TWINGO GT – przyjemność jazdy w stylu Renault Sport

13
384

TWINGO GT wykorzystuje zalety tylnego napędu i jest stworzone, by zapewnić przyjemność z jazdy.

TWINGO GT jest teraz dostępne w dwóch wersjach: z manualną skrzynią biegów lub z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią EDC. Model jest napędzany silnikiem TCe turbo o osiągach podwyższonych do 110 KM mocy i 170 Nm momentu obrotowego.

Dla bezpiecznego wykorzystania osiągów układ jezdny ma specjalne zawieszenie i system dynamicznej kontroli toru jazdy oraz układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu.

Samochód pojawi się w polskich salonach Renault od września br.

Design TWINGO GT nawiązuje do prototypu Twin’Run i wyróżnia się 17-calowymi felgami, bocznym wlotem powietrza oraz dwoma chromowanymi pojedynczymi wylotami rury wydechowej.

Precyzyjne, wygodne i przyjemne w prowadzeniu TWINGO GT zapewnia niecodzienne wrażenia z jazdy, typowe dla samochodów serii GT tworzonych przez Renault Sport.

W polskich salonach samochód pojawi się we wrześniu br. Od dziś można zamawiać Twingo GT z silnikiem Energy TCe110 w cenie 55.900 zł i Twingo GT TCe 110 EDC w cenie 61.900 zł.

 

Samochód GT… a nawet coś więcej

Od blisko dwudziestu lat Renault Sport zdobywa specjalistyczną wiedzę i doświadczenie w dziedzinie budowy samochodów sportowych. Różne odmiany R.S. i GT modeli TWINGO, Clio i Mégane miały wspólną cechę: napęd na przednie koła. Przy trzeciej generacji TWINGO inżynierowie przyjęli odmienne podejście.

Dla Renault Sport praca nad samochodem z tylnym napędem była wyzwaniem ze względu na zupełnie inne zachowanie samochodu w czasie jazdy niż zachowanie modeli przednionapędowych, które dotychczas opracowywaliśmy. TWINGO GT jest samochodem dobrze wyważonym, przyjemnym w prowadzeniu, szczególnie w wersji z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią EDC – Patrice Ratti, dyrektor generalny Renault Sport Cars

 

W całej Europie… a niedługo w Japonii!

TWINGO GT jest sprzedawane od października 2016 roku w dwudziestu czterech krajach Europy. Jesienią tego roku listę krajów uzupełni Japonia.

 

Łyk świeżego powietrza dla silnika

TWINGO ma podobną budowę do kilku samochodów sportowych, które tworzyły historię Renault Sport, takich jak R5 Turbo czy Clio V6. TWINGO jest jednocześnie niewielkim miejskim samochodem o dużej zwrotności i przestronnym wnętrzu. Trzycylindrowy silnik usytuowany jest pomiędzy kołami tylnej osi i pochylony pod kątem 49 stopni, by ograniczyć wielkość komory, którą wypełnia w całości.

Specjaliści ds. silników z Renault Sport skupili się w TWINGO GT na optymalizacji osiągów jednostki bazowej o najwyższych parametrach, czyli na silniku TCe o pojemności 898 cm³.

Wlot powietrza na tylnym lewym błotniku zastąpił stosowany do tej pory wlot powietrza w nadkolu. To element wyróżniający TWINGO GT. Modyfikacja ta ma istotne znaczenie dla poprawy osiągów silnika dzięki obniżeniu temperatury powietrza dolotowego do turbosprężarki o około 12%. W połączeniu z kanałem o większym przekroju, układ pozwala też na zwiększenie natężenia przepływu paliwa o 23%.

Dla pełnego wykorzystania tego zastrzyku świeżego powietrza, zwiększono prędkość obrotową turbosprężarki. Zastosowano specjalną pompę paliwa, by w konsekwencji podwyższyć natężenie przepływu benzyny. Pompa wody również uległa modyfikacji i zapewnia optymalne chłodzenie silnika.

Specjalne zabiegi konstrukcyjne objęły też układ wydechowy, w którym wprowadzono nowe skalowanie natężenia przepływu powietrza i podciśnienia oraz zamontowano tylny tłumik z dwoma wylotami.

Po zmodyfikowaniu mapy wtrysku moc silnika osiągnęła 110 KM, a moment obrotowy 170 Nm.

 

Wersja ze skrzynią biegów EDC

TWINGO GT oprócz skrzyni manualnej oferuje sześciobiegową automatyczną skrzynię EDC. To ukłon w stronę klientów, którzy korzystają z samochodu głównie w ruchu miejskim.

W gamie samochodów Renault Sport automatyczną skrzynię biegów EDC (Efficient Dual Clutch) mają również Nowe Clio R.S. i Mégane GT.

Skrzynię biegów EDC można używać w trybie całkowicie automatycznym lub w trybie sterowania sekwencyjnego przy pomocy dźwigni. Podwójne sprzęgło sprawia, że przełożenia włączają się natychmiast, bez utraty momentu obrotowego, zapewniając płynną i wygodną jazdę.

Specjalnie dobrane przełożenia skrzyni wzmacniają sportowy charakter TWINGO GT.

 

Natychmiast reagujący pedał gazu

W TWINGO GT pedał gazu jest elementem bezpośredniego sterowania samochodem przez kierowcę oraz przełożenia pracy silnika na reakcje układu jezdnego. Został poddany modyfikacjom zastosowanym wcześniej w Mégane R.S. Ustawienia parametrów pracy pedału gazu zapewniają zdecydowane przyspieszenia i szybkie wchodzenie na wyższe obroty silnika. Przy zdjęciu nogi z pedału gazu charakterystyka pracy układu zmniejsza poczucie bezwładności samochodu. Przyczynia się to do precyzyjnej reakcji samochodu na zamiary kierowcy i poprawia komfort jazdy. TWINGO GT może być użytkowane na dwa sposoby: w trybie normalnym i Eco.

 

Precyzyjny, a zarazem komfortowy układ jezdny

Podobnie jak silnik, podwozie i układ jezdny są bardzo zbliżone do pierwotnej konstrukcji. Inżynierowie Renault Sport wprowadzili w nim jednak specjalne ustawienia.

Nowe amortyzatory współpracują z fabrycznymi sprężynami, ale mają wyższe parametry pracy. Przedni stabilizator poprzeczny zastąpiono drążkiem o większej średnicy. Przy obniżeniu nadwozia o 20 mm, w porównaniu do fabrycznego TWINGO oraz po zastosowaniu felg 17-calowych Twin’Run z oponami Yokohama BluEarth, TWINGO GT mocno stoi na swoich kołach.

Modyfikacje objęły także układy elektroniczne, a w szczególności nowe parametry działania systemu dynamicznej kontroli toru jazdy ESP. Nie zmniejszając w żadnym stopniu poziomu bezpieczeństwa, skupiliśmy się na zachowaniu siły napędowej podczas dynamicznej jazdy z uwzględnieniem nowych ustawień układu jezdnego i nowych opon – wyjaśnia Matthieu Métivier, inżynier odpowiedzialny za główne funkcje TWINGO GT. – W związku z tym kierowca wciskający do oporu pedał gazu na wyjściu z ciasnego zakrętu odczuje lekki poślizg, zanim ESP skoryguje tor jazdy, nie tłumiąc przy tym prędkości samochodu. W ten sposób możliwe jest pełne wykorzystanie zachowania typowego dla samochodu z napędem na tylną oś i silnikiem umieszczonym z tyłu – dodaje Matthieu Métivier.

Ustawienia i regulacje parametrów TWINGO GT były przeprowadzone przez kierowców testowych Renault Sport, którzy zajmują się całą gamą samochodów R.S. i GT.

 

Zawsze w dobrym kierunku

TWINGO GT jest wyposażone w układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, który nie jest spotykany w segmencie sportowych samochodów miejskich. Układ jest usztywniony w okolicach punktu zero i prezentuje różne oblicza w zależności od prędkości pojazdu i rodzaju pokonywanego zakrętu. W ten sposób godzi precyzję prowadzenia ze zwrotnością. Jadąc autostradą, skręt kierownicy o 18° powoduje skręt kół o 1°. Ten sam efekt w ruchu miejskim kierowca uzyska obracając kierownicę o 13°. TWINGO GT jest mistrzem zwrotności z promieniem zawracania wynoszącym zaledwie 4,30 m. Samochód potrzebuje o metr mniej miejsca niż większość aut konkurencji, by zawrócić na drodze.

 

Przyjemna jazda od chwili ruszenia

TWINGO GT prezentuje doskonałą zależność masy do mocy wynoszącą 8,5 kg/KM w porównaniu do TWINGO II GT, w którym parametr ten wynosił 9,8 kg/KM. Dlatego też TWINGO GT ma nadzwyczajne osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej dziesięciu sekund staje się nowym wzorcem dla tego segmentu. Przyspieszenia w czasie jazdy należą również do najlepszych w kategorii, na przykład od 80 do 120 km/h w czasie poniżej dziewięciu sekund. Można z powodzeniem i bez trudu poruszać się w ruchu miejskim. Silnik jest sprawny w każdej sytuacji i oferuje zdecydowane przyspieszenia na każdym biegu.

Dzięki skutecznie działającemu zawieszeniu TWINGO GT prowadzenie samochodu jest pewne i precyzyjne. Ograniczone przechyły boczne nadwozia TWINGO GT pozwalają łatwiej pokonywać zakręty z większą prędkością.

W TWINGO GT przede wszystkim liczy się przyjemność. Po modyfikacjach wprowadzonych przez Renault Sport, konstrukcja z napędem tylnym i silnikiem umieszczonym z tyłu sprawia, że samochód przyjemnie się prowadzi. Przyspieszenia, jakie umożliwia silnik i precyzyjna praca zawieszenia wywołują uśmiech na twarzy kierowcy. Wzorem innych modeli GT z gamy Renault Sport – jest także komfortowe, przystępne cenowo i bezpieczne – Benjamin Manceau, Product Manager TWINGO GT

 

Design inspirowany prototypem Twin’Run

TWINGO GT przykuwa wzrok swoim wyglądem. Dokładnie wypełniające nadkola 17-calowe felgi i obniżone nadwozie tworzą harmonijny sportowy charakter.

Wzór felg wykonanych ze stopu metali lekkich wywodzi się z prototypu Twin’Run, który był zapowiedzą stylistyki linii nadwozia TWINGO.

Innymi elementami wyróżniającymi są boczny wlot powietrza, dyfuzor na tylnym zderzaku o zmienionym kształcie, który mieści dwa wyloty rury wydechowej, a także oznakowanie „Renault Sport” na bokach i z tyłu samochodu.

TWINGO GT zaprezentowane po raz pierwszy było w kolorze Orange Piment, ale jest również dostępne w kolorach Szarym Lunaire, Czarnym Etolie i Białym Cristal.

TWINGO jest niezwykle śmiałym elementem w gamie Renault. Dla tak odrębnego produktu nie chcieliśmy kolejny raz stosować błękitnego lakieru, który jest typowy dla naszych modeli GT. TWINGO GT wyłamuje się z wszelkich schematów, a kolejnym zaskakującym elementem jest energetyczny, pomarańczowy kolor nadwozia Orange Piment – Mario Polla, kierownik ds. designu TWINGO

Kolejnym nawiązaniem do prototypu Twin’Run są naklejki GT, które rozpoczynają się na masce i sięgają aż na dach. Przypominają kształtem aerodynamiczne wloty powietrza. Naklejki są czarne na nadwoziu w kolorze Orange Piment lub pomarańczowe na pozostałych kolorach lakieru.

Wystrój wnętrza jest spójny z wyglądem zewnętrznym samochodu. Pomarańczowe akcenty ozdabiają tapicerkę łączącą skórę z tkaniną, centralną część kierownicy, nawiewy oraz podstawę dźwigni zmiany biegów. Dodatkowo progi drzwi ze znakiem „Renault Sport”, aluminiowe pedały i metalowa gałka zmiany biegów uzupełniają charakterystyczny dla TWINGO GT atrakcyjny wystrój, który zachęca do zajęcia miejsca za kierownicą.

 

Dane techniczne

SILNIK

Silnik TCe 110
Liczba cylindrów / zaworów 3 / 12
Pojemność skokowa (cm3) 898
Moc maksymalna w kW EWG (KM) 80 (109)
Prędkość obrotowa przy maks. mocy (obr./min) 5 750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy EWG (mkg) 170 (17,3)
Prędkość obrotowa przy maks. momencie (obr./min) 2 000 obr./min
Stop & Start Tak (skrzynia manualna) / Nie (EDC)
Launch Control Nie (skrzynia manualna) / Tak (EDC)

SKRZYNIA BIEGÓW

Typ Manualna / Automatyczna EDC
Liczba biegów do jazdy do przodu 5 / 6

UKŁAD KIEROWNICZY

Typ: układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu
Min. promień skrętu kół (m) 4,30

KOŁA I OPONY

Obręcze kół (”) Twin’Run 17’’ ze stopu metali lekkich
Opony Yokohama BluEarth 185/45 R17 78H (przód) i 205/40 R17 80H (tył)

OSIĄGI

Współczynnik aerodynamiczny SCx 0,748
Prędkość maksymalna (km/h) 182 (skrzynia manualna) / 182 (EDC)
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,6 / 10,4
1000 m ze startu zatrzymanego (s) 31,6 / 32,3
Przyspieszenie 80-120 km/h (s) 8,3 / 8,2
Prędkość przy 1000 obr./min (km/h)        na 1. biegu: 7,08 / 6,8
na 2 biegu: 11,22 / 10,09
na 3 biegu: 17 ,14 / 16,5
na 4 biegu: 25,97 / 23,3
na 5 biegu: 36,44 / 30,6
na 6 biegu: – / 37,8
na biegu wstecznym: 7,08 / 7,1

 

ZUŻYCIE PALIWA I EMISJA CO2

CO2 (g/km) – 115 / 118
W cyklu miejskim (l/100 km) – 6,2 / 6,4
W cyklu pozamiejskim (l/100 km) – 4,5 / 4,6
W cyklu mieszanym (l/100 km) – 5,2 / 5,3
Pojemność zbiornika paliwa (l) – 35

MASA

Własna samochodu gotowego do jazdy (kg) – 1001 / 1028
Nacisk na przednią oś pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 459 / 457
Nacisk na tylną oś pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 542 / 571
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) (kg) – 1385 / 1412
Dopuszczalna masa całkowita zestawu (DMCZ) (kg) – 1385 / 1412
Ładowność (kg) – 384 / 384

WYGLĄD ZEWNĘTRZNY

Nadwozie – pakiet GT ze spojlerem przednim i bocznymi nakładkami na nadkola oraz tylnym dyfuzorem
Układ wydechowy – dwie pojedyncze chromowane końcówki wydechu
Naklejki – oklejenie dachowe GT (w standardzie we Francji, w opcji na innych rynkach), oklejenie zewnętrzne GT – czarne lub pomarańczowe w zależności od koloru nadwozia, oznakowanie „Renault Sport” i „GT” (na listwach drzwi i na tylnej klapie)

 

 

źródło: Renault Polska

Galeria

Dodaj komentarz

13 komentarzy do "TWINGO GT – przyjemność jazdy w stylu Renault Sport"

Powiadom o
avatar
 
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
markacz
Gość

… co raz droższe te maleństwo ;) … 2010 roku GT kosztowało ok.49 000,- , a okolice 53-55 000,- kosztował R.S. Twingo II… a teraz … GT jest w cenie R.S. …. to ciekawe na ile by wycenili R.s. jakby zrobili :)?…. 65 000,- ???…. to juz cena abarth 500 :)

ToJa
Gość

Dokładnie. Pamiętam, że po upustach GT dało się kupić za 45k. Do tego było to szybsze auto od obecnego GT.

RS to już w ogóle. Oby Renault w ten sposób nie rozmieliło na drobne świetnej tradycji aut sportowych.

Roman
Gość

Warto tu może zauważyć, że Renault Twingo GT i Smart Forfour Brabus to pod względem technicznym takie same konstrukcje. Są różnice w stylizacji zewnętrznej i wewnętrznej. Ale najbardziej zasadnicza różnica to CENA! Smart Forfour Brabus o identycznych osiągach jest 30 tys zł droższy od Twingo GT. A więc jeśli ktoś nie chce przepłacać za praktycznie identyczny wyrób to wybór wydaje się oczywisty! Na potrzeby dynamicznej jazdy miejskiej Twingo GT dla singla lub jeszcze bardziej singielki chyba jest najbardziej optymalny.

krzyss
Gość

Ale smart jest mniejszy… co i tak nie tlumaczy roznicy prawie 40000.- (bo smart w automacie bedzie kosztowal ok 100kzl)

Łukasz
Gość

Podkręcony 1.2 tce robił by tu robotę. Niecałe 10s do setki może nie jest złym przyspieszeniem ale ciężko to traktować mianem GT

markacz
Gość

… tak poczytałem o tym autku… i czy ktoś wie czemu Renault nie dało temu GT obrotomierza ? … GT w przypadku automatu to jeszcze bym zrozumiał … ale manualna skrzynia biegów i brak obrotomierza w GT … ??? …

Roman
Gość

rzeczywiście w Twingo brak fabrycznego obrotomierza w postaci osobnego zegara ale przy zamówieniu do wyposażenia Twingo systemu multimedialnego R-Link Evolution na jego ekranie można też wygenerować widok obrotomierza pokazującego prędkość obrotową silnika.

markacz
Gość

hihihi … czyli obrotomierz zabieram ze sobą :D …. dobre … „obrotomierz mój tam gdzie mój smartfon … smartfon mój tam gdzie ja ” …. hihihi …

Krzysiek
Gość

Nie bardzo rozumiem dlaczego to Twingo jest takie wolne przy takich paramterach. Stosunek mocy do masy jest przyjemny i to malenstwo powinno ladnie latac, a osiagi katalgoowe sa mizerne. Ledwo 20HP mocniejszy Talisman 130 DCI z EDC ale az 500kg ciezszy (!!!) ma takie same osiagi 0-100… a teraz najlepsze Clio 1.2 TCE 120 EDC 8,9s do 100 i 199km/h vmax. Zdaje sie, ze takie Clio jest nawet tansze sporo tansze, mozna miec szybszy, wiekszy i lepiej wyposazony samochod.

Roman
Gość

no cóż, producent tak dobrał przełożenia skrzyni biegów i przekładni głównej aby ten samochodzik, mimo tych literek GT jednak dla zwykłego kierowcy, nie pofrunął w powietrze. Identyczne parametry trakcyjne ma też nieco mniejszy niż Twingo GT model Smart Forfour Brabus (a ten ostatni człon nazwy powinien do czegoś zobowiązywać). Jeśli jednak ktoś chce naprawdę bardzo szybkiego „malucha” to chyba najwłaściwszym adresem będzie Fiat Abarth.

Staszek Mar.
Gość

Fiat Uno Turbo raczej ;-) A ja i tak wole stare dobre 205 GTi lub BX GTi 1.9 16v

Roman
Gość

Bez wątpienia kultowe modele, ale niestety już bardzo, bardzo pełnoletnie, a różne wersje Fiata 595 Abarth to aktualna produkcja i to z Polski (zakład Fiata w Tychach), tylko ceny to już inna bajka w porównaniu do Twingo GT

prnd
Gość

„w stylu Renault Sport”

vs

„9.6 do setki”

No brawo ;)

wpDiscuz