Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

10 lat Xsary Kit Car

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2008-04-19
w Wiadomości
Czas czytania 6 minut
362
A A
0

Pewnie myślicie, że mamy na myśli Citroëna C4 lub Xsarę WRC. Otóż nie! Zdecydowaliśmy się skupić na aucie dużo mniej popularnym, ale nie mniej spektakularnym niż citroënowskie, czteronapędowe potwory opatrzone znaczkiem WRC. Zaczniemy od samochodu, który stał się niejako inspiracją Citroëna do zaangażowania się w rajdy na najwyższym poziomie, zaczniemy od Citroëna Xsary Kit Car, która w tym roku obchodzi dziesięciolecie startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Peugeot 408 – reklama

0774 04 Wiadomości

Była ona bezpośrednim następcą ZXa Kit Car, który to jednak nie był modelem szeroko znanym, a sam program rajdowy Citroëna był w owym czasie zaangażowany bardziej w Rajd Dakar niż rajdowanie po normalnych drogach. Nie oznaczało to jednak, iż ZX Kit Car był autem złym czy słabym – jego konstrukcja była bardzo konkurencyjna, a kierowcy nim startujący kilka razy sięgnęli po lokalne mistrzostwa.

Prawdziwe sukcesy przednionapędowych rajdowych Citroënów miały jednak dopiero nadejść…

Warto przeczytać!

Peeugeot 3008 II

Używany Peugeot 3008 II w dieslu, z niskim przebiegiem. Francuski kompaktowy SUV HDi z pięknym wnętrzem

2025-11-13
Opony Goodyear Urban dla Peugeot Polygon fot. 2 Wiadomości

Peugeot i Goodyear łączą siły w nowym projekcie Polygon. Nowa technologia opon

2025-11-13

Co Renault zaprezentuje na targach Solutrans 2025?

2025-11-13

Olivier Gregoire w Wuhan: wiceprezes Stellantis odwiedza jedną z kluczowych fabryk koncernu w Chinach

2025-11-13

0774 01 Wiadomości

W grudniu 1996 roku, jeszcze przed rynkowym debiutem cywilnej wersji Xsary, Citroën zatwierdził program rozwojowy wersji Kit Car. Miał to być samochód rajdowy stworzony w oparciu o homologację klasy F2, a więc przednionapędowy, o bardzo zaawansowanym zakresie przeróbek. Głównym atutem miał być niezwykle mocny, wolnossący silnik o pojemności dwóch litrów, lekkie nadwozie (ciężar auta gotowego do startu miał wynosić mniej niż tonę) oraz sekwencyjna, sześciobiegowa skrzynia biegów. Rozwój rajdowej wersji Xsary miał być zabiegiem marketingowym. Citroën przestał angażować się w Rajd Paryż-Dakar. A to ze względu na to, że wygrał tam już wszystko i chyba zwyczajnie chłopakom zaczęło się nudzić ;-)

0774 03 Wiadomości

12. lutego 1997 roku wykonano pierwszy model w skali 1:4, który służył do testów w tunelu aerodynamicznym. W marcu rozpoczęto proces rozwoju silnika. 2. kwietnia zakończono prace projektowe, a już 30. czerwca ukończono budowę pierwszego egzemplarza. Do napędu auta użyto znanego z cywilnej Xsary 2-litrowego, wolnossącego silnika XU10J4RS, który bazowo osiągał 163 konie mechaniczne mocy. Wersja rajdowa miała ich aż 280 przy 8.750 obr./min., a moment obrotowy wynosił 250 Nm przy 6.750 obr./min. Napęd przenoszony był na koła przednie za pomocą sześciobiegowej, sekwencyjnej skrzyni biegów. W porównaniu do nadwozia seryjnej Xsary, to w wersji Kit Car zdecydowanie urosło na szerokość, która wyniosła aż 1.840 mm. Auto miało 4.167 mm długości i 1.391 mm wysokości, a ważyło jedynie 960 kg – to o ponad 300 kg mniej, niż auta WRC!

0774 02 Wiadomości

Pierwszą jazdę testową wykonano 12. lipca 1997 roku. Wypadła ona bardzo obiecująco, co zaowocowało rozwojem całego rajdowego projektu Citroëna. 1998 rok miał być pierwszym sezonem regularnych startów auta. Szybko okazało się, że Xsara Kit Car była niezwykle konkurencyjnym autem. Jako kierowców zatrudniono Philippe Bugalskiego oraz Jesusa Purasa. Obaj już wcześniej byli związani z francuską marką. Puras otrzymał Xsarę, którą od razu wywalczył w sezonie 1998 mistrzostwo Hiszpanii. Bugalski natomiast został Rajdowym Mistrzem Francji.

0774 06 Wiadomości

W międzyczasie Citroën pokazał Xsarę Kit Car światu. W asfaltowym Rajdzie Katalonii, zdominowanym przez promowane wówczas przez FIA, czteronapędowe auta klasy WRC Bugalski zajął w Xsarze rewelacyjnie piąte miejsce! A to było tylko preludium do tego, co miało się zdarzyć już za niecały rok.

0774 05 Wiadomości

Rok 1999, to dalszy rozwój konstrukcji. Rozwijały się także auta klasy WRC. Czteronapędowe, naszpikowane elektroniką potwory wydawały się nie do pobicia przez inne auta. Do czasu… Podczas Rajdu Katalonii 1999 wszyscy przecierali oczy ze zdumienia. Oto, leciutkie przednionapędowe auto z szewronem na masce objeżdżało potężne, napędzane na 4 koła, turbodoładowane „wurce”! Obserwatorzy nie mogli wprost uwierzyć w to, co się dzieje. Philippe Bugalski wygrał, z przewagą ponad pół minuty nad Didier’em Auriolem, jadącym uważaną za najlepszą wówczas kontrukcję, Toyotą Corollą WRC. Kiedy wszyscy myśleli, że wygrana „ośki” w Katalonii była jedynie dziełem przypadku, niemożliwe zdarzyło się po raz drugi, tym razem wręcz podwójnie. Rajd Korsyki był i jest do tej pory jedynym od czasu wprowadzenia aut typu WRC, w którym podwójnie wygrały auta przednionapędowe! Ponownie najszybszy był Bugalski, a tuż za nim metę minął Jesus Puras. Nad trzecim wówczas Carlosem Sainzem kierowcy Citroënów Xsara Kit Car mieli ponad minutę przewagi!

0774 07 Wiadomości

Taki obrót spraw bardzo nie spodobał się szefostwu FIA, które już trzeci rok z rzędu ostro forsowało rajdówki klasy WRC. Od następnego sezonu postanowili wszystkim autom klasy F2 dołożyć 80 kg balastu. Utraciły one w ten sposób bezpowrotnie swój największy atut, jakim był stosunek mocy do masy. Ich budowa przestała się opłacać. Zniknęły one z aren rajdów zaliczanych do cyklu WRC, jednak dominowały w lokalnych mistrzostwach, zwłaszcza Francji.

Swój pierwszy tytuł Mistrza Francji wywalczył na takim samochodzie późniejszy czterokrotny Mistrz Świata, Sebastien Loeb. Citroën, zachęcony sukcesami przednionapędowego Kit Cara, postanowił skupić się na bardziej wszechstronnym, czteronapędowym samochodzie. Tak doszło do narodzin bodaj najlepszego na świecie auta klasy WRC…

0427 09 Wiadomości

Xsara Kit Car pozostanie jednak na zawsze jedynym przednionapędowym autem, które po 1997 roku, czyli wprowadzeniu samochodów rajdowych spod znaku WRC, wygrało rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata, w dodatku dwa razy z rzędu. Niestety, czas mocnych, dwulitrowych Kit Carów szybko i bezpowrotnie minął. Możemy się za to jeszcze cieszyć autami S1600, zbudowanymi w bardzo podobny sposób, z silnikami o podobnych mocach. Postaramy się Wam przybliżyć takie auta w kolejnych artykułach opisujących francuskie rajdówki i wyścigówki.

Grzegorz Różycki


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0774 04 Wiadomości0774 01 Wiadomości0774 03 Wiadomości0774 02 Wiadomości0774 06 Wiadomości0774 05 Wiadomości0774 07 Wiadomości0427 09 Wiadomości
0 0 głosy
Ocena artykułu
Udostepnij129Tweet81Udostepnij23
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • bigster dacia pgd Wiadomości

    To najdroższa Dacia Bigster oferowana od ręki w Polsce, ale nadal tańsza niż podstawowa Toyota RAV4

    5119 udostępnienia
    Udostepnij 2048 Tweet 1280
  • 2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    23683 udostępnienia
    Udostepnij 9473 Tweet 5921
  • Nowa Dacia Bigster królową oszczędności wg ADAC. Jest lepsza niż Skoda Octavia

    1274 udostępnienia
    Udostepnij 510 Tweet 319
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    8723 udostępnienia
    Udostepnij 3489 Tweet 2181

Testy samochodów

01 Citroen C3 Picasso Francuskie pl Jola 3 300x225 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C3 Picasso 1.6 HDi 110 KM Exclusive 2012 – praktyczne auto do miasta i w trasę okiem kobiety. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Jola Leszczyńska
2012-11-13
Citroen C5 X 1.6 180 KM
Testy

Test: Używany Citroën C5 X 1.6 180 KM z przebiegiem 27 tys. km. Komfort priorytetem

autor Małgorzata Kozikowska
2024-04-01
Citroën C6 – Frontansicht 1 26. März 2011 Düsseldorf Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C6 2.7 V6 HDi biturbo 208 KM 2008 – najbardziej komfortowa limuzyna świata? Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2008-01-17
01. Renault Megane Grandtour GT Line TCe 130 Wiadomości
Testy

Test: Renault Megane Grandtour GT Line TCe 130 – rodzinne kombi z benzyną. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-08-17
dacia duster 01 Wiadomości
Testy

Test: używana Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM po pięciu latach eksploatacji. Test użytkownika. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2020-04-04

Najnowsze komentarze

  • Anonim - Silnik 1.2 PureTech: jest nowa procedura naprawcza zwiększonego zużycia oleju
  • Inny Anonimowy - Fiat wprowadza limitowaną edycję „600 Hybrid Nero Cinema”
  • Mayor - Nie pójdziesz do więzienia za samo przekroczenie prędkości
  • Anonim - Ile kosztuje najtańsza nowa Dacia z automatem?
  • Jan - Polska – rejestracje nowych aut w październiku 2025 r.
  • Paweł - Fiat wprowadza limitowaną edycję „600 Hybrid Nero Cinema”
  • Roman - Nowy Alpine A390 wchodzi na rynek. Cena ujawniona

Zobacz też

Coraz wyższa średnia wieku aut w Europie. Jak na tym tle wypada Polska?

Nowy Fiat 600 przechodzi testy. Kolejny model z Tychów

C2-R2 Teams’ Challenge po Platinum 17. Rajdzie Rzeszowskim

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz