Zawodników wyjeżdżających w niedzielę przed siódmą rano na trasę czwartego i ostatniego etapu Rajdu Portugalii powitały promienie słońca nieśmiało przebijającego się przez ciężkie chmury. Nawierzchnie odcinków specjalnych były jeszcze wilgotne, dlatego w Citroënie DS3 WRC Mikko Hirvonena założono cztery opony Michelin Latitude Cross o miękkiej mieszance, jednocześnie wyposażając samochód w dwa koła zapasowe z oponami o twardej mieszance gumowej.
Etap składał się z dwóch pętli po trzy odcinki specjalne – były to Silves (21 km), Santana da Serra (31 km) oraz Sambro (5 km), na którym odbywał się kończący rajd, dodatkowo punktowany Power Stage. Fin, od rozegranego w piątek rano OS6 lider klasyfikacji kierowców, jechał z typową dla siebie regularnością. Zawsze nieco szybszy od swoich bezpośrednich rywali, kierowca DS3 WRC z numerem startowym 2 nieubłaganie powiększał przewagę, zbliżając się jednocześnie do zwycięstwa.
„Dwa pierwsze oesy dzisiejszego dnia były ogólnie wilgotne, z miejscami błotnistymi. Z kolei trasa oesu Sambro była prawie sucha” – relacjonował jego pilot Jarmo Lehtinen po powrocie załogi do parku serwisowego. – „Wiemy, że jesteśmy coraz bliżej celu, ale przed nami jeszcze daleka droga” – dodał Hirvonen. – „Nie muszę agresywnie atakować, samochód działa perfekcyjnie. Czuję, że panuję nad sytuacją. Przyznam jednak, że już czekam, aż znajdziemy się na mecie. Jeszcze nie wiem, czy zaatakuję na Power Stage – nie chciałbym podejmować niepotrzebnego ryzyka, a z drugiej strony nie chcę też tracić dobrej okazji do zdobycia kilku dodatkowych punktów”.
Ponieważ w połowie dnia chmury nadal wyglądały niepokojąco, na przejazd drugiej pętli etapu Hirvonen wybrał dwie opony miękkie i dwie twarde. I rzeczywiście, deszcz wrócił i to w postaci ulewy nad częścią trasy OS21, a następnie podczas rozgrywania OS22. Niektórzy inni kierowcy mieli szczęście i startowali w chwili, gdy warunki były bardziej sprzyjające, przez co kierowca Citroëna nie był w stanie walczyć o jedno z trzech pierwszych punktowanych miejsc na tym odcinku, za to pewnie i bezpiecznie wygrał cały rajd. Po takich kierowcach, jak Jesus Puras, Philippe Bugalski, Sebastien Loeb, Carlos Sainz, Francois Duval i Sebastien Ogier, Mikko Hirvonen został siódmym zawodnikiem, który zwyciężył w rajdzie klasyfikowanym do Rajdowych Mistrzostw Świata FIA w barwach zespołu Citroën. „Jestem dumny i szczęśliwy, uważam ten sukces za piękną nagrodę za pracę i wysiłek, jaki wkładaliśmy wraz z całym zespołem przez kilka ostatnich miesięcy” – oświadczył Fin na mecie, otoczony przez tłum ubranych na czerwono fanów Citroëna. – „Dzięki tej wygranej zostaję liderem w tabeli kierowców, a jednocześnie Citroën powiększa swoją przewagę w tabeli producentów. Przebieg tego rajdu był dość dziwny, bo tak naprawdę od piątku ani przez chwilę nie musiałem atakować. Bez trudu kontrolowaliśmy naszą przewagę, która stale się powiększała i to wystarczyło”.
„Jesteśmy zachwyceni tym, że Mikko Hirvonen wywalczył swoje pierwsze zwycięstwo rajdowe dla Citroëna” – powiedział Frederic Banzet, Dyrektor Generalny Automobiles Citroën. – „Po niepowodzeniu Sébastiena Loeba Mikko pokazał, że potrafi doskonale przejąć pałeczkę mistrza i uzyskać pomyślny dla nas wynik. Zrobił na nas wrażenie tym, z jakim spokojem i pogodą jechał do mety – zresztą za te cechy podziwialiśmy go już w czasach, gdy był naszym konkurentem. Jesteśmy szczęśliwi, że znowu widzimy go na najwyższym stopniu podium”.
Następna runda w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2012 odbędzie się w dniach 27-29 kwietnia w Argentynie.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Portugalii:
1. Hirvonen / Lehtinen Citroën DS3 WRC 4h19:24,3
2. Ostberg / Andersson Ford Fiesta RS WRC +1:51,8
3. Novikov / Giraudet Ford Fiesta RS WRC +3:25,0
4. Solberg / Patterson Ford Fiesta RS WRC +3:47,4
5. Al-Attiyah / Bernacchini Citroën DS3 WRC +7:57,6
6. Prokop / Hruza Ford Fiesta RS WRC +8:01,0
7. Kuipers / Buysmans Ford Fiesta RS WRC +8:39,1
8. Ogier / Ingrassia Skoda Fabia S2000 +9:00,8
9. Neuville / Gilsoul Citroën DS3 WRC +10:29,7
10. Ketomaa / Stenberg Ford Fiesta RS WRC +11:44,6
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2012 po rundzie 4/13:
1. M. Hirvonen – 75
2. S. Loeb – 66
3. P. Solberg – 59
4. M. Ostberg – 46
5. J. Nowikow – 36
6. J.-M. Latvala – 28
7. D. Sordo – 21
8. N. Al-Attiyah – 18
9. O. Tanak – 15
10. M. Prokop – 12
11. F. Delecour – 8
12. S. Ogier – 8
13. A. Araujo – 7
14. P. Campana – 6
15. H. Solberg – 6
16. D. Kuipers – 6
17. P. Sandell – 4
18. K. Block – 2
19. T. Neuville – 2
20. J. Ketomaa – 1
18. E. Brynildsen – 1
19. R. Trivino – 1
Klasyfikacja oficjalna Producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2012 po rundzie 4/13:
1. Citroën Total WRT – 133
2. Ford WRT – 91
3. M-Sport Ford WRT – 60
4. Qatar World Rally Team – 28
5. Mini WRC Team – 26
6. Citroën Junior – 16
7. Adapta WRT – 12
8. Brazil WRT – 8
Zapraszamy na naszą nową stronę poświęconą rajdom WRC www.citroen-wrc.com
źródło: Citroën Polska
Od redakcji:
Wyniki Rajdu Portugalii pozostają nieoficjalne, bowiem po kilkugodzinnym badaniu technicznym Citroëna DS3 WRC stwierdzono dwie nieprawidłowości:
– inne sprzęgło, cięższe od homologowanego;
– minimalnie większą średnicę turbiny.
Homologowane sprzęgło DS3 WRC miło wywiercone otwory zmniejszające masę tego elementu, zaś w aucie Mikko Hirvonena był element bez otworów, ze starszej dostawy, cięższy od homologowanego, więc nie mogło to mieć korzystnego wpływu na wyniki.
Turbosprężarka Garret jest elementem standardowym dla wszystkich producentów, a jej minimalnie odbiegający od zakładanego wymiar mógł być spowodowany rozszerzalnością cieplną materiału, z którego została wyprodukowana; sprężarkę pozostawiono więc do badania laboratoryjnego po wystygnięciu; trudno jednakże byłoby winić Citroëna za standardowy element, który zespół kupuje od zatwierdzonego przez FIA producenta.
Citroën Racing zapowiedział od razu odwołanie się od decyzji wykluczenia i należy sądzić, że faktycznie postąpi zgodnie z zapowiedziami.
KG
Najnowsze komentarze