3‑cylindrowy silnik benzynowy Turbo PureTech (110 i 130 KM) po raz czwarty z rzędu został wybrany Międzynarodowym Silnikiem Roku w kategorii 1–1,4 litra. Tytuł przyznało jury 20. edycji plebiscytu „The International Engine of the Year Awards” w Stuttgarcie.
Grupa PSA złożyła 210 wniosków patentowych na swoje 3‑cylindrowe silniki benzynowe. Silnik PureTech nowej generacji oferuje jeszcze lepsze osiągi, niższe spalanie i większą sprawność. Szczególne zalety jednostki to:
– zużycie paliwa obniżone średnio o 4% w porównaniu z poprzednią generacją;
– skrócony czas reakcji dzięki zoptymalizowanej turbosprężarce (wzrost momentu obrotowego szybszy o 20% od 1500 obr./min);
– ograniczenie emisji cząstek stałych o 75% dzięki zastosowaniu filtra cząstek stałych (GPF) oraz zgodność ze standardem RDE (emisja w rzeczywistym ruchu drogowym) ze współczynnikiem 1,5 — na 3 lata przed jego wejściem w życie przewidzianym w przepisach UE na 2020 rok;
– bardziej zwarta konstrukcja dzięki dostosowaniu do nowej wspólnej platformy modułowej (Common Modular Platform, CMP) przeznaczonej do małych samochodów miejskich, sedanów i kompaktowych SUV‑ów.
Nowa generacja silników, która zadebiutowała w 2017 roku w nowym Peugeot 308, jest obecnie wprowadzana w około 100 modelach i wersjach pojazdów produkowanych przez Grupę PSA i oferowanych w ponad 70 krajach. Silniki spełniają wymagania normy Euro 6d‑TEMP oraz chińskiej normy 6b.
3‑cylindrowe silniki PureTech są obecnie produkowane we Francji (zakłady Française de Mécanique w Douvrin/Pas-de-Calais i Trémery/Mozela) oraz w Chinach (zakłady w Xiangyang). Oprócz podwojenia mocy produkcyjnych w zakładach we Francji w 2018 roku firma planuje uruchomienie produkcji silników PureTech także w Tychach (Polska) w 2019 roku oraz w Szentgotthárd (Węgry) w 2020 roku.
Alain Raposo, pierwszy wiceprezes ds. projektowania zespołów napędowych i podwozi w Grupie PSA, skomentował decyzję jurorów: „Z dumą przyjmujemy tę prestiżową nagrodę już czwarty rok z rzędu, jako potwierdzenie kompetencji naszych konstruktorów. Większość z naszych samochodów jest obecnie wyposażana w te silniki, które cieszą się dużym powodzeniem wśród klientów. Nagroda jest globalnym dowodem uznania dla konkurencyjności i efektywności naszej gamy silników benzynowych, w tym zwłaszcza 3‑cylindrowych jednostek PureTech”.
3‑cylindrowy silnik benzynowy Turbo PureTech (110 KM i 130 KM) |
||
Typ | Rzędowy, trzycylindrowy | |
Norma emisji spalin | Euro 6d‑TEMP; RDE CF 1,5
Zgodność z Euro 6d od listopada 2018 r. (z trzyletnim wyprzedzeniem) |
|
Moc maksymalna |
kW/KM |
96/130 przy 5500 obr./min
81/110 przy 5500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
Nm |
230 przy 1750 obr./min
210 przy 1500 obr./min |
Układ spalania | Silnik turbodoładowany z centralnym bezpośrednim wtryskiem paliwa
Zmienne fazy rozrządu po stronie dolotu i wydechu |
|
Sterowanie silnikiem i mocą | Moduł sterujący PSA SSTG
Wtrysk bezpośredni 250 barów |
|
Sterowanie układem elektrycznym | Inteligentne sterowanie układem elektrycznym ze zoptymalizowanym ładowaniem akumulatora
System Stop & Start |
|
Pojemność |
cm3 |
1199 |
Stopień sprężania | 10,5:1 | |
Średnica i skok tłoka |
mm x mm |
75 x 90,5 |
Zespół korbowodów | Korbowód z modułową głowicą, stałe mocowanie w piaście tłoka
Stal o podwyższonej wytrzymałości |
|
Pompa oleju | O zmiennym wydatku, sterowana automatycznie | |
Głowica cylindrów | Stop aluminiowo-miedziany A57, hartowany termicznie. Odlew grawitacyjny.
Kolektor wydechowy zintegrowany w jednym odlewie z głowicą cylindrów. |
|
Turbodoładowanie | Turbosprężarka nowej generacji, zoptymalizowana wydajność, zintegrowany zawór upustowy, elektryczny zawór wastegate | |
Skrzynia korbowa | Aluminiowy odlew próżniowy, hybrydowe tuleje cylindrowe wsuwane w trakcie odlewania | |
Układ paliwowy | Bezpośredni wtrysk paliwa, wtryskiwacze pięciootworowe nawiercane laserowo
Wysokociśnieniowa (250 barów) pompa paliwa |
|
Układ rozrządu | Dwa kompozytowe rurowe wałki rozrządu
Mokry pasek rozrządu, krzywki z powłoką DLC |
|
Sterowanie zaworami | Bezpośrednie sterowanie przez mechaniczne przyciski | |
Liczba zaworów na cylinder | 4 | |
Długość silnika |
mm |
604,5 |
Wysokość silnika |
mm |
683,5 |
Szerokość silnika |
mm |
586 |
Masa (wg standardów PSA) |
kg |
84 |
Paliwo |
RON |
91–98 |
Układ chłodzenia | Sterowanie temperaturą przez termostat | |
Układ wydechowy | Zintegrowany jednoelementowy układ oczyszczania spalin pod turbosprężarką,
z katalizatorem i filtrem cząstek stałych (GPF) |
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze