– Wynik po opodatkowaniu Grupy Dacia wzrósł do 213 mln RON
– Produkcja osiągnęła rekordową wartość 242.415 sztuk, była o 8,8% większa w porównaniu do poziomu z 2007 roku
– Inwestycje zrealizowane przez Dacię w 2008 roku wyniosły 104 mln EUR
W 2008 roku, w kontekście trudnej ekonomii naznaczonej międzynarodowym kryzysem finansowym, sprzedaż Dacii wzrosła o 8,3% w porównaniu do roku 2007 i osiągnęła 239.964 sztuki (tylko auta wyprodukowane w Rumunii). Około dwie trzecie z nich trafiło zagranicę.
Jeśli chodzi o produkcję, osiągnęła ona rekordową liczbę 242.415 sztuk, w tym 228.471 samochodów osobowych i 13.944 samochodów użytkowych. Podział na modele przedstawia się następująco:
– Logan MCV – 88.957 szt.
– Logan berline – 83.371 szt.
– Sandero – 56.143 szt.
– Logan Van – 7.541 szt.,
– Logan Pick-Up – 6.403 szt.
Obrót Grupy Dacia osiągnął 7.633 mld RON (2.073 mld EUR), co oznacza wzrost o 10% w porównaniu z rokiem 2007. Udział eksportu, to 3.524 mld lei, o 24% więcej niż w roku poprzednim.
W 2008 roku zysk operacyjny wyniósł 260,7 mln RON, tj. 3,4% obrotu. Wynik netto po opodatkowaniu to 213 mln RON, tj. 2,8% obrotu. Zmniejszoną wartość zysku w porównaniu z rokiem 2007 tłumaczy się poprzez:
– negatywny wpływ konfliktu socjalnego w marcu i kwietniu 2008 (co kosztowało firmę 13 mln EUR),
– duży wzrost cen głównych materiałów począwszy od drugiego kwartału,
– brutalny spadek sprzedaży Dacii w czwartym kwartale w efekcie kumulacji międzynarodowego kryzysu finansowego oraz masowego sprowadzania starych, używanych samochodów do Rumunii.
Inwestycje wyniosły w sumie 104 mln EUR w 2008 roku.
Walne zgromadzenie akcjonariuszy Dacii w dniu 11. marca 2009 zdecydowało:
– nie przydzielać dywidend za rok operacyjny 2008, a przeznaczyć je na utrzymanie poprzedniego poziomu deficytu oraz ważności inwestycji
– rozdzielić 9,59 mln lei netto pracownikom w formie premii po 700 lei, które będą wypłacone w maju 2009.
Grupa Renault Rumunia
Dla Grupy Renault Rumunia rok 2008 był rokiem silnej ekspansji działalności.
W maju 2008 została otwarta w Mioveni fabryka skrzyń biegów Renault Mécanique Roumanie.
30. maja Renault Design Central Europe otworzył swoje podwoje w Bukareszcie. Pierwszą realizacją tego nowoczesnego centrum designu, gdzie pracują specjaliści z czternastu krajów, był koncept Duster, zaprezentowany w Genewie. Od 1. lipca, RTR wzięło odpowiedzialność za życie światowego programu Logan. Wreszcie, 18. września 2008 został wkopany pierwszy kamień pod budowę przyszłego centrum technicznego Titu.
Łączny obrót aktywami Grupy Renault w Rumunii wyniósł 2.813,1 mln EUR, z czego Dacia 2.073 mln EUR. Grupa zatrudnia w Rumunii około 18.000 osób.
Inwestycje Grupy Renault w Rumunii w ciągu dziesięciu lat do końca 2009 wyniosą 1,5 mld EUR.
Perspektywy na 2009
W 2009 roku, kontekst ekonomiczny pozostanie naznaczony niepewnościami, które uderzą w rynki samochodowe. By stawić czoła kryzysowi, polityka Dacii będzie dążyć do rozwoju gamy produktów. Tak więc wzbogaci się w 2009 roku o modele i wersje adaptowane do potrzeb klientów: nowe jednostki napędowe, ekonomiczne i ekologiczne, dla gamy Sandero i Logan, wersje na gaz przeznaczone na rynki eksportowe, wersje ze skrzynią automatyczną, wprowadzenie napędu diesla w Sandero na Rumunię, wprowadzenie gamy samochodów użytkowych Dacii na około 40 nowych rynkach.
Dacia rozwija swoje inwestycje, które powinny oscylować w tym roku w okolicach 103 mln EUR. Część z tej sumy będzie przeznaczona na przygotowanie produkcji szóstego modelu w gamie Dacii.
Ewolucja obrotów Dacii w latach 2000-2008
Rok | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
Obrót w mln EUR | 212 | 238 | 276 | 366 | 571 | 1203 | 1575 | 2077 | 2073 |
Obrót w mln RON | 422 | 619 | 863 | 1374 | 2312 | 4358 | 5551 | 6933 | 7633 |
Ewolucja zysku operacyjnego i wyniku netto Dacii w latach 2000-2008 [mln RON]
Rok | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
Zysk operacyjny | -131,4 | -111,0 | -225,3 | -260,2 | -23,9 | 375,1 | 285,6 | 610,6 | 260,7 |
Wynik netto | -173 | -183 | -296 | -367 | -239 | 320 | 378 | 444 | 213 |
Źródło: Dacia Group
Tłumaczenie z francuskiego: Krzysztof Robert Mijal
Zabrakło Ci mocy? -> Vitesse.auto.pl
Najnowsze komentarze