W poniedziałek pisaliśmy o obecności Citroëna na Mediolańskim Tygodniu Designu, co było informacją stricte motoryzacyjną. Dziś poświęcimy parę słów Peugeotowi, ale o samochodach będzie w tym tekście stosunkowo niewiele. Bo Peugeot, to także pracownia Peugeot Design Lab – studio projektowe pracujące nad wszystkim, poza motoryzacją. Ale nie jest tak, że Peugeot nic motoryzacyjnego w Mediolanie nie pokazuje!
Onyx, to już marka znana w przypadku Peugeota. Trzy lata temu zaprezentowano supersamochód, supermotocykl i superrower o tej nazwie. Teraz przychodzi czas na kolejne elementy z nazwą Onyx, ale – zapewne ku zdziwieniu co poniektórych – są to produkty… oświetleniowe. I je można obejrzeć właśnie podczas Mediolańskiego Tygodnia Designu.
Prezentacja samochodu Peugeot Onyx była niesamowitym wydarzeniem, choć to tylko koncept. Materiały użyte przy konstruowaniu tego superata – czysta miedź, włókno węglowe, filc, czy stare gazety sprasowane do postaci deski rozdzielczej, to coś, co nieczęsto spotyka się w motoryzacji. Do tego hybrydowy napęd o mocy 600 KM – to auto robi wrażenie po dziś dzień, zwłaszcza że miedziane elementy karoserii pokryły się już patyną i nie błyszczą, lecz wyglądają, jakby były zapleśniałe ;-)
Onyx, to także sofa, którą można było obejrzeć w ubiegłym roku na Salonie Samochodowym w Paryżu, ale wcześniej pokazano ją na ubiegłorocznym Milan Design Week. Sofę tę wykonano z lawy wulkanicznej połączonej z włóknem węglowym.
Teraz przyszedł czas na elementy oświetleniowe. I jak zwykle kluczowy jest dobór materiałów – zaskakujący, szokujący wręcz, ale oparty o surowce naturalne. W przypadku żyrandola styliści z Peugeot Design Lab współpracowali z inżynierami firmy Osram – w efekcie zastosowano w nim oświetlenie LED-owe. W samym żyrandolu połączono rzadkie drewno Banyan z Indonezji z wydrukiem 3D.
Ale to niejedyny ciekawy materiał. NewspaperWood – do tej nazwy powinniśmy się przyzwyczaić, gdy mowa o projektach Peugeota. To próba odwrócenia procesu znanego od lat – tworzenia papieru z drzewa. Tym razem ze starych gazet tworzy się coś, co strukturą przypomina drzewo. NewspaperWood ma coś w rodzaju słoi drzewa – każdy pierścień stworzono z prasy z innego dnia. Prawda, że ciekawy pomysł?
„Peugeot zgromadził w ciągu ostatnich ponad 200 lat bogatą wiedzę nie tylko na temat masowej produkcji różnorodnych produktów, ale także w tworzeniu niezwykle ekskluzywnych samochodów koncepcyjnych. Z kolei ten projekt wydruku 3D ekskluzywnych elementów oświetlenia domowego rozpoczął swe życie jako eksperyment w Peugeot Design Lab, bo chcieliśmy zobaczyć co się stanie, jeśli zmiesza się technologię zastosowaną do żyrandola Onyx z materiału NewspaperWood z masową technologią produkcji lamp. Celem jest sprawdzenie, czy możemy połączyć ekskluzywność i unikalne formy produktu koncepcyjnego z dostępnością masowej produkcji lamp” – powiedział Cathal Loughnane, szef Peugeot Design Lab.
2. kwietnia 2015 roku zaprezentowano Peugeot Food Truck. To wizja mobilnego bistro, które jest dość zwrotne, a po rozłożeniu zapewnia całkiem sporo miejsca i może służyć np. za kawiarenkę. Co więcej – przewidziano takie rozwiązania, które pozwalają zabrać ze sobą wszystko, co się przywiozło, nie pozostawiając na miejscu praktycznie żadnych śmieci i odpadków. Rozwiązano więc problem recyklingu oraz utylizacji tego, z czym zwykle w takich miejscach trzeba czekać na służby porządkowe. Peugeot FoodTruck, to doskonałe rozwiązanie na okazjonalne imprezy – przyjeżdża, obsługuje jednocześnie 30 gości (licząc tylko ocienione miejsca siedzące, jakie można zapewnić), po czym odjeżdża nie pozostawiając po sobie praktycznie żadnego śladu!
Co więcej – to uczta nie tylko dla ciała, ale i dla ducha. Klienci mogą oglądać szefa kuchni takiego bistro podczas jego pracy, a to dzięki 46-calowemu monitorowi i systemowi kamer. Za wierność dźwięku odpowiadają znakomite głośniki francuskiej firmy Focal. Zadbano zresztą nie tylko o kuchenne dźwięki – Peugeot Music zapewni odpowiedni do okazji repertuar muzyczny. Podczas Milan Design Week Peugeot FoodTruck pojedzie „w miasto”, gdzie posłuży jako demonstracja tego, czego miłośnicy designu mogą oczekiwać w Pawilonie Francuskim.
Projektowi Peugeot FoodTruck towarzyszy też specjalnie zaprojektowany młynek do pieprzu i solniczka, które nazwano oczywiście Milan (Mediolan). Można je kupić na razie tylko w Pawilonie Francuskim podczas Milan Design Week’2015, ale wkrótce trafią do masowej sprzedaży w salonach PSP Peugeot (Poivrières Salières Production). Mają mieć dość atrakcyjną cenę. Dodajmy, że zestaw młynków Milan produkowany w fabryce PSP w Quingey we wschodniej Francji, jest wykonany z drewna bukowego z lokalnych lasów Franche-Comté i oferuje wyjątkowy system nazwany U-Select pozwalający na precyzyjne dostosowanie rozmiaru, a tym samym smaku zmielonych przypraw do konkretnych oczekiwań.
Peugeot co roku produkuje ok.2,5 miliona młynków sprzedawanych na całym świecie. Są cenione przez wielu kucharzy za precyzję i trwałość. Podczas Milan Design Week można obejrzeć niektóre z tych urządzeń, a także inne przybory kuchenne, które Peugeot tworzy już od 205 lat.
KG; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze