W pierwszym kwartale 2014 roku sprzedaż światowa Grupy PSA Peugeot Citroën wzrosła o 7,7% napędzana ożywieniem na rynku europejskim i dynamicznym wzrostem sprzedaży w Chinach. Na wyniki Grupy istotny wpływ miały jednak gwałtowne wahania kursu walut.
W pierwszym kwartale 2014 roku Grupa kontynuowała swój program odbudowy poprzez:
– Ogłoszenie planu „Back in the race” przez Prezesa Zarządu Carlosa Tavaresa, który definiuje operacyjne dźwignie odbudowy kondycji finansowej firmy,
– Sukces handlowy wprowadzonych w ostatnim czasie na rynek modeli, tj. Peugeot 308 ogłoszonego „Samochodem Roku” i Citroëna C4 Picasso oraz zapowiedź wprowadzenia na rynek Peugeot 108, Citroëna C1 i Citroëna C4 Cactus, a także Peugeot 408 w drugiej połowie roku oraz DS 5LS w drugim kwartale br. w Chinach,
– Silny wzrost sprzedaży w Chinach; nadal trudna sytuacja dla Grupy na rynkach w Rosji i Ameryce Łacińskiej,
– Kontynuowanie planu restrukturyzacji dążącego do poprawy konkurencyjności w Europie i obniżenia kosztów stałych,
– Odnowienie kredytu konsorcjalnego podwyższonego do kwoty 3 miliardów euro[1].
Obroty handlowe w pierwszym kwartale 2014 roku
– Obroty handlowe Grupy w pierwszym kwartale 2014 wyniosły 13,3 miliardów euro tj. wzrosły o 1,9% w porównaniu z pierwszym kwartałem roku 2013,
– Obroty handlowe ze sprzedaży samochodów, podzespołów i części zamiennych wyniosły 8,9 miliardów euro (z wyłączeniem obrotów handlowych spółek joint-venture w Chinach), co oznacza wzrost o 2,0% w stosunku do pierwszego kwartału 2013, na który istotny wpływ miały niekorzystne efekty kursów walut,
– Obroty handlowe firmy Faurecia wyniosły 4,5 miliarda euro, tj. wzrosły o 3,4%, natomiast Banque PSA Finance odnotował spadek obrotów o 7,4%.
Perspektywy
Grupa przewiduje, że rynek samochodowy[2] w Europie w 2014 roku odnotuje wzrost rzędu 3%, rynek chiński wzrośnie o 10%, w Ameryce Łacińskiej pogorszy się o 7%, a sprzedaż na rynku rosyjskim spadnie o około 5%.
Grupa ma na celu osiągnięcie dodatnich wolnych przepływów pieniężnych (free cash flow) z działalności operacyjnej[3]najpóźniej do roku 2016 i skumulowanych przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej w wysokości 2 miliardów euro w latach 2016-2018. Celem jest również zwiększenie marży operacyjnej[4] do 2% w 2018 roku w zakresie sprzedaży samochodów, a docelowo do 5% w okresie kolejnego planu średnioterminowego na lata 2019-2023.
SEKCJA SAMOCHODOWA
Obroty handlowe ze sprzedaży samochodów, podzespołów i części zamiennych w pierwszym kwartale 2014 roku wzrosły o 2% do 8 925 miliardów euro w porównaniu do 8.747 miliardów euro w pierwszym kwartale roku 2013. Światowa sprzedaż samochodów produkowanych przez Grupę osiągnęła 726.000 sztuk w pierwszym kwartale, tj. zwiększyła się o 7,7%. Wzrost ten odzwierciedla zwiększenie wolumenów sprzedaży w Europie (+16,0%) i w Chinach (+18,3%) hamowane przez spadek sprzedaży odnotowany w Ameryce Łacińskiej (-14,5%) i w Rosji (-7,9%).
Obroty handlowe generowane przez sprzedaż samochodów nowych wzrosły w pierwszym kwartale 2014 roku do 6.240 miliardów euro w porównaniu do 6.070 miliardów euro w pierwszym kwartale roku ubiegłego. Obroty Grupy zwiększyły się o 2,8% przede wszystkim za sprawą wzrostu ilości sprzedawanych samochodów Grupy o 4,8% (poza Chinami), korzystnej struktury sprzedaży poszczególnych modeli o 1,7% w wyniku wprowadzenia na rynek najnowszych modeli, pozytywnego efektu cenowego o 1,3 %, świadczącego o kontynuowaniu przez Grupę jej polityki cenowej w kontekście rynku, na którym agresywnie ustalane ceny pozostają na wysokim, stałym poziomie, a także stosunkowo większej sprzedaży w krajach o wyższej rentowności sprzedaży o 0,2%.
Te korzystne czynniki kompensują zdecydowanie negatywny wpływ kursu walut na poziomie -4,5%.
Liczba samochodów nowych na stockach wyniosła na dzień 31 marca 2014 roku 422 000 modeli, tzn. była większa o 8 000 sztuk w stosunku do zapasów z 31 marca 2013 roku, co związane jest ze zwiększeniem wolumenów sprzedaży. Grupa potwierdza bardzo rygorystyczne zarządzanie stockiem zgodnie z celami w zakresie obniżenia zużycia wolnych przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej3.
ISTOTNE FAKTY NA TEMAT PRODUKTÓW
Liczba zamówień na Peugeot 308 osiągnęła na koniec marca 70.000 sztuk od momentu wprowadzenia tego modelu na rynek i przekroczyła założone cele, między innymi dzięki nagrodzie „Samochód Roku” otrzymanej w marcu tego roku, a także wprowadzeniu do sprzedaży wersji 308 SW oraz silników benzynowych PureTech i Diesla Blue HDi, najbardziej wydajnych w swojej kategorii w zakresie emisji CO2. Aby nadążyć za tym sukcesem w zakładach produkcyjnych w Sochaux zatrudniono dodatkowy zespół pracowników.
Peugeot 2008 kontynuuje swój sukces z wynikiem 40 000 samochodów sprzedanych w ciągu tego kwartału, a Grupa po raz drugi zwiększyła w pierwszym kwartale 2014 moc produkcyjną w fabryce w Miluzie.
C4 Picasso i Citroën Grand C4 Picasso kontynuują swoją dobrą passę, gromadząc od momentu wprowadzenia na rynek do końca marca br. 60.000 zamówień na wersje 5-miejscowe i 35.000 zamówień na modele 7-miejscowe. 70% sprzedaży stanowią najwyższe poziomy wyposażenia. Citroën C3 również uzyskał bardzo dobre wyniki sprzedaży. W pierwszym kwartale zaprezentowano też model C4 Cactus, który promuje nowe pozycjonowanie Citroëna.
W dalszym ciągu rozwija się współpraca partnerska z Changan w ramach marki DS w Chinach. Na rok 2014 zaplanowano już wprowadzenie na rynek nowych modeli, tj. DS 5LS w marcu i nowego SUV-a DS 6WR pokazanego na salonie w Pekinie.
FAURECIA
Obroty handlowe firmy Faurecia wyniosły w pierwszym kwartale 2014 roku 4 518 miliardów euro, tj. wzrosły o 3,4%. Wzrost ten wyniósłby 7%[5] przy odwołaniu się do identycznej bazy porównawczej. W tym kwartale firma odnotowała znaczny wzrost sprzedaży w Europie, Azji i Ameryce Południowej i zwiększyły się obroty w każdym zakresie działalności
BANQUE PSA FINANCE
Obroty handlowe Banque PSA Finance wyniosły w pierwszym kwartale 2014 roku 418 miliardów euro, co oznacza spadek o 7,3% w stosunku do pierwszego kwartału 2013, głównie w wyniku mniejszej wartości kredytowanych kwot.
NAJWAŻNIEJSZE FAKTY DLA GRUPY
– 26 marca 2014 podpisano umowy końcowe pomiędzy PSA Peugeot Citroën, Dongfeng Motor Group, francuskim Skarbem Państwa i należącym do rodziny Peugeot holdingiem EPF/FFP. Przewidują one umocnienie i pogłębienie współpracy przemysłowo-handlowej z koncernem Dongfeng Motor Group, wykorzystanie efektu synergii przemysłowej we współpracy z DFG o wartości około 400 milionów euro rocznie dla PSA do roku 2020, podwyższenie kapitału o 3 miliardy euro i nieodpłatne przyznanie warrantów subskrypcyjnych obecnym akcjonariuszom. Umowy przewidują również stworzenie zrównoważonej struktury akcjonariatu PSA z udziałem Dongfeng na poziomie ok. 14%, francuskiego Skarbu Państwa i holdingu EPF/ FFP.
– 25 kwietnia 2014 roku na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy odbędzie się głosowanie dotyczące postanowień przede wszystkim w kwestii zwiększenia kapitału, nieodpłatnego przyznania obecnym akcjonariuszom Peugeot SA warrantów subskrypcyjnych oraz zmian w składzie Rady Nadzorczej.
– Grupa ogłosiła również w pierwszym kwartale rozpoczęcie rozmów z Grupą Santander w celu nawiązania współpracy partnerskiej w Europie. Projekt pozwoliłby przyspieszyć wyjście z gwarancji udzielonej przez Państwo, zmniejszyć koszt finansowania i zwiększyć konkurencyjność Banque PSA finance, zaoferować markom Peugeot i Citroën skuteczniejsze narzędzie sprzedaży i wzrost środków pieniężnych na poziomie Grupy, które mogą osiągnąć do roku 2018 nawet 1,5 miliarda euro.
– W pierwszym kwartale 2014 roku Grupa kontynuowała swój plan odbudowy. Na dzień 31 marca 2014 roku umowę dotyczącą mobilności wewnętrznej podpisało 7.730 współpracowników.
– W kwietniu 2014 roku Grupa odnowiła kredyt konsorcjalny na kwotę 3 miliardów euro, który obejmuje jedną transzę w wysokości 2 miliardów euro do wykorzystania w ciągu 5 lat, jedną transzę na kwotę 1 miliarda euro na okres 3 lat oraz dwie opcje przedłużenia na okres jednego roku. Uruchomienie linii kredytowej jest uzależnione od podwyższenia kapitału zapowiedzianego 19 lutego 2014 roku.
Wzrost globalnej sprzedaży o 7,7%. Zwiększenie obrotów handlowych Grupy w pierwszym kwartale 2014 roku
[1] Pod warunkiem podwyższenia kapitału zapowiedzianego przez Grupę 19 lutego 2014
[2] Wbrew prognozom z lutego 2014 wg których o 2 % wzrośnie rynek w Europie, o 10% w Chinach, zmaleje o 2% w Ameryce Łacińskiej, a w Rosji pozostanie na stabilnym poziomie
[3] Free cash flow (przepływ wolnych środków pieniężnych) przedsiębiorstw przemysłowo-handlowych, z wyłączeniem kosztów restrukturyzacji i nieprzewidzianych elementów
[4] Bieżący wynik operacyjny w stosunku do obrotów
[5] Przy identycznym zakresie i kursie walutowym
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze