Mads Østberg i jego pilot Jonas Andersson, wcześniej zdobywcy trzeciego miejsca na podium w rajdach Szwecji i Portugalii, w Rajdzie Włoch poprawili swój najlepszy dotychczasowy wynik sezonu, zajmując na Sardynii drugą pozycję. Khalid Al Qassimi i Chris Patterson, jadący DS 3 WRC, zaliczyli swój pierwszy punkt w bieżącym sezonie. Świetnym wynikiem popisała się załoga Sébastien Chardonnet i Thibault De la Haye, która debiutując w Rajdowych Mistrzostwach Świata nowym DS 3 R5, zajęła drugie miejsce w kategorii WRC2.
Østberg i Andersson w etapach piątkowym i sobotnim systematycznie pracowali na swój sukces. W niedzielę, ostatniego dnia rajdu, załodze Citroën Racing pozostało utrzymać koncentrację na niecałych pięćdziesięciu kilometrach jazdy na czas i dotrzeć do mety w Alghero, by móc cieszyć się z miejsca na drugim stopniu podium.
Kris Meeke ruszał w niedzielę na trasy jako drugi, co oznaczało, że ma przed sobą nie odkurzony szuter czyli nawierzchnię świeżą, sypką, bez wytyczonego śladu poprzedników. Jedynym celem Brytyjczyka w ostatnim etapie było ukończenie rajdu i przejechanie tras dających nowe doświadczenia. Z powodu awarii w piątkowe popołudnie Meeke musiał skorzystać z zasady Rally2, ale pomimo doliczonej kary czasowej zdołał zaliczyć dwa punkty dla zespołu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team.
Na dłużej lepiej zapamięta cztery niedzielne odcinki specjalne Mads Østberg, który pokonał je regularnie i pewnie w drodze po swój najlepszy wynik zaliczony za kierownicą DS 3 WRC. Norweg dokonał innego wyboru opon niż jego rywale (zabrał ze sobą dwie opony Michelin o miękkiej mieszance i cztery twarde, podczas, gdy konkurenci mieli po pięć twardych), skutecznie bronił się przed atakami nadrabiającego straty Jari-Mattiego Latvali i ostatnie kilometry rajdu mógł pokonać bez poczucia zagrożonej pozycji.
Na kończącym rajd odcinku Power Stage Østberg zajął piąte miejsce; w klasyfikacji generalnej rajdu był drugi. Trzecie podium na sześć rozegranych do tej pory rajdów daje mu trzecie miejsce w tabeli kierowców bieżącego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata, składającego się w sumie z 13 rund.
Khalid Al Qassimi, czujący się coraz pewniej dzięki pracy wykonanej wspólnie z inżynierami zespołu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team, również zapisał na swoim koncie swój najlepszy wynik w tym sezonie, zajmując na mecie dziesiąte miejsce.
W swoim debiucie w Rajdowych Mistrzostwach Świata nowy samochód, DS3 R5, spełnił wszystkie pokładane w nim nadzieje. Startujący nim Sébastien Chardonnet i Thibault De la Haye, mistrzowie kategorii WRC3 i zdobywcy tytułu Citroën Top Driver, doprowadzili do mety nowe auto, oferowane przez zespół Citroën Racing w ramach programu zawodniczego dla klientów, na drugim miejscu w kategorii WRC2. Dopełnieniem sukcesu jest wygrana Thomasa Pletki za kierownicą DS 3 R3 w kategorii pojazdów z napędem na jedną oś.
Następną rundą WRC będzie Rajd Polski, zaplanowany na dni od 26 do 29 czerwca.
POWIEDZIELI NA MECIE:
Mads Østberg: „Przez cały czas utrzymywaliśmy tempo naszych najważniejszych rywali. Dzisiaj rano jeszcze nie mogliśmy być pewni, czy zachowamy do mety drugą pozycję. W jej utrzymaniu pomógł nam nasz wybór opon, który okazał się właściwy. Prowadząc DS 3 WRC, czuję się coraz pewniej. Nabieram zaufania do siebie i coraz lepiej wychodzi mi szybka jazda bez podejmowania nadmiernego ryzyka. Myślę, że dalsze postępy są kwestią kolejnych miesięcy solidnej pracy. Moim celem w następnych rajdach będzie wspięcie się o jeszcze jeden stopień na podium”.
Kris Meeke: „Rajd zaczął się po naszej myśli. Jechaliśmy w dobrym tempie do czasu, gdy zatrzymała nas awaria alternatora, uniemożliwiająca ukończenie piątkowego etapu. Wracając do walki w sobotę dzięki Rally2, musieliśmy z kolei odkurzać trasę. W takich warunkach trudno jest rywalizować o wysokie miejsce, ale mamy za sobą doświadczenie wzbogacające naszą rajdową praktykę. Mam nadzieję, że to będzie procentowało w przyszłości”.
Khalid Al Qassimi: „Dla mnie był to rajd szczególnie trudny. Trasy stanowiły bardzo duże wyzwanie dla wytrzymałości samochodów i nie mniejsze dla odporności załóg. Przez całą pierwszą część rajdu ciągle zmienialiśmy coś w ustawieniach. W sobotę po południu te korekty zaczęły przynosić efekty. Chociaż odkurzaliśmy trasę, czasy, jakie zaliczaliśmy, zaczęły być naprawdę dobre. Inżynierowie wykonali rewelacyjną robotę przy naszym aucie. Zrozumieli, czego potrzebuję, by poczuć się pewnie za kierownicą DS 3 WRC”.
Sébastien Chardonnet: „DS 3 R5 funkcjonował doskonale. W czasie jazdy dowiedzieliśmy się dużo na temat tego nowego samochodu; wiele ważnych informacji zebrała też ekipa techniczna. Co najważniejsze, osiągnęliśmy nasze cele. Dla nas był to perfekcyjny weekend. Zaczęliśmy nawet pewne dodatkowe próby z regulacjami samochodu, aby zebrać wnioski i doświadczenia dające nam przygotowanie do kolejnych rund sezonu”.
Marek Nawarecki (zastępca szefa zespołu Citroën Racing): „Zespół Citroën Racing przeżywał ten rajd niezwykle intensywnie. Przez cały czas działaliśmy jak sprawna, spójna maszyna. Zgranie i zgodność w zespole przełożyły się na wiele trafnie podjętych decyzji, na przykład co do wyboru opon, dzięki czemu nasi kierowcy mogli w pełni wykorzystać swoje możliwości. Mads pewną ręką pokonał trudności i zaliczył bardzo dobry wynik – drugie miejsce. Kris pomimo defektu alternatora wzbogacał swoje doświadczenie i powiększał pulę kilometrów pokonanych w warunkach walki na szutrowych oesach. Khalid zrobił znaczące postępy na bardzo trudnych trasach i dziesiąte miejsce w klasyfikacji generalnej jest dla niego piękną nagrodą. Wreszcie, mamy za sobą bardzo udany debiut DS 3 R5. Dla tego nowego auta były to pierwsze kilometry rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a także pierwszy rajd na szutrze. Sébastien Chardonnet zaliczył doskonały rajd i dostarczył naszym inżynierom wielu cennych informacji. Drugie miejsce w kategorii WRC2, przed wszystkimi innymi R5, to wynik bardzo obiecujący na przyszłość”.
Migawki z trasy
OS1 – Città’ di Cagliari (1,3 km). Rajd rozpoczyna się w centrum najważniejszego miasta Sardynii. Na krótkiej asfaltowej trasie wytyczonej na terenie portu w Cagliari najszybszy jest Mikko Hirvonen; kolejne miejsca zajmują Thierry Neuville i Sébastien Ogier. Kris Meeke kończy oes na szóstej pozycji, Mads Østberg na dziesiątej.
OS2 – Terranova Nord 1 (19,81 km). Po nocnym powrocie do bazy rajdu w Alghero załogi wyruszają rankiem na odcinki szutrowe. Belg Thierry Neuville, korzystając z dogodnej kolejności startowej, zalicza najlepszy czas i obejmuje prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Mads Østberg i Kris Meeke zajmują, odpowiednio, miejsca szóste i siódme.
OS3 – Terranova Sud 1 (12,4 km). Zwycięzcą oesu zostaje dwunasty na starcie Juho Hänninen, który wyprzedza Thierry’ego Neuville i Roberta Kubicę. Kris Meeke i Mads Østberg plasują się na OS3 w pierwszej dziesiątce najlepszych kierowców.
OS4 – Coiluna-Crastazza 1 (20,29 km). Start czwartego odcinka specjalnego opóźnia się o ponad godzinę z powodu pożaru samochodu rajdowego Mikko Hirvonena na odcinku dojazdowym. Auto zostaje zniszczone, a jego fińska załoga odpada z dalszej rywalizacji. Na oesie, różniącym się charakterem od poprzednich tras, najszybszy okazuje się Mads Østberg, który awansuje dzięki temu na czwarte miejsce w tabeli. Kris Meeke, zaniepokojony świecącymi kontrolkami alarmowymi na tablicy rozdzielczej, zalicza dziesiąty czas.
OS5 – Loelle 1 (27,30 km). Jari-Matti Latvala popisuje sięnajlepszym czasem na najdłuższym odcinku specjalnym dnia i wysuwa się na prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Drugie i trzecie miejsce na Loelle zajmują Mads Østberg i Martin Prokop. Kris Meeke zatrzymuje się na trasie z powodu awarii instalacji elektrycznej. Problemy ma także Thiery Neuville, którego defekt mechaniczny kosztuje ponad dwadzieścia minut straty. Z kolei Hänninen wypada z trasy odcinka, kończąc tym samym udział w rajdzie. Khalid Al Qassimi zajmuje dwunaste miejsce i przed serwisem poprzedzającym drugą pętlę w Buddusò awansuje na dwunastą pozycję w klasyfikacji.
OS6 – Terranova Nord 2 (19,81 km). Podczas drugiego przejazdu tych samych odcinków kierowcy startujący jako pierwsi nie napotykają już trudności związanych z odkurzaniem trasy. Cztery pierwsze miejsca zajmują Latvala, Ogier, Mikkelsen i Østberg.
OS7 – Terranova Sud 2 (12,4 km). Lider rajdu Jari-Matti Latvala powiększa swoją przewagę, wygrywając siódmy odcinek specjalny. Sébastien Ogier i Andreas Mikkelsen zmniejszają różnice czasowe dzielące ich od drugiego w klasyfikacji Madsa Østberga.
OS8 – Coiluna-Crastazza 2 (20,29 km). Wygrywa Ogier przed Latvalą, Mikkelsenem i Østbergiem. W ten sposób rysuje się wyraźna czołówka rajdu – dalsza rywalizacja o zwycięstwo zapowiadała się pomiędzy tymi czterema zawodnikami.
OS9 – Loelle 2 (27,30 km). Latvala rewanżuje się Ogierowi – zapisuje na swoim koncie kolejny wygrany oes i po piątkowym etapie pozostaje liderem rajdu. Ogier z kolei wysuwa się na drugie miejsce w klasyfikacji, wyprzedzając na ostatnim oesie dnia Madsa Østberga. Norweski kierowca Citroëna odpiera atak swojego rodaka Andreasa Mikkelsena i kończy etap na trzeciej pozycji w tabeli.
OS10 – Monte Olia 1 (19,27 km). W sobotę rano zawodnicy wznawiają walkę po długim odcinku dojazdowym na pierwszy odcinek specjalny dnia. Cztery pierwsze miejsca zajmują na nim kierowcy z czołówki i to w kolejności identycznej jak w klasyfikacji: pierwszy Jari-Matti Latvala, za nim Sébastien Ogier, Mads Østberg i Andreas Mikkelsen. Kris Meeke wraca na trasę, korzystając z zasady Rally2. Brytyjczyk startuje jako pierwszy, co oznacza konieczność odkurzania trasy.
OS11 – Monte Lerno 1 (59,13 km). Efektem najdłuższego odcinka specjalnego całej pierwszej połowy sezonu jest wyraźne powiększenie lub zmniejszenie różnic czasowych pomiędzy zawodnikami. Nie dotyczy to jednak obu walczących ze sobą Norwegów, Madsa Østberga i Andreasa Mikkelsena, którzy zaliczają bardzo zbliżone czasy. Zwycięża Sébastien Ogier, zbliżając się do Jari-Mattiego Latvali. Mads Østberg jest trzeci, wyprzedzając po ponad 37 minutach jazdy Mikkelsena o 3,1 s.
OS12 – Monte Olia 2 (19,27 km). Jeszcze jedna wygrana oesowa Sébastiena Ogiera, za którym plasują się Latvala i Mads Østberg – ten ostatni nieco powiększa swoją przewagę nad Andreasem Mikkelsenem. Kris Meeke, testujący na trasie tej pętli nowe amortyzatory, zalicza siódmy czas. Robert Kubica opuszcza drogę, urywa koło i odpada z rajdu.
OS13 – Monte Lerno 2 (59,13 km). Jari-Matti Latvala traci pozycję lidera: zmiana koła na trasie odcinka powoduje ponad dwuminutową stratę. Pierwsze miejsce w klasyfikacji obejmuje Sébastien Ogier, drugi jest od tej chwili Mads Østberg, Latvala spada na trzecie miejsce. Khalid Al Qassimi awansuje do pierwszej dziesiątki – na dziewiątą pozycję w tabeli.
OS14 – Cala Flumini 1 (8,98 km). Mads Østberg dobiera opony inaczej niż jego główni rywale. Norweg bierze na niedzielne oesy dwie opony miękkie i cztery twarde, podczas, gdy inny zawodnicy decydują się na pięć opon o twardej mieszance. Już czas pierwszego oesu dnia – najlepszy wynik, przed Andreasem Mikkelsenem i Jari-Matti Latvalą, pokazuje, że Østberg wybrał właściwie.
OS15 – Castelsardo (14,00 km). Mads Østberg jest najszybszy na dwóch pierwszych pomiarach międzyczasów. Na ostatnich kilometrach nieco traci i oddaje wygraną oesową Jari-Mattiemu Latvali, jednak Fin odzyskuje względem niego tylko 1,4 s. Sébastien Ogier pozostaje liderem z przewagą przekraczającą jedną minutę.
OS16 – Tergu-Osilo (14,88 km). Jari-Matti Latvala wygrywa odcinek, odrabiając dalsze 6,2 s. wobec Madsa Østberga. Przed ostatnim oesem kierowca Citroëna zachowuje 16,9 s. przewagi nad Finem.
OS17 – Power Stage Cala Flumini (8,98 km). Kris Meeke, Khalid Al Qassimi i Mads Østberg docierają do mety trudnego, wyczerpującego rajdu. Dodatkowe punkty za Power Stage zaliczają Andreas Mikkelsen, Jari-Matti Latvala i Sébastien Ogier. Zwycięzcą rajdu zostaje Sébastien Ogier, na podium stają obok niego Mads Østberg i Jari-Matti Latvala. Khalid Al Qassimi zajmuje dziesiąte miejsce; dwunasty jest Sébastien Chardonnet, zdobywca drugiej lokaty w kategorii WRC2.
Końcowa, nieoficjalna klasyfikacja generalna Rajdu Włoch (meta):
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) |
4h02:37,8 |
2. Mads Østberg / Jonas Andersson ( DS 3 WRC) |
+1:23,1 |
3. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) |
+1:32,8 |
4. Andreas Mikkelsen / Ola Floene (Volkswagen Polo R WRC) |
+2:39,3 |
5. Elfyn Evans / Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC) |
+4:41,8 |
6. Martin Prokop / Jan Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) |
+6:05,3 |
7. Henning Solberg / Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) |
+7:15,8 |
8. Robert Kubica / Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) |
+12:19,0 |
9. Lorenzo Bertelli / Mitia Dotta (Ford Fiesta RRC) |
+15:22,1 |
10. Khalid Al Qassimi / Chris Patterson (DS 3 WRC) |
+16:49,3 |
11. Sébastien Chardonnet / Thibault De la Haye (DS 3 R5) |
+17:33,7 |
18. Kris Meeke / Paul Nagle (DS 3 WRC) |
+30:33,6 |
Klasyfikacja sezonu 2014 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 6/13)
KIEROWCY:
1. Sébastien Ogier – 138 pkt
2. Jari-Matti Latvala – 105 pkt
3. Mads Østberg – 66 pkt
4. Andreas Mikkelsen – 63 pkt
5. Mikko Hirvonen – 40 pkt
6. Elfyn Evans – 36 pkt
7. Kris Meeke – 32 pkt
8. Thierry Neuville – 31 pkt
…
25. Khalid Al Qassimi – 1 pkt
PRODUCENCI:
1. Volkswagen Motorsport – 227 pkt
2. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team – 110 pkt
3. M-Sport World Rally Team – 78 pkt
4. Volkswagen Motorsport II – 64 pkt
5. Hyundai Shell World Rally Team – 59 pkt
6. Jipocar Czech National Team – 32 pkt
7. RK M-Sport World Rally Team – 18 pkt
Następna rundą WRC sezonu 2014 będzie Rajd Polski (26-29 czerwca 2014).
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze