Uznawana za najtrudniejszą, a już na pewno za najbardziej wymagającą w kalendarzu grecka runda Rajdowych Mistrzostw Świata stanie się lada chwila wyzwaniem dla najlepszych kierowców świata. Zespół Citroëna reprezentować będą Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Dani Sordo i Carlos del Barrio, w barwach ekipy Abu Dhabi Citroën Total World Rally Team pojadą zaś Khalid Al-Qassimi i Scott Martin. W ciągu trzech dni przyjdzie im się zmierzyć z przeszło tysiąckilometrową trasą, z czego 306,53 km przypadnie na czternaście odcinków specjalnych. Czy w pierwszą czerwcową niedzielę będziemy się cieszyć z wyników osiągniętych przez zawodników, którym kibicujemy? Wierzymy, że tak!
Rajd Akropolu z jego wyboistymi szutrowymi odcinkami jest prawdziwym testem wytrzymałości dla samochodów rajdowych. Z biegiem lat próby te zmieniają się, a w efekcie rosną średnie prędkości na odcinkach. Aktualnie szybkość ta oscyluje w okolicach 90 km/h, co zrównuje Acropolis Rally z innymi szutrowymi imprezami – Portugalią, Sardynią, czy Argentyną. Rosną jednak wraz z tym naprężenia przenoszone przez zawieszenia samochodów rajdówek. Wciąż też problem może stanowić ogumienie – w nierzadko 40-stopniowych upałach opony muszą znieść bardzo wiele, zwłaszcza, gdy areną ich pracy są takie właśnie wyboiste szutry.
Szczególnie ważny będzie już pierwszy odcinek rajdu – najdłuższy w programie, niemal 48-kilometrowy Kineta-Pissia. Co ciekawe rozpocznie się ona późnym popołudniem w piątek, a po jego pokonaniu załogi będą musiały zmierzyć się jeszcze z przeszło 26-kilometrową próbą Kineta.
Na sobotę przewidziano aż osiem odcinków podzielonych na dwie pętle. Łącznie będą mierzyły niemal połowę całego dystansu jazdy na czas! 149,56 km jazdy po tak wyboistych drogach w tak wysokich temperaturach – nie zazdroszczę chłopakom! W takich warunkach można stracić nawet 2-3 kg wagi, dlatego ważne jest uzupełnianie płynów. Wszak w rajdówce panuje jeszcze sporo wyższa temperatura, niż na zewnątrz.
Tegoroczny Rajd Akropolu jest najkrótszą – w kwestii dystansu – tegoroczną imprezą w kalendarzu WRC. Oznacza to, że warto walczyć od początku do końca, bo w pewnym momencie na ewentualne odrabianie strat zwyczajnie może zabraknąć czasu i dystansu.
Po pięciu podiach w sześciu ostatnich edycjach tej imprezy, w tym po jednym zwycięstwie (w roku 2009), jednym drugim miejscu (2012), trzech trzecich pozycjach (2006, 2008, 2011) i jednym czwartym czasie (2007), Mikko Hirvonen może sporo o Rajdzie Grecji powiedzieć. „Nawierzchnia jest bardzo różnorodna. Na jednym etapie może być zupełnie inna, niż na następnym. Zdarza się, że drogi są gładkie i pozwalają na płynną jazdę, a czasem są totalnie zasypane szutrem i pełne wybojów. Niezawodność samochodów i wytrzymałość opon są kluczowe” – opowiada Fin.
Po kilku dobrych, ale niespełnionych startach Mikko ma nadzieję poukładać wreszcie wszystko do kupy i walczyć o zwycięstwo. „Cały czas pracujemy z zespołem, aby poprawić samochód. Właśnie zakończyliśmy krótkie testy w Grecji. Mam nadzieję, że szczęście będzie po naszej stronie i że uda nam się wywalczyć kolejne zwycięstwo dla Citroëna”.
Dani Sordo z kolei w ostatnich dwóch edycjach Rajdu Akropolu nie startował w ogóle, będzie więc musiał szczególnie mocno pracować na zapoznaniu. „Bardzo lubię ten rajd, choć nie odniosłem tu zbyt wielu sukcesów” – wspomina Hiszpan. – „Trzeba trochę szczęścia, by uzyskać tu dobry wynik, ale kluczowe jest umiejętne zarządzanie oponami podczas każdej pętli. Trzeba się mocno pilnować, by nie złapać kapcia, bo odrobienie strat jest bardzo trudne. Ogólnie jednak drogi zapewniają sporą dozę przyczepności, a to bardzo lubię. Liczę, że uda mi się uzyskiwać takie wyniki, jak w Portugalii”.
Powracający do WRC po bardzo dobrym występie w Rajdzie Jordanii, rozgrywanym w ramach Mistrzostw Środkowego Wschodu (MERC), Khalid Al-Qassimi wspomina: „Rajd Grecji w roku 2004 był pierwszym moim rajdem formatu WRC. Tutejsze odcinki trochę przypominają trasy, na których rywalizujemy na Bliskim Wschodzie, liczę więc na dobry wynik”. Khalid Al-Qassimi przed czterema laty był w Grecji szósty w klasyfikacji generalnej.
Warto wspomnieć, że w Rajdzie Akropolu będziemy też kibicować polskiej załodze Robert Kubica/Maciej Baran, którzy pojadą Citroënem DS3 RRC.
Xavier Mestelan-Pinon opowiada z kolei: „Mimo, że to już trzeci sezon z Citroënem DS3 WRC, to jednak praktycznie w każdym rajdzie jest to inny samochód. Wciąż dokonujemy zmian, oczywiście homologując wszystkie, by auto było coraz bardziej konkurencyjne. Od poprzedniego sezonu zmieniło się bardzo wiele: głowica, kolektor dolotowy, turbo, a także elementy podwozia i zawieszenia. Oczywiście wszystko to robimy w porozumieniu z naszymi kierowcami, zwłaszcza z Mikko Hirvonenem, a zmiany zostały docenione także przez Sebastiena Loeba i Daniego Sordo. Spodziewamy się w Grecji warunków podobnych do tych, jakie panowały w Portugalii. I choć skupialiśmy się ostatnio na przygotowaniach do greckiej rundy, to pracowaliśmy też intensywnie nad pakietem asfaltowym. Wyciągamy też wnioski z niepowodzeń w poprzednich rajdach. Na przykład zidentyfikowaliśmy problem z samochodem Mikko Hirvonena w Argentynie – woda dostała się do samochodu po watersplashu poprzez uszkodzony tylny fragment samochodu i stąd kilkuminutowa strata naszej załogi. Musimy wprowadzić takie zmiany, by zyskać pewność, że to się nie powtórzy”.
Citroën Racing zamierza też zbudować całą gamę aut rajdowych opartych o DS3. Już są DS3 R1, DS3 R3 i DS3 RRC, a nowy regulamin grupy R5 pozwala budować DS3 R5, które zaprezentowano już w Portugalii. Prace rozwojowe trwają i w ciągu miesiąca powinny się rozpocząć wstępne próby drogowe DS3 R5.
Ramowy program Rajdu Akropolu przedstawia się następująco:
piątek 31. maja
8:00: trening
10:33: odcinek kwalifikacyjny (3,10 km)
12:15: wybór pozycji startowych
13:00: przedrajdowa konferencja prasowa
17:00: uroczysta ceremonia startu (Zappion – Athens)
18:28: OS1 – Kineta-Pissia (47,70 km)
20:13: Serwis A (30 min)
21:26: OS2 – Kineta (26,05 km)
22:08: Serwis B (45 min)
sobota 1. czerwca
7:15: Serwis C (15 min)
8:23: OS3 – Klenia Mycenae 1 (17,41 km)
9:38: OS4 – Ghymno 1 (17,61 km)
10:33: OS5 – Kefalari 1 (18,40 km)
11:49: OS6 – Ziria 1 (21,36 km)
13:47: Serwis D (30 min)
15:10: OS7 – Klenia Mycenae 2 (17,41 km)
16:25: OS8 – Ghymno 2 (17,61 km)
17:20: OS9 – Kefalari 2 (18,40 km)
18:46: OS10 – Ziria 2 (21,36 km)
20:21: Serwis E (45 min)
niedziela 2. czerwca
9:30: Serwis F (15 min)
10:23: OS11 – Pissia 1 (11,47 km)
10:42: OS12 – Loutraki 1 (30,14 km)
12:29: Serwis G (30 min)
13:37: OS13 – Pissia 2 (11,47 km)
13:56: OS14 – Power Stage Loutraki 2 (30,14 km)
14:46: Serwis I (10 min)
15:30: Podium
16:15: porajdowa konferencja prasowa
Citroen
KG; zdjęcie: Citroën Racing
Najnowsze komentarze