Alfa 20/30 HP została wprowadzona na rynek w 1914 roku jako samochód przeznaczony dla klientów o większych zasobach finansowych ze względu na wysokie osiągi, rozmiar automobilu i poziom komfortu. Był to jeden z pierwszych wypadów marki w świat luksusu.
Po I wojnie światowej i zaangażowaniu kapitałowemu Nicoli Romeo w ówczesną Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, model ten stał się pierwszym pojazdem sprzedawanym pod nazwą Alfa Romeo.
W 1921 roku marka wypuściła na rynek wersję Alfa Romeo 20/30 HP ES Sport, z niewielkimi zmianami estetycznymi oraz zwiększoną mocą i prędkością maksymalną, a także innowacjami takimi jak rozrusznik i elektryczne reflektory. To był samochód, w którym swoje pierwsze kroki stawiały legendy takie jak Enzo Ferrari i Antonio Ascari.
Założona w 1910 roku wraz z wprowadzeniem na rynek modelu 24-konnego, Fábrica Anónima Lombarda de Automobiles, lepiej znana pod akronimem ALFA, szybko zyskała dobrą reputację dzięki pojazdom sportowym zapewniającym maksymalną przyjemność z jazdy, zarówno na drogach i podczas zawodów. Kilka lat później marka dostrzegła szansę na głębokie odnowienie Alfy 24 HP z myślą o zamożnej klienteli, która doceniała osiągi mediolańskich pojazdów, ale nie chciała rezygnować z przestronności, maksymalnego komfortu oraz luksusowych materiałów i wykończeni. Mając to na uwadze, Giuseppe Merosi zaprojektował Alfę 20/30 HP, która miała stać się punktem odniesienia dla ówczesnej włoskiej klasy wyższej.
Z silnikiem o pojemności skokowej 4.084 cm³ generującym moc 49 KM przy 2.400 obr./min. i prędkością maksymalną 115 km/h model ten, dostępny w nadwoziach Berlina i Torpedo, odniósł sukces. W ciągu kilku miesięcy wyprodukowano 285 sztuk.
Niestety sytuacja geopolityczna pokrzyżowała plany włoskiej marki, dziś współtworzącej koncern Stellantis, i w 1915 roku Włochy odstąpiły od swojej początkowej neutralności i przystąpiły do I wojny światowej. Fabryka w Portello została przestawiona na produkcję do celów wojennych, a łącznie 95 oczekujących zamówień na Alfę 20/30 HP musiało poczekać na realizację kilka lat.
Podczas konfliktu Nicola Romeo, neapolitański przemysłowiec, zarządzał przekształceniem firmy w kierunku produkcji broni i wszedł do Alfy, by po wojnie wykupić wszystkie jej udziały, zmieniając nazwę firmy na Alfa Romeo. Oficjalnie markę o tej nazwie zarejestrowano 3. lutego 1918 roku, a więc dokładnie 106 lat temu. Może to niezbyt okrągła rocznica, ale jednak rocznica. Nicola wybrał swój najbardziej prestiżowy model, wówczas znany jako Alfa 20/30 HP, aby zaprezentować światu nową nazwę marki.
Cena automobilu wynosiła około 35.000 lirów. To mniej więcej trzykrotnie więcej, niż trzeba było zapłacić w tamtym czasie za Forda T. Wartość wręcz zaporowa, jak na powojenny czas w zrujnowanej Europie.
W 1921 roku, prawie u schyłku historii tego samochodu, „Biscione” wypuściło na rynek wersję, która jeszcze bardziej podniosła jego osiągi: Alfa Romeo 20/30 HP ES Sport. Po niewielkich zmianach estetycznych nadwozia i chłodnicy, które przyjęły bardziej zaokrąglone kształty, zastosowano silnik o pojemności 4.750 cm³ (znalazłem też materiały podające wartość 4.750 cm³), który rozwijał moc 67 KM przy 2.600 obr./min. i pozwalał osiągnąć prędkość 130 km/h (135 km/h w wersjach modyfikowanych do zawodów sportowych).
Był to samochód, w którym niektórzy kierowcy, którzy przeszli do legendy, jak Antonio Ascari, Enzo Ferrari czy Ugo Sivocci, rozpoczynali rywalizację w zawodach. Takim automobilem startowała też Maria Antonietta Avanzo, jedna z pierwszych kobiet-kierowców biorących udział w zawodach motorsportowych. Do swoich prestiżowych rekordów Alfa Romeo 20/30 HP dołożyła zwycięstwa w Targa Fioro, w Mugello czy w Aosta-Gran San Bernardo. Ostatnie zwycięstwo ten automobil odniósł w 1922 roku w Coppa del Garda.
Poznaj aktualną gamę modeli Alfa Romeo dostępną w Polsce
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Alfa Romeo / Stellantis, Wikipedia
Najnowsze komentarze