Czas na podsumowanie tego, co działo się w czasie niedzielnego, ostatniego etapu śnieżno-lodowego rajdu rozgrywanego na terenie Szwecji i Norwegii. I choć w gruncie rzeczy impreza rozgrywała się pod dyktando Jari-Mattiego Latvali, to jednak długo nie mógł on być pewny zwycięstwa, bo nowy kierowca Citroëna, Mikko Hirvonen, wciąż wywierał presję na byłego zespołowego kolegę.
W dniu dzisiejszym do pokonania było sześć odcinków specjalnych o łącznej długości 84,84 km. Oto krótka relacja z tego, jak jechało się załogom francuskich rajdówek na każdej z tych prób.
OS19 – Lesjöfors 1 (15,00 km)
Latvala zaatakował od samego rana i wygrał pierwszą próbę, ale trzeba przyznać, że fabryczne załogi Citroëna wykazały się rozsądkiem – realnie trudno było mówić o dogonieniu poprzedzających ich zawodników, a ryzyko wypadnięcia z trasy i sporych strat punktowych było zbyt duże. Lepiej było się skupić na utrzymaniu własnych pozycji i tak też się stało: Hirvonen na mecie powiedział wprost, że jechał spokojnie, nie ryzykował, wołał po prostu dojechać. I uczynił to na czwartym miejscu ze stratą 7,6 sekundy do Latvali.
Podobnie Sebastien Loeb – skupił się na utrzymaniu samochodu na drodze dobrze wiedząc, że odrobienie ponad 40 sekund do piątego w generalce Nowikowa wymagałoby jazdy w limicie, albo nawet poza nim. Szkoda było podejmować ryzyko, bo tych osiem punktów za szóste miejsce może się bardzo przydać w końcówce sezonu. Już lepiej liczyć, że Jewgienij wykręci jakiś numer ;-) As Citroëna był na tej próbie szósty ze stratą 12,1 sekundy do zwycięzcy.
Gorzej pojechała citroënowa „młodzież” – Neuville był dziewiętnasty (+39,6), a Van Merksteijn zremisował z Al-Attiyahem na miejscu dwudziestym czwartym (+1:04,3).
Jurek Para w Clio zakończył zmagania na pozycji 44. z przeszło 52-sekundową stratą do przeciwnika w klasie.
OS20 – Rämmen 1 (22,76 km)
Pierwszy przejazd przez Rämmen nie przyniósł żadnych spektakularnych rozstrzygnięć. Wygrał Latvala przed Østbergiem i Solbergiem, czwarty ze stratą 4,7 sekundy finiszował Mikko Hirvonen, będący już przeszło 35 sekund za Latvalą w generalce.
Loeb, piąty w wynikach odcinka (+5,6), odrobił troszkę czasu do ósmego Nowikowa, wywierając na Rosjaninie pewną presję, ale było to raczej delikatne straszenie, niż próba ataku ;-)
Thierry Neuville ponownie był szesnasty (+45,8) i wyraźnie tracił czas na rzecz PG Anderssona. Czternasta pozycja w generalce, to w Szwecji chyba wszystko, na co będzie w tym roku stać młodego Belga.
Van Merksteijn zamknął czołową dwudziestkę ze stratą 52,3 sekundy do Latvali. Al-Attiyah był jeszcze wolniejszy – prawie 72 sekundy wolniejszy przejazd zaowocował dopiero 25. miejscem.
OS21 – Hagfors 1 (4,66 km)
Kończący pętlę Hagfors okazał się tak zniszczony, że Loeb nazwał go najbardziej gównianym odcinkiem, jaki widział w życiu! Mnóstwo kamieni, na których łatwo uszkodzić samochód, będzie mocno przeszkadzało na końcu rajdu, bo ta próba została wyznaczona w drugim przejeździe jako Power Stage.
Najszybszy w pierwszym przejeździe Hagfors okazał się Mads Østberg, który pokonał o 1,9 sekundy Pettera Solberga. W efekcie między Norwegami było już tylko niecałe 5 sekund różnicy, ale wciąż to Mr Hollywood był z przodu. Osobiście nie miałbym nic przeciwko temu, żeby Østberg wyprzedził Solberga – fabryczny zespół Forda zakończyłby wówczas Szwecję z mniejszym dorobkiem punktowym…
Czołową trójkę uzupełnił Latvala (+2,2), o 0,3 sekundy szybszy od Mikko Hirvonena w Citroënie.
Nowikow o 1,2 sekundy pokonał szóstego w wynikach Loeba (+4,9), który z kolei okazał się o 0,6 sekundy szybszy od Henninga Solberga goniącego w generalce ośmiokrotnego Mistrza Świata.
Nasser Al-Attiyah zaliczył czternasty wynik próby (+11,2) i o dwa oczka pokonał znowu szesnastego Neuville’a (+11,9).
Van Merksteijn był tym razem dwudziesty ósmy z 26-sekundową stratą do zwycięzcy.
Jurek Para w Clio zakończył zmagania na pozycji 44. ze stratą niespełna pół minuty do przeciwnika w klasie.
OS22 – Lesjöfors 2 (15,00 km)
Po serwisowej przerwie okazało się po raz kolejny, że nic nie jest dane raz na zawsze. Lider klasyfikacji generalnej, Jari-Matti Latvala, oraz drugi z fabrycznych kierowców Forda, Petter Solberg, przebili opony na Lesjöfors 2 i zwolennicy spiskowych teorii dziejów pewnie już prowadzą śledztwo poszukując winnych wśród kibiców Citroëna ;-)
W efekcie pierwszą trójkę na mecie tej próby stanowili Mads Østberg, Sebastien Loeb (+1,9) i Mikko Hirvonen (+2,4). Blisko półminutowa strata Latvali sprawiła, że Mikko zbliżył się do kierowcy Forda na 8,4 sekundy w generalce i jeszcze wszystko się mogło zdarzyć.
Petter Solberg, jakby na moje życzenie ;-) stracił trzecie miejsce w łącznych wynikach, bo Mads wyprzedził go o 25,4 sekundy – dystans w normalnej walce praktycznie nie do odrobienia.
Nowikow stracił 9 sekund do Loeba, ale as Citroëna nie ma szans na dogonienie Rosjanina – strata po tej próbie sięgała niemal 32,5 sekundy.
Neuville finiszował z czternastym czasem (+33,6) zaliczając na trasie piruet, czternaście sekund przed piętnastym na mecie Al-Attiyahem. Van Merksteijn wbił się do osiemnastki (+1:20,9) wcześniej wbijając się w zaspę – na trasę pomogli mu pomogli kibice.
Jurek Para w Clio znów oddał rywalowi w klasie przeszło minutę, ale polskiej załodze wystarczyło tak naprawdę spokojnie dojechać do mety.
OS23 – Rämmen 2 (22,76 km)
Madsa Østberga najwyraźniej uskrzydliła trzecia pozycja włącznej klasyfikacji, bo dołożył Petterowi Solbergowi kolejne 12,6 sekundy na ostatnim „prawdziwym” odcinku Rajdu Szwecji. Wprawdzie Norweg nie wygrał tego odcinka, bo o 3 sekundy uległ Jari-Mattiemu Latvali, ale definitywnie pozbawił swojego utytułowanego rodaka najniższego stopnia podium.
Do najszybszej na Rämmen 2 trójki wbił się też Mikko Hirvonen, który ewidentnie nie cisnął, zdając sobie sprawę, że trudno mu będzie dogonić Latvalę i lepiej zadowolić się pewnym drugim miejscem, niż pod koniec trudnego rajdu wypaść gdzieś z trasy. Ponad 24 sekundy przewagi nad Østbergiem stracić było łatwo, Fin wolał więc uniknąć problemów i zadowolić się drugim miejscem na koniec rajdu.
Sebastien Loeb wywalczył czwarty czas próby zbliżając się na 23,6 sekundy do Nowikowa, jednocześnie bezpiecznie uciekając od Henninga Solberga na łączny dystans blisko 46 sekund. Szóste miejsce ośmiokrotnego Mistrza Świata, to dziś jednak wszystko, na co możemy liczyć. Te punkty jednak bardzo się przydadzą, zarówno na koncie Loeba, jak i w Klasyfikacji Producentów. Jeśli nic złego się nie wydarzy na ostatnim odcinku, Citroën wywiezie ze Szwecji 26 oczek, co wprawdzie nie zbilansuje dzisiejszego dorobku Forda (najprawdopodobniej 37 punktów), ale pozwoli utrzymać prowadzenie w Klasyfikacji Producentów.
Thierry Neuville zakończył Rämmen 2 z czternastym czasem (+38,5).
Peter Van Merksteijn zamknął czołową dwudziestkę (+55,6), zaś Nasser Al-Attiyah musiał się zadowolić pozycją dwudziestą drugą (+1:07,1).
Jerzy Para z Szymonem Gospodarczykiem przejechali odcinek na dużym luzie zajmując 42. pozycję.
OS24 – Hagfors 2 – Power Stage (4,66 km)
Sebastien Loeb wygrał ostatni odcinek Rajdu Szwecji, dzięki czemu do ośmiu punktów za szóste miejsce w generalce doliczyć może jeszcze trzy kolejne za zwycięstwo na Power Stage. Kolejnymi dodatkowymi oczkami podzielili się Petter Solberg (2) i Jari-Matti Latvala (1). Loeba od piątego miejsca dzieliło tylko 13,7 sekundy, bo choć Nowikow założył dwie nowe opony, to jednak stracił do asa Citroëna aż 9,9 sekundy na tym krótkim odcinku.
Mikko Hirvonen na mocno zniszczonych oponach stracił na tej próbie 9,4 sekundy do zespołowego kolegi i uplasował się na miejscu siódmym, kończąc cały rajd na pozycji wicelidera.
Bardzo dobrze pojechał Naser Al-Attiyah zajmując miejsce ósme ze stratą tylko 0,3 sekundy do Mikko Hirvonena.
Thierry Neuville zakończył etap trzynastym czasem i takim samym miejscem w końcowej klasyfikacji.
Peter Van Merksteijn był na Hagfors 2 szesnasty.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa Rajdu Szwecji przedstawia się następująco:
1. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta WRC, 3:18:28,3
2. Mikko Hirvonen, Citroën DS3 WRC, +0:00:16,6
3. Mads Østberg, Ford Fiesta WRC, +0:00:38,8
4. Petter Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:01:14,3
5. Jewgienij Nowikow, Ford Fiesta WRC, +0:02:41,4
6. Sebastien Loeb, Citroën DS3 WRC, +0:02:55,1
7. Henning Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:03:49,5
8. Patrik Sandell, Mini WRC, +0:05:08,9
9. Martin Prokop, Ford Fiesta WRC, +0:05:30,0
10. Eyvind Brynildsen, Ford Fiesta WRC, +0:06:27,2
…
13. Thierry Neuville, Citroën DS3 WRC, +0:10:03,7
…
19. Peter Van Merksteijn, Citroën DS3 WRC, +0:15:19,2
…
21. Nasser Al-Attiyah, Citroën DS3 WRC, +0:17:10,1
…
40. Jerzy Para, Renault Clio, +1:21:58,4
KG
zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze