Citroën słynie ze znakomitego komfortu zawieszenia i to jest fakt. Modele takie jak C5, Xantia, XM, BX, GSA, GS, CX czy DS. oferują nieprawdopodobne wręcz wrażenia podczas jazdy. Odczuwa się to tak, jakby samochód unosił się nad jezdnią i niwelował większość nierówności. Co jednak zrobić, jeśli samochód staje się twardy?
1. Ciśnienie w kulach
Citroën z hydropneumatyką nie posiada klasycznych amortyzatorów. Rolę elementu amortyzującego spełnia tutaj między innymi chrakterystyczna kula, niekiedy nazywana gruszką lub sferą, w której znajduje się sprężony gaz. Gdy straci ciśnienie, samochód nie ma amortyzacji. To pierwszy „winny” zbyt sztywnego samochodu. Oczywiście pomijamy tutaj sytuację nieprawidłowych sfer z nieprawidłowymi dławikami i ciśnieniami. Niestety jest to bardzo częsta bolączka tych samochodów. Mechanicy całkowicie ignorują zalecenia producenta. A i zdarzają się błędy w katalogach zamienników.
2. Wysokość samochodu – korektor wysokości
Korektor wysokości to element, który odpowiada za wysokość pojazdu nad poziomem gruntu. Nawet niewielkie nieprawidłowości w jego ustawieniu spowodują, że auto staje się zbyt sztywne. Ustawienie wysokości nie jest trudne, jednak należy pamiętać że czynność to można wykonać tylko na podnośniku najazdowym lub na kanale warsztatowym. Nieumiejętne obchodzenie się z korektorem wysokości może spowodować opadnięcie auta.
3. Komputer Hydractive i czujniki
W Citroënach, które mają zawieszenie z komputerowym sterowaniem twardością może dojść do awarii komputera lub jednego z czujników. Najczęstszą przyczyną jest awaria zaworu komfortu. Często się zdarza, że korozja niszczy układ zasilania zaworu i po prostu przestaje on dołączać dodatkową sferę. Naprawa, ewentualna wymiana komputera, zaworu lub czujnika przywróci miękkość.
4. Zapowietrzanie się układu
W rzadkich przypadkach (np. na skutek uszkodzenia pompy) do układu hydropneumatycznego może dostawać się powietrze – jego pęcherzyki zmniejszają skuteczność działania amortyzatorów i wprowadzają zamieszanie w pracy hydrauliki.
5. Opony
Citroën nie bez powodu poleca do swoich samochodów opony Michelin – odpowiednia mieszanka gumy również ma wpływ na odczuwanie komfortu. Pamiętajmy że Michelin często opracowywał opony specjalnie do danego modelu Citroëna. Nie konstruowano opon tylko pod względem bezpieczeństwa i trakcji…ale również komfortu!
Podsumowanie
Na komfort jazdy mogą mieć też wpływ inne czynniki – ale te powyżej są najczęściej spotykane i warto od nich zacząć przywracanie najwyższego komfortu do swojego auta.
Materiał przygotowany wspólnie ze stowarzyszeniem Amicale Citroën Pologne.
Najnowsze komentarze