiem, że w fińskich lasach czeka mnie jeszcze dużo nauki” – przyznaje Dani.- „Łatwo tam o błąd, a jeden błąd często wystarcza… Nie będę więc za wszelką cenę rywalizował z najlepszymi, postaram się raczej dojechać do mety jak najbliżej za nimi, by zaliczyć punkty dla zespołu w klasyfikacji konstruktorów.”
Loeb, mający dziewięć punktów straty do aktualnego lidera, mierzy w ten weekend wyżej. „To proste: zrobię, co w mojej mocy, by wygrać. Od początku zaatakuję i zobaczymy, z jakim skutkiem. Nie mogę jednak stawiać wszystkiego na jedną kartę, żeby jeszcze nie pogorszyć sprawy. Nasza sytuacja nie jest łatwa, ale może się to szybko zmienić, bo przecież Marcus Grönholm też może popełnić błąd.”
„Finlandia to jeden z najtrudniejszych rajdów w całym sezonie, nie jest więc wymarzoną rundą tuż po przerwie” – mówi Guy Fréquelin.- „Aby utrzymać szanse w obydwu klasyfikacjach, potrzebujemy dobrego wyniku. Dla Daniego Sordo będzie to trudne z powodu jego braku doświadczenia. Jednak Dani i Marc Martí muszą spróbować zdobyć dla Citroëna jak najwięcej punktów. Sébastien Loeb i Daniel Elena w pełni zdają sobie sprawę z sytuacji i będą walczyli o zwycięstwo, ale wiedzą też, że nie mogą komplikować i tak już trudnej sytuacji.”
Na pytania odpowiadają:
Guy Fréquelin…
Ośmiotygodniowa przerwa z pewnością dobrze podziałała na zespół przed końcową rozgrywką…
„Jeżeli policzyć wszystkie nasze przygotowania do zbliżających się rund, w tym testy, start Sébastiena Loeba w Rajdzie Donegal i udział Daniego Sordo w O.K. Ralli w Finlandii, to ta przerwa niekoniecznie oznaczała dla nas wakacje. Oczywiście, wszyscy w Citroën Sport mogli odetchnąć, ale nie straciliśmy nic z naszej motywacji i ruszamy do Jyväskylä w pełni skoncentrowani na naszych celach.”
Na osiem rund przed końcem sezonu Citroën i Sébastien Loeb zajmują drugie miejsca w klasyfikacjach, zarówno producentów, jak i kierowców. Macie przed sobą trudne zadanie…
„Rzeczywiście, w drugiej połowie sezonu czekają nas dwa trudne zadania. Nic nie jest jeszcze rozstrzygnięte; przed nami osiem rajdów. Mamy świadomość, że nie będzie łatwo, ale nasze załogi i członkowie Citroën Sport zamierzają dać z siebie wszystko, by zmienić sytuację na naszą korzyść. System punktacji jest taki, że aby utrzymać szanse walki o tytuł mistrzowski, musimy stracić jak najmniej punktów na rzecz konkurentów. Mimo że czekają nas jeszcze cztery rundy na nawierzchniach asfaltowych, będzie to trudne. Ponadto, druga połowa sezonu nie rozpoczyna się najłatwiejszym z rajdów: nasi rywale są w Finlandii na własnym terenie.”
Co sprawia, że ten rajd jest taki szczególny? Jak wyjaśnić, że Citroën i Sébastien nigdy tu nie wygrali?
„To bardzo nietypowy rajd. Miejscowi znają te drogi na pamięć, co w tym roku odegra szczególną rolę, skoro aż tyle tras odcinków specjalnych jest nowych. Stale jedzie się z wysokimi prędkościami, a dodatkowym utrudnieniem są liczne ślepe zakręty i przejazdy przez szczyt. W ostatnich latach Sébastien utrzymywał się tuż za Marcusem Grönholmem. Bardzo w niego wierzę, jak i w cały zespół. Wydaje się też, że C4 jest krokiem naprzód w zakresie osiągów w porównaniu z samochodami, jakimi jeździliśmy w poprzednich latach. Zobaczymy, czy to wystarczy, aby walczyć o zwycięstwo.”
…Sébastien Loeb…
Jak się czujesz po prawie miesiącu bez jazdy C4? Czy w Finlandii zaczynasz od nowa?
„Na pewno przerwa była bardzo przyjemna. Ale nie powiedziałbym, że zaczynam od nowa, bo nie można przekreślać tych rund, które już się odbyły. Pauza pozwala trochę oderwać się od rajdów, ale nie powinna trwać za długo. Trudno będzie od samego startu znaleźć dobry rytm, szczególnie, że rywalizację wznawia nie najłatwiejszy rajd.”
Teraz to ty musisz ścigać lidera, a okazji do nadrobienia straty będzie osiem…
„Dlatego walczyć trzeba od samego początku. Już od odcinka testowego musimy nabrać odpowiedniego rytmu. Mam do nadrobienia 9 punktów i nie wolno mi już zrobić błędu. Aby mieć szansę, musimy razem z Danielem pokonać rywali, a to znaczy, że trzeba atakować. W przeciwieństwie do zeszłego roku, pierwszego dnia będę jechał jako drugi, widząc tor Marcusa Grönholma. To zawsze jakiś atut.”
Wygrać w Finlandii – to był jeden z twoich celów. Czy tak jest nadal, biorąc pod uwagę twoją pozycję w klasyfikacji?
„To prawda, że bardzo chcę wygrać ten rajd, ale pragnę go wygrać w walce z Marcusem Grönholmem. Gdyby go nie było, triumf nie miałby już tego smaku. To przecież teren, na którym on debiutował i na pewno ma tutaj szczególną motywację. To nie jest tak, że ja tu słabo jeżdżę – to raczej on czuje się tu pewnie jak nigdzie indziej. Jak zawsze, wystartuję z zamiarem wygrania. Jeżeli będzie to oznaczało przesadne ryzyko, wtedy trochę odpuszczę. Jeśli jednak przekonam się, że jest o co walczyć, wtedy postaram się wykorzystać szansę.”
…i Dani Sordo.
Jak się czujesz po przerwie?
„Bardzo dobrze. Taka pauza jest ważna, bo pozwala oderwać się od wydarzeń i nabrać trochę dystansu. Ale nie powinna być za długa. Nie miałbym nic przeciw temu, by startować w jakimś rajdzie co tydzień. Siedzenie w domu to stracony czas. Szukałem sobie zajęć sportowych, żeby nie wyjść z formy. Po miesiącu przerwy tracisz rytm i ryzykujesz, że w Finlandii pojawisz się zbyt «miękki», a właśnie tam trzeba być w bardzo dobrej formie.”
Jak wypadły testy przed Finlandią?
„Jestem bardzo zadowolony z naszej pracy. Wszystko poszło dobrze; czuję się przygotowany. Ćwiczyliśmy w różnych miejscach, aby mieć do dyspozycji wiele typów nawierzchni. Szybko wjeździłem się na nowo w C4. Ustawienie samochodu daje poczucie bezpieczeństwa bez szkody dla skuteczności. Citroën spisuje się doskonale na szybkich odcinkach, ze średnimi prędkościami sięgającymi 145 km/h, ale także na trasach wolniejszych i krętych.”
Czy Finlandia należy do twoich ulubionych rajdów? Jaki cel stawiasz sobie tym razem?
„To dopiero mój drugi występ samochodem WRC w Finlandii. Walka o podium wymaga tam dużego doświadczenia. Ja w tym sezonie nie mam tego atutu. Ale podobają mi się tamtejsze odcinki, zresztą jak kierowca rajdowy miałby ich nie lubić? Są szybkie, pełne długich poślizgów, skoków – po prostu idealny rajd! Ważne jest maksymalne skupienie, no i trzeba mieć dobre notatki, by nie mieć chwil zawahania. Dzięki udziałowi w O.K. Ralli na początku lipca zebrałem trochę doświadczeń w tym terenie. W Jyväskylä będę się starał zdobyć jak najwięcej punktów dla Citroëna.”
Rajd Finlandii 2007 w skrócie:
* Będzie to 57 Rajd Finlandii. W latach 1951-1953 nosił on nazwę Jyväskylän Suurajot (Wielki Wyścig Jyväskylä), a od 1954 do 1996 r. Rajd 1000 Jezior; nazwy tej zwyczajowo używa się do dziś.
* Wszystkie obiekty rajdu (Park Serwisowy, Baza, Biuro Prasowe i Parc Ferme) po raz kolejny zlokalizowane będą w lub wokół Jyväskylä’s Paviljonki – miasteczka uniwersyteckiego, położonego na północnym krańcu jeziora Päijänne, o 270 km na północ od Helsinek.
* Całkowita długość trasy tegorocznej edycji wynosi 1382,33 km, w tym 23 odcinki specjalne (17 różnych) na łącznym dystansie 362,26 km.
* Różnica czasu pomiędzy Finlandią (GMT+3) a czasem środkowoeuropejskim wynosi jedną godzinę. Gdy w Jyväskylä jest godzina 20:00, w Paryżu jest 19:00. Miejscową walutą jest Euro.
* Zapoznanie zaplanowano na wtorek 31 lipca (w godz. od 7:00 do 19:00 – OS2/5, 8, 9, 10, 3/6, 4/7, 21, 22 i 23) oraz na środę 1 sierpnia (w godz. od 07:00 do 19.00 – OS13, 14/16, 12, 18, 15, 17/19, 20 i 1/11). Każda załoga ma prawo do dwóch przejazdów trasy o wyznaczonych porach, z prędkością do 80km/h.
* Odcinek testowy rozegrany zostanie w czwartek 2 sierpnia w godzinach od 8:00 do 12:00 na tradycyjnej trasie testowej długości 3,76 km, o 6 km na północ od parku serwisowego.
* Prezentacja zespołów odbędzie się w parku serwisowym w godz. od 16:00 do 16:30.
* Start rajdu nastąpi o godz. 19:20 z parku serwisowego w Paviljonki.
* Silniki: Silniki obu Citroënów C4 WRCs będą nowe. Zostaną opieczętowane i muszą następnie wystarczyć na Rajd Niemiec. Podwozia po Rajdzie Finlandii nie muszą zostać użyte w żadnym z późniejszych rajdów.
* W każdym samochodzie można wykorzystać podczas rajdu dwie skrzynie biegów.
* Opony – każda załoga dysponuje maksymalnie 56 szt. opon, z czego użyć wolno 40 (w całym rajdzie łącznie z odcinkiem testowym). Listy kodów paskowych i wzorów bieżnika zamknięto w środę 25 lipca.
* Etap 1 (czwartek 2 i piątek 3 sierpnia): 591,28 km, w tym 11 odcinków specjalnych (7 różnych) – w sumie 130,03 km jazdy na czas.
Czwartek: start rajdu z parku serwisowego o godz. 19:20. OS1 (Killeri Super-special 1, 2,06 km). Wjazd samochodów do parc ferme do 20:27.
Piątek: wyjazd samochodów z parc ferme na Serwis A (7:00, 10 minut). OS2 (Vellipohja 1, 16,20 km), OS3 (Mökkiperä 1, 13,50 km) i OS4 (Palsankylä 1, 12,70 km). Komasacja, Paviljonki (10:42, 10 minut). Serwis B (10:52, 30 minut). OS5 (Vellipohja 2), OS6 (Mökkiperä 2) i OS7 (Palsankylä 2). Komasacja, Paviljonki (14:54, 10 minut). Serwis C (15:04/30 minut). OS8 (Urria, 10 km). OS9 (Lautaperä, 8,80 km), OS10 (Jukojärvi, 22,31 km) i OS11 (Superoes Killeri 2). Serwis D (20:27/45 minut). Ostatni samochód w parc ferme o północy.
* Etap 2 (sobota 4 sierpnia): 603,68 km, w tym 9 odcinków specjalnych (7 różnych) w sumie 188,56 km jazdy na czas. Wyjazd samochodów z parc ferme na Serwis E (6:00, 10 minut). OS12 (Kaipolanvuori, 12,00 km), OS13 (Juupajoki, 25,74 km) i OS14 (Ouninpohja 1, 33,11 km). Komasacja, Paviljonki (10:58, 10 minut). Serwis F (11:08, 30 minut). OS15 (Leustu, 21,20 km), OS16 (Ouninpohja 2). Komasacja, Jämsä (14:13, 10 minut). Serwis wysunięty w Jämsä (14:23, 15 minut), OS17 (Ehikki 1, 14,95 km), OS18 (Himos, 18,50 km), OS19 (Ehikki 2) i OS20 (Surkee, 15,00 km). Serwis G (18:40, 45 minut). Ostatni samochód w parc ferme o 22:00.
* Etap 3 (niedziela 5 sierpnia): 187,57km, w tym 3 odcinki specjalne (3 różne), w sumie 43,67 km jazdy na czas. Wyjazd samochodów z parc ferme na Serwis H (9:20, 10 minut). OS21 (Valkola, 13,10 km), OS22 (Lankamaa, 23,00 km) i OS23 (Ruuhimäki, 7,57 km). Meta rajdu o 13:30.
* Uroczyste zakończenie rajdu odbędzie się w Paviljonki, od godz. 13:30.
* Uwaga: Odsetek nowych tras na odcinkach specjalnych wynosi 46%. Tylko odcinki Killeri (OS1/11), Urria (OS8), Jukojärvi (OS10) i Ruuhimäki (OS23) będą miały przebieg identyczny jak w 2006 r. Trasy niektórych odcinków zmieniono w stosunku do ubiegłorocznych lub wykorzystano fragmenty tras przejeżdżanych w latach poprzednich: ostatnie 2 km odcinka Vellipohja (OS2/5) są inne niż rok temu; inne są także pierwsze 1,30 km odcinka Mökkiperä (OS3/6) oraz 1 km kończący odcinek Leustu (OS15). Pozostałe trasy są zupełnie nowe: dotyczy to odcinków Lautaperä (OS9), Kaipolanvuori (OS13) i Valkola (OS21). W Jämsä zorganizowano wysuniętą strefę serwisową.
* Citroën ma na swoim koncie jedno zwycięstwo w Finlandii: w 1962 r. zwyciężyła załoga Pauli Toivonen/Jaakko Kallio, jadąca Citroënem DS19.
* Sébastien Loeb i Daniel Elena uczestniczyli w Rajdzie Finlandii siedem razy, w tym pięć razy Citroënem Xsara: w latach 2006 (miejsce 2), 2005 (2), 2004 (4), 2003 (5) i 2002 (10), raz Saxo Kit-Car (2001, 1 miejsce w klasie Super 1600) i raz Saxo Challenge (w 2000 r., nie ukończyli rajdu).
* Dani Sordo wystartował w Finlandii dwa razy, w latach 2006 (Citroën Xsara/Marc Martí, nie ukończył) i 2005 (Citroën C2 S1600/Marc Martí, 1 miejsce w JWRC).
* Marc Martí ma za sobą osiem występów w Rajdzie Finlandii: w latach 2006 (z Danim Sordo, Citroënem Xsara; nie ukończyli), 2005 (Dani Sordo/Citroën C2 S1600, 1 miejsce w JWRC), 2004 (z Carlosem Sainz/Xsara WRC, 3 miejsce), 2003 (z Carlosem Sainz/Xsara WRC, 4 miejsce), 2000 (z Jesúsem Puras/Mitsubishi Evo VI, nie ukończyli), 1999 (z Jesúsem Puras/Subaru WRX, nie ukończyli), 1998 (z Oriolem Gómez/Seat WRC, nie ukończyli), 1997 (z Oriolem Gómez/Seat GTi 16V, 23 w klasyfikacji generalnej i 6 w klasie 2 litry).
* Prywatny Citroën Xsara WRC zgłoszony został przez zespół OMV Kronos Citroën World Rally Team; pojedzie nim załoga Manfred Stohl/Ilka Minor.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze