Kończy się powoli drugi etap Rajdu Szwecji. Nas interesują przede wszystkim wyniki załóg jadących Citroënami i na tym się głównie skupimy w dzisiejszej relacji. Wczoraj nie miałem czasu zająć się tematem (acz wyniki starałem się śledzić na bieżąco), więc dziś podsumujemy sytuację po dwóch etapach.
Ale na początek film z cyklu Little Big Racing:
Pierwszy etap zakończył się całkiem dobrze dla fanów francuskiej marki. Czołówka klasyfikacji generalnej była koreańsko-francuska. Prowizoryczne podium należało do załóg Hyundaia, ale miejsca czwarte i piąte zajmowały załogi Citroëna. Po dwóch etapach sytuacja wygląda nieco inaczej, ale zerknijmy, jak do tego doszło.
OS 1 – Karlstad (1,90 km)
Zmagania rozpoczęły się już w czwartek superOSem Karlstad. To nigdy nie jest odcinek, który pokazuje siłę poszczególnych ekip, ale za to emocje wzbudza ogromne. Kibice najczęściej mogą obserwować wszystko jak na dłoni i zbiera ich się tam sporo. Mads Østberg, który wrócił do Citroëna na kilka startów w bieżącym sezonie, wywalczył tu trzeci czas tracąc tylko 0,6 sekundy do zwycięskiego Tänaka. Kris Meeke finiszował 0,9 sekundy za kierowcą Toyoty i podzielił się pozycją z Andreasem Mikkelsenem. Craig Breen był dopiero dziesiąty, ale stracił tylko 2,9 sekundy do zwycięzcy i 0,4 sekundy do Sebastiena Ogiera.
OS 2 – Hof-Finnskog 1 (21,26 km)
Prawdziwe zmagania rozpoczęły się jednak dopiero w piątek rano, pięć minut przed 8:00. Mads Østberg znowu był trzeci, ale dzięki różnym osiągnięciom rywali awansował na pozycję wicelidera rajdu, 6,8 sekundy za Tänakiem i 0,2 sekundy przed Mikkelsenem. Wprawdzie kierowca Citroëna mówił, że jechał wolno, bo miał kilka stresujących momentów po starcie, ale wynik uzyskał całkiem dobry.
Craig Breen uzyskał siódmy czas (+11,1) i po dwóch odcinkach zajmował siódmą pozycję w generalce mając jedynie 0,2 sekundy przewagi nad ósmym w klasyfikacji Paddonem. Kierowca Citroëna przestrzelił skrzyżowanie i na chwilę utknął w zaspie. Kris Meeke osiągnął metę z dopiero dwunastym czasem (+17,5) i takież miejsce zajmował po dwóch odcinkach w generalce.
OS 3 – Svullrya 1 (24,88 km)
Na blisko 25-kilometrowym trzecim odcinku pazurki pokazał Craig Breen. Osiągnął metę z czwartym czasem, 7 sekund za zwycięskim Neuville’em, który wskoczył na pozycję lidera klasyfikacji generalnej. Breen wprawdzie wciąż był siódmy, ale coraz bardziej cieszyła go jazda i widać było, że czuje się na ośnieżonych odcinkach znakomicie.
Mads Østberg był piąty (+7,8) i spadł na taką samą pozycję w generalce.
Kris Meeke zamknął odcinkową dziesiątkę (+14,3) i awansował na takie samo miejsce w łącznej klasyfikacji. Miał wówczas 2,4 sekundy przewagi nad Ogierem, który otwierał trasę i musiał ją czyścić ze śniegu. W efekcie tracił sporo czasu, ale że jedzie Fordem, więc nas to nie martwiło ;-)
OS 4 – Röjden 1 (19,13 km)
Sebastien Loeb powoli przygotowujący się do marcowego startu w Rajdzie Meksyku mówił niedawno, że sytuacja w światowym czempionacie jest teraz bardzo ciekawa. Wielu kierowców jest na zbliżonym poziomie, samochody też są konkurencyjne. W efekcie wszystko się może zdarzyć i trudno wskazać jednoznacznego lidera. Zwłaszcza na początku sezonu. Słowa dziewięciokrotnego (z rzędu!) Mistrza Świata znajdowały potwierdzenie podczas Rajdu Szwecji.
Pierwszy przejazd odcinka Röjden zapisał na swoje konto Andreas Mikkelsen. Trzecia próba dnia i trzeci zwycięzca. Najlepszym kierowcą w Citroënie okazał się Mads Østberg, ponownie trzeci w wynikach, ale już czwarty w generalce. Piątym czasem popisał się Craig Breen, któremu pomogło to awansować na piąte miejsce w łącznej klasyfikacji. Kris Meeke finiszował z dziewiątym czasem (+15,4) i wciąż zamykał pierwszą dziesiątkę w generalce, ale zwiększył przewagę nad jedenastym na próbie Sebastienem Ogierem.
OS 5 – Hof-Finnskog 2 (21,26 km)
Po serwisowej przerwie załogi wróciły na odcinek Hof-Finnskog. Tym razem na listę zwycięzców wpisał się Hayden Paddon, więc widać wyraźnie, że Loeb ma rację. Drugim czasem (+4,2) popisał się Craig Breen, który miał coraz więcej przyjemności i radości z jazdy. Oszczędzający opony Mads Østberg był piąty, ale pozycje obu kierowców Citroëna w generalce nie uległy zmianie. Również Kris Meeke, dziesiąty na odcinku (+20,4), wciąż zamykał pierwszą dziesiątkę w łącznej klasyfikacji. Wciąż jednak powiększał też przewagę nad Ogierem.
OS 6 – Svullrya 2 (24,88 km)
Piąta próba dnia i piąty zwycięzca odcinka! Tym razem najlepszym czasem popisał się Craig Breen poprawiając się o przeszło 6 sekund względem pierwszego przejazdu tego OS-u. A ponieważ drugi dotąd w generalce Lappi popełnił błąd, więc i Breen, i Østberg awansowali w łącznej klasyfikacji.
Mads był na tej próbie szósty, ale stracił niewiele (+4,8), choc na mecie narzekał trochę na brak pewności. Cóż – pewnie miał rację, ale skoro wskoczył na prowizoryczne podium w genealce, to może i trochę kokieterii w tym było ;-)
Kris Meeke twierdził, że nie atakował, bo znowu miał kilka stresujących chwil. Tym razem wpisał się na listę z wynikami na siódmej pozycji (+17,1) zyskując 18,4 sekundy nad Ogierem. Niestety nie wspiął się wyżej w generalce wciąż zajmując tam dziesiątą pozycję.
OS 7 – Röjden 2 (19,13 km)
Craig Breen przerwał passę zmiany zwycięzców kolejnych odcinków. Zapisał na swoje knto także drugi przejazd przez Röjden. W efekcie awansował na trzecie miejsce w generalce spychając z tej pozycji Madsa Østberga. Norweg uzyskał wprawdzie piaty czas (+5,6), ale miał nad Breenem tylko 0,6 sekundy przewagi po OS6.
Kris Meeke tym razem był dopiero jedenasty (+24,9), ale udawało się realizować cel utrzymania za sobą Ogiera. A urzędujący Mistrz Świata miał przygodę, uszkodził przód Fiesty i zameldował się na mecie z niemal 51-sekundową stratę do Breena. Na miejscu dwudziestym drugim. W efekcie jego strata do Meeke’a po tej próbie wynosiła aż 61 sekund.
OS 8 – Torsby 1 (9,56 km)
Kończący piątkowe zmagania odcinek Torsby wygrał Hayden Paddon, a drugi czas uzyskał Thierry Neuville, wciąż lider klasyfikacji generalnej. Trzeci czas uzyskał trzeci z kierowców Hyundaia, Andreas Mikkelsen.
Najlepszy z kierowców Citroëna, Mads Østberg, finiszował z piątym czasem (+5,7). Craig Breen był dopiero ósmy (+10,1), a Kris Meeke siedemnasty (+19,2). Znów jednak pokonał Ogiera (+23,4).
W efekcie po dwóch dniach zmagań (no bo i czwartek trzeba liczyć) Craig Breen był w łącznych wynikach czwarty (+12,6), Mads Østberg piąty (+13,2), a Kris Meeke dziesiąty (+1:43,6). Jego przewaga nad dwunastym Ogierem wynosiła już 1:05,2.
Przyjrzyjmy się teraz, co działo się na odcinkach specjalnych Rajdu Szwecji dzisiaj. Na sobotę zaplanowano osiem odcinków specjalnych – trzy w porannej pętli i pięć w popołudniowej.
OS 9 – Torntorp 1 (19,88 km)
Zmagania rozpoczęły się sześć minut przed 8:00. Pierwszy przejazd przez Torntorp padł łupem Otta Tänaka, któremu o 4 sekundy ustąpił Craig Breen – trzeci w generalce po tej próbie. Kierowca Citroëna był zachwycony ustawieniami samochodu i narzekał tylko na „zbyt wolne” notatki. Opis był zbyt ostrożnościowy. Breen wskoczył na trzecie miejsce w łącznej klasyfikacji rajdu.
Mads Østberg finiszował z ósmym czasem (+11,8), tuż przed Krisem Meeke’iem (+15,6).
Mads twierdził, że z samochodem jest wszystko w porządku, a jedynie on nie może znaleźć właściwego rytmu. Kris także chwalił samochód i warunki drogowe, a za cel stawiał sobie odebranie punktów Ogierowi. Miejmy nadzieję, że to się uda.
OS 10 – Hagfors 1 (23,40 km)
Czwarty czas na tym odcinku wywalczył Craig Breen, który po dwóch sobotnich próbach trochę niespodziewanie awansował na pozycję wicelidera łącznej klasyfikacji. To efekt problemów Andreasa Mikkelsena, który stracił na tej próbie 18,5 sekundy.
Kris Meeke wbił się na odcinku do czołowej piątki (+7,8) i znowu powiększył przewagę nad Ogierem, już jedenastym w generalce. Strata Francuza do kierowcy Citroëna sięgnęła już 72 sekund.
Mads Østberg zanotował szósty czas (+8,7), ale w łącznych wynikach zajmował piątą pozycję. Norweg narzekał na brak pewności siebie i zapowiadał wprowadzenie zmian w ustawieniach auta w serwisie.
OS 11 – Vargåsen 1 (14,21 km)
Kończący poranną pętle odcinek Vargåsen zapisał na swoje konto Thierry Neuville. W wynikach było ciasno, więc nawet trzecie miejsce Ogiera (+1,2) przed szóstym Meeke’a (+4,5) nie powinno nas specjalnie martwić. Craig Breen był czwarty (+1,7) i utrzymał pozycję wicelidera klasyfikacji generalnej. Irlandzki kierowca cieszył się jazdą i ekscytował warunkami.
Mads Østberg tym razem osiągnął metę z siódmym czasem (+4,9) zmniejszając nieco stratę do czwartego w stawce Haydena Paddona.
Po przerwie nadszedł czas na popołudniową pętlę. Zaczęła się tak, jak rano, od próby Torntorp.
OS 12 – Torntorp 2 (19,88 km)
Najszybszym kierowcą okazał się Craig Breen, który o 1,3 sekundy zmniejszył stratę do Nueville’a, drugiego w wynikach odcinka. Belg miał nad kierowcą Citroëna już tylko 4,6 sekundy przewagi. Nie sądzę wprawdzie, by Braig mógł pokonać w rajdzie Therry’ego, ale takie wyniki na pewno podbudują jego pewność siebie. Zresztą w ogóle wygląda, jakby Rajd Szwecji przestał być domeną kierowców skandynawskich. Przypomnijmy, że ich wieloletnią hegemonię przełamał nie kto inny, jak Sebastien Loeb w Citroënie Xsara WRC w 2004 roku. W tym roku Skandynawowie jednak w Rajdzie Szwecji niespecjalnie błyszczą. Latvala był po tej próbie siódmy, a najlepszym kierowcą z Północy był w tym momencie Andreas Mikkelsen (trzecia pozycja).
Mads Østberg, piąty w generalce po tej próbie, ukończył Torntorp 2 z siódmym czasem (+12,8). Znacząco wzrosła więc jego strata do czwartego w stawce Paddona. Najwyraźniej norweskiemu kierowcy Citroëna nie udało się jednak znaleźć w serwisie właściwych ustawień.
Kris Meeke znowu był dopiero dziesiąty (+22,3) ale powiększył swoją przewagę nad Ogierem o kolejnych 7 sekund.
OS 13 – Hagfors 2 (23,40 km)
I jak tu nie wierzyć w pechową trzynastkę? Na trzynastej próbie, po dwóch odcinkach sobotniej popołudniowej pętli, skończyła się walka o odebranie punktów Ogierowi. Kris Meeke wypadł z trasy i wpadł w zaspę. Kiedy próbował się z niej wydostać, w Citroëna C3 WRC uderzył Ott Tänak. Nie pomogło to ani Krisowi, ani Ottowi, który też wypadł z trasy. W efekcie obie załogi osiągnęły metę ze stratami –Tänak z przeszło dwuminutową, Meeke z ponad sześciominutową.
Próbę wygrał Thierry Neuville przed Andreasem Mikkelsenem. Trzeci czas wywalczył Craig Breen, wciąż drugi w klasyfikacji generalnej. Mads Østberg finiszował z szóstym czasem (+15,0) oddając dwie sekundy Esapekce Lappiemu goniącemu go w generalce. Przewaga Norwega nad Finem po tej próbie wynosiła 7,7 sekundy. Strata Østberga do czwartego w generalce Paddona sięgnęła 17,7 sekundy.
OS 14 – Vargåsen 2 (14,21 km)
Kończący pętlę Vargåsen 2 zapisał na swoje konto Thierry Neuville. Kończący, bo dwóch ostatnich zaplanowanych na dziś odcinków nie sposób zaliczyć do pętli. Craig Breen, trzeci w wynikach próby (+4,8) uległ również Andreasowi Mikkelsenowi, ale poniesiona strata wyniosła 0,8 sekundy i w zapasie pozostało jeszcze 12 sekund.
Mads Østberg musiał uznać wyższość Haydena Paddona, ale stracił do niego tylko 0,4 sekundy, zaś z Neuville’e. przegrał o 8,5 sekundy. Norweski kierowca Citroëna powiększył swoją przewagę nad Esapekką Lappim o kolejne 0,7 sekundy.
Kris Meeke nie pojawił się w wynikach odcinka. Wygląda na to, że w stawce pozostało już tylko dwóch kierowców jadących Citroënami C3 WRC.
OS 15 – Karlstad 2 (1,90 km)
Drugi – po czwartkowym wieczorze – przejazd przez Karlstad zapisał na swoje konto Ott Tänak. Mads Østberg ustąpił mu jednak tylko o 0,3 sekundy. Craig Breen finiszował na ósmej pozycji, ale stracił do zwycięzcy jedynie 1,7 sekundy, a do ścigającego go w generalce Mikkelsena tylko 0,4 sekundy.
OS 16 – Torsby Sprint (3,43 km)
Kończący dzisiejsze zmagania superOS Torsby Sprint wygrał Thierry Neuville umacniając się na pozycji lidera klasyfikacji generalnej. Mads Østberg, czwarty w wynikach odcinka, stracił do Belga tylko 0,8 sekundy. Dzięki słabszemu wynikowi Haydena Paddona norweski kierowca C3 WRC zredukował stratę do Nowozelandczyka o 7,9 sekundy, do jedynie 8,2 sekundy.
Craig Breen finiszował z ósmym czasem (+3,0) oddając trzeciemu w wynikach Andreasowi Mikkelsenowi 2,3 sekundy. Na koniec dnia Irlandczykowi zostało jeszcze 9,3 sekundy przewagi.
Po dwóch etapach Rajdu Szwecji klasyfikacja generalna (pierwsza dziesiątka) prezentuje się następująco:
1. Thierry Neuville, Hyundai i20 WRC, 2:23:23,8
2. Craig Breen, Citroën C3 WRC, +0:00:22,7
3. Andreas Mikkelsen, Hyundai i20 WRC, +0:00:32,0
4. Hayden Paddon, Hyundai i20 WRC, +0:00:48,6
5. Mads Østberg, Citroën C3 WRC, +0:00:56,8
6. Esapekka Lappi, Toyota Yaris WRC, +0:01:05,8
7. Jari-Matti Latvala, Toyota Yaris WRC, +0:02:03,3
8. Teemu Suninen, Ford Fiesta WRC, +0:02:20,5
9. Ott Tänak, Toyota Yaris WRC, +0:03:41,3
10. Sebastien Ogier, Ford Fiesta WRC, +0:04:24,9
Na jutro zaplanowano tylko trzy odcinki specjalne (w tym jeden przejeżdżany dwukrotnie) o łącznej długości 51,94 km.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën Racing
Najnowsze komentarze