Krajowy Plan Odbudowy dla Polski przyjęty przez rząd i zaakceptowany przez Komisję Europejską zakłada, że w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie stwierdzone zostanie przekroczenia normy zanieczyszczeń powietrza mają powstać strefy czystego transportu. W czasie Kongresu Nowej Mobilności w połowie września 2022 r. samorządowcy wraz ekspertami będą wypracowywali optymalny sposób wdrażania tych stref.
Już wkrótce mieszkańcy ponad 100-tysięcznych miast mogą być postawieni przez zakazem wjazdu do centrów starszymi samochodami, w szczególności diesla, nie spełniającymi surowych norm emisji spalin.
“Znowelizowana w grudniu 2021 r. Ustawa o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych dała miastom narzędzia, aby tworzyć nowe zasady organizacji ruchu w oparciu o emisyjność pojazdów, jednak pozostawia im swobodę decyzji, czy i kiedy chcieliby przystąpić do takich działań. Jak dotąd wstępne plany utworzenia stref czystego transportu przedstawiły jedynie Kraków i Warszawa.
Jednocześnie pojawia się oddolna presja do podjęcia działań. Według badania opinii, zrealizowanego dla Clean Air Fund, aż 58 proc. Polaków chciałoby utworzenia na terenie ich miasta strefy czystego transportu. Dla Warszawy i Łodzi ten wynik to odpowiednio 66 proc., a dla Wrocławia 74 proc.
Polscy samorządowcy mogą wkrótce znaleźć się w sytuacji, gdzie oczekuje się dość szybkiego i sprawnego wprowadzania rozwiązań, których jak dotąd w Polsce nie używano. W zachodniej Europie powstało ponad 320 stref czystego transportu. Funkcjonują zarówno w największych aglomeracjach takich jak Londyn, czy też w dużych i średniej wielkości europejskich miastach jak np. Antwerpia. Wypracowane tam metody działania mogą stać się wzorem dla Polski.
Dopasowaniem ich do naszych realiów zajmą się przedstawiciele polskich miast najsilniej zaangażowanych w walkę o poprawę jakości powietrza podczas otwartych warsztatów “Modelowa strefa czystego transportu. Kluczowe czynniki decydujące o pomyślnym wdrożeniu – doświadczenia i rekomendacje“. Odbędą się one w poniedziałek 12 września podczas pierwszego dnia Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi.
– W dyskusjach o zmianach w organizacji ruchu zazwyczaj pojawia się argument, że w naszych warunkach rewolucja transportowa podobna do tej z Paryża się nie uda, bo polskie miasta w odróżnieniu do stolicy Francji nie mają kilkunastu linii metra. Dlatego też wiosną wspólnie z samorządowcami odwiedziliśmy cztery zachodnioeuropejskie miasta, o podobnych możliwościach co czołowe polskie aglomeracje: Berlin, Rotterdam, Eindhoven i Antwerpię. Każde z nich ma przynajmniej kilkuletnie doświadczenia w tworzenie stref czystego transportu. Mamy więc w Polsce to szczęście, że możemy czerpać z doświadczeń zachodnioeuropejskich sąsiadów. Najważniejsze z nich podsumowaliśmy w naszym nowym raporcie, którego premiera odbędzie się już w poniedziałek podczas Kongresu Nowej Mobilności – zauważa Maria Majewska, New Mobility Manager Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA)”
Samorządowcy będą dyskutować sprawę stref na Kongresie Nowej Mobilności a nam, kierowcom, pozostaje uważnie przyglądać się tym pracom i reagować.
Najnowsze komentarze