Sébastien Ogier i Julien Ingrassia w drugim Citroënie DS3 WRC również będą walczyć o wysokie noty w końcowej klasyfikacji sezonu.
Mistrzostwa Świata FIA, które rozpoczęły się na zmarzniętych trasach Szwecji, dotarły do tegorocznego finału – Rajdu Wielkiej Brytanii rozgrywanego w walijskich lasach. Chłód, deszcz i błoto są praktycznie na stałe wpisane w krajobraz tej imprezy, której tegoroczna odsłona odbywać się będzie po znacząco zmienionych, w stosunku do poprzedniej edycji, trasach. Start do imprezy odbędzie się już w czwartek w Llandudno w północnej Walii. Odcinki wytyczono z kolei w okolicach miasta Builth Wells. Załogi wracać będą do Cardiff tylko na zakończenie każdego z etapów. Również w Cardiff odbędzie się ceremonia podium.
Citroën zdobył już mistrzowski tytuł w Hiszpanii, teraz więc wszystkie wysiłki są skoncentrowane na tytule mistrzowskim dla żywej legendy rajdów – załogi Loeb/Elena. Siedmiokrotny dotychczas Mistrz Świata zwyciężył w tym sezonie w pięciu rajdach (z dwunastu rozegranych): w Meksyku, Na Sardynii, w Argentynie, Finlandii i Hiszpanii. Wierzymy głęboko, że dopisze do nich także Walię, a jeśli nawet nie, to że utrzyma się w klasyfikacji generalnej przed Mikko Hirvonenem. Sam Loeb zresztą właśnie taki ma plan – nieważne, kto wygra, ważne, by Mikko był za Sébastienem.
„Scenariusz jest podobny, jak w 2009 roku. Idziemy z Mikko łeb w łeb i w zasadzie kto skończy rajd na wyższym miejscu, ten będzie mistrzem” – mówi Loeb. – „Oczywiście mniej stresujące jest zdobywanie tytułu w którejś z wcześniejszych rund, niż w ostatnim rajdzie. Wszak w razie problemów nie będzie już gdzie i kiedy odrobić strat. Tym razem jest to klasyczne »teraz, albo nigdy«. Musimy ignorować wszelkie inne ciśnienie wynikające z rajdu i skupić się tylko na walce między nami dwoma”.
Sébastien Loeb ma osiem punktów przewagi nad jedynym konkurentem do mistrzowskiego tytułu. „Z siedmioma punktami między zwycięzcą i wiceliderem klasyfikacji generalnej rajdu i trzema punktami możliwymi do zdobycia na power stage sytuacja nie jest komfortowa” – mówi Francuz. – „Moim celem nie jest jednak zwycięstwo samo w sobie, nie będę się za wszelką cenę starał dojechać do mety na pierwszym miejscu. Nie ma dla mnie znaczenia, kto wygra rajd, ważne, bym ja ukończył imprezę przed moim rywalem”.
Podobnie, jak Sébastien Loeb, także Sébastien Ogier pięciokrotnie stawał w tym roku na najwyższym stopniu podium (Portugalia, Jordania, Grecja, Niemcy i Francja). Niestety kierowca drugiego DS3 WRC nie ma już szans na mistrzowski tytuł po awarii silnika w Rajdzie Hiszpanii, ale ma pewne trzecie miejsce w końcowej klasyfikacji sezonu. „Jestem zadowolony z powodu powrotu na rajdowe trasy, nawet biorąc pod uwagę, że to nigdy nie był mój szczęśliwy rajd” – mówi młodszy z Sébastienów. – „Ponieważ mamy już zapewniony tytuł w Klasyfikacji Producentów, mogę jechać na luzie, bez presji, i spokojnie zdobywać punkty dla siebie i zespołu. Ukończenie tej imprezy na podium byłoby dla mnie czymś wspaniałym. W obecnej sytuacji w mistrzostwach Sébastien jest zdeterminowany do walki z Mikko, został panem własnego losu. Jest jednak oczywiste, że zrobię wszystko, co będę mógł, by pomóc mu w walce o tytuł”.
„W Hiszpanii osiągnęliśmy pierwszy z naszych celów: mistrzostwo dla zespołu” – mówi Olivier Quesnel, szef Citroën Racing. – „Stajemy teraz przed nowym wyzwaniem w Rajdzie Wielkiej Brytanii. Niełatwo będzie tu osiągnąć nasz drugi cel, mistrzostwo dla Sébastiena Loeba, bowiem Mikko Hirvonen jest bardzo szybki na takich nawierzchniach, jak te w Walii. Podchodzimy do walki ze spokojem, pokorą, ale i determinacją. Loeb i Elena są najsilniejsi właśnie w takich momentach, gdy dochodzi do ekstremalnej presji”.
Trzy pytania do Sébastiena Loeba:
Blisko trzy miesiące minęły między wygranymi w Finlandii i Hiszpanii. Czy 67. zwycięstwo przyniosło Ci pewną ulgę?
Zwycięstwo w Hiszpanii nie było wcale oczywiste. Naprawdę musiałem ciężko pracować podczas dwóch pierwszych etapów. Trzeci dzień z kolei był szczególnie stresujący z powodu konieczności właściwego doboru opon na szalenie niestabilne warunki pogodowe. Naprawdę potrzebowaliśmy tego zwycięstwa aby stanąć na starcie do ostatniej imprezy w sezonie na jak najlepszej pozycji. Ale nie ma sensu teraz do tego wracać – mamy jeszcze wiele do zrobienia, aby wygrać mistrzostwa.
Ponownie stajesz naprzeciwko Mikko Hirvonena. Czego się po nim spodziewasz?
Mikko jest bardzo silny psychicznie w takich momentach. Przede wszystkim nie lekceważę go – to znakomity kierowca. W wielu rajdach jest bardzo mocnym przeciwnikiem. I nieważne, że w połowie sezonu mówił, że nie wierzy w swoje szanse na zdobycie tytułu! Sytuacja się zmieniła i teraz walczymy w ostatnim rajdzie tak, jakby to był cały sezon. W pewnym sensie Mikko nie ma nic do stracenia i na pewno będzie chciał wykorzystać swoje szanse. Bycie drugim zupełnie go nie interesuje. Zamierza cisnąć od samego początku i z pewnością będzie nadawał tempo w tym wyścigu.
Wygrałeś trzy ostatnie edycje Rajdu Wielkiej Brytanii. Czego się spodziewasz po tegorocznej imprezie, której trasa została znacznie zmieniona w porównaniu do tego, co już wiedziałeś?
Nie mamy jeszcze pełnego obrazu tego, co nas czeka, ale zmiany z pewnością nieco skomplikują całą walkę. Nowe etapy będą wymagały większej koncentracji w trakcie zapoznania oraz więcej pracy przy analizie zapisu z kamery pokładowej. Łatwiej będzie wpaść w pułapkę, niż podczas poprzednich dziesięciu lat. I choć wygrałem tu w poprzednich trzech edycjach, to o niczym nie świadczy – zwycięstwo zawsze do końca wisi na włosku i na wynik może wpłynąć cokolwiek. Trenowałem w tych okolicach przez dwa dni w ubiegłym tygodniu i myślę, że to pomoże mi dostosować się do warunków panujących w Walii. Dzięki temu powinienem być w szczytowej formie”.
Rajd Wielkiej Brytanii:
* runda 13/13
* baza rajdu: Cardiff
* service park: Royal Welsh Showground – Builth Wells
* nawierzchnia: szuter
* pogoda: klimat oceaniczny, niewykluczone opady, nawet śniegu, wysoka zmienność aury, temperatura na poziomie 5-10°C
* wschód/zachód słońca: 7:27/16:25
* czas lokalny: czas Greenwich
* waluta: funt szterling
* strona internetowa: www.walesrallygb.com
* zapoznanie: poniedziałek, 7. listopada w godz.. 7:30-16:45 I wtorek, 8. listopada w godz. 7:30-16:45
* shakedown: środa, 9. listopada w godz. 9:00-13:00
* start: czwartek. 10. listopada o godz. 14:30 w Llandudno
* trasa rajdu:
1.883,73 km, w tym 358,59 km jazdy na czas podzielonej na 23 odcinki specjalne:
czwartek 10. listopada
Start: 14:30 (Llandudno)
OS1: Great Orme 1 (4,74 km)
OS2: Great Orme 2 (4,74 km)
OS3: Clocaenog (16,65 km)
Zdalny servis A (Llandudno) : 18:10
piątek 11. listopada
Start: 5:40 (Llandudno)
OS4: Dyfi WSSt 1 (10,27 km)
OS5: Dyfi East 1 (6,72 km)
OS6: Gartheiniog 1 (20,44 km)
OS7: Dyfnant 1 (21,28 km)
Service B (Builth Wells): 11:59
OS8: Dyfi WSSt 2 (10,27 km)
OS9: Dyfi East 2 (6,72 km)
OS10: Gartheiniog 2 (20,44 km)
OS11: Dyfnant 2 (21,28 km)
Flexi Service C (Builth Wells): 18:12
sobota 12. listopada
Start: 6:00 (Cardiff)
Service D (Builth Wells): 8:00
OS12: Hafren 1 (32,14 km)
OS13: Sweet Lamb 1 (4,26 km)
OS14: Myherin 1 (27,88 km)
Service E (Builth Wells): 12:15
OS15: Hafren 2 (32,14 km)
OS16: Sweet Lamb 2 (4,26 km)
OS17: Myherin 2 (27,88 km)
Flexi Service F (Builth Wells): 16:33
niedziela 13. listopada
Start: 4:50 (Cardiff)
Service G (Builth Wells): 6:50
OS18: Halfway 1 (15,00 km)
OS19: Crychan 1 (23,87 km)
OS20: Monument 1 (4,37 km)
Service H (Builth Wells): 9h28
OS21: Halfway 2 (15,00 km)
OS22: Crychan 2 (23,87 km)
OS23: Monument 2 (4,37 km)
Service I (Builth Wells): 12:45
* meta: 15:03 (Cardiff)
* podium: niedziela, 13. listopada, 15:20
Załoga Sébastien Loeb/Daniel Elana wystartują w Rajdzie Wielkiej Brytanii po raz jedenasty w poprzednich edycjach kończyli imprezę na miejscach:
2000 – Citroën Saxo grupy A – 36
2001 – Citroën Saxo S1600 – 15
2002 – Citroën Xsara WRC – nie ukończyli
2003 – Citroën Xsara WRC – 2
2004 – Citroën Xsara WRC – 2
2005 – Citroën Xsara WRC – 3
2007 – Citroën C4 WRC – 3
2008 – Citroën C4 WRC – 1
2009 – Citroën C4 WRC – 1
2010 – Citroën C4 WRC – 1
Na podstawie informacji prasowej Citroën Racing
KG
Najnowsze komentarze