Po zaczerpnięciu opinii w internecie, dokonaniu przeglądu ofert konkurencji i odbyciu jazdy próbnej, pan Stanisław zdecydował się na zakup nowego samochodu. Wybór padł na atrakcyjny cenowo model Dacia Duster z benzynowym silnikiem 1.6 SCe. Dlaczego akurat SUV Dacii i jakie są pierwsze wrażenia po pokonaniu 300 km?
Kryteria zakupu
Przy wyborze Dustera decydująca okazała się cena. W tej kwocie (ok. 60 tys. zł) nie ma na rynku właściwie żadnego wyboru. Oprócz Dacii rozważane były także modele marki Hyundai oraz Kia. W grę wchodziły nie tylko nowe, ale także „lekko” używane samochody, a wśród nich 1-2-letni model Sportage. SUV Dacii zbierał przychylne opinie dziennikarzy po pierwszych testach, które również skłoniły pana Stanisława do odbycia jazdy próbnej, a następnie zakupu. Pozytywne opinie miał również poprzednik. Dacia Duster należąca do kolegi pana Stanisława, służy już 8 lat bez problemów m.in. na budowie.
Nowa Dacia Duster 1.6 SCe Prestige
Samochód jest napędzany za pomocą 1,6-litrowej jednostki benzynowej SCe o mocy 115 KM połączonej z 5-biegową manualną przekładnią. Początkowo miał to być model w specyfikacji Comfort, ale przy dodawaniu kolejnych opcji z konfiguratora okazało się, że wszystko to, czego życzył sobie nowy właściciel, było w standardzie w wariancie Prestige i to w podobnej cenie. Pan Stanisław zdecydował się dopłacić tylko za koło zapasowe oraz lakier Orange Atacama. Pomarańczowy odcień zwyciężył z barwą Niebieski Cosmos, która wpadła w oko córce Pana Stanisława. Samochód został zamówiony z obręczami w rozmiarze 17 cali.
Czas dostawy i obsługa dealerska
Czas oczekiwania na pojazd wynosił niecałe cztery miesiące. Duster został zamówiony na początku marca a pod koniec czerwca był już gotowy do odbioru u dealera Dacii w Oświęcimiu. Salon, co ok. trzy tygodnie informował, o tym, co dzieje się z pojazdem: najpierw o zamówieniu, następnie terminie produkcji, aż w końcu o dacie odbioru. Sprzedawca zaoferował, że w przypadku braku czasu przyjedzie do swojego klienta, aby załatwić wszystkie formalności. Cierpliwie odpowiadał na wszystkie zadawane pytania i wyjaśniał działanie systemów wspomagania znajdujących się w pojeździe. Przy ustalaniu jazdy próbnej wystarczył jeden telefon a sprzedawca zaproponował, że przyjedzie demonstracyjnym samochodem pod sam dom.
Jak ważna jest dobra obsługa klienta? Pan Stanisław wcześniej był u dealera w innym mieście, ale ze względu na nieco oporny kontakt ze sprzedawcą, udał się gdzie indziej.
Jazda SUV-em
Pan Stanisław przyznaje, że jeśli ktoś nigdy nie jeździł SUV-em, będzie potrzebował kilku dni na przyzwyczajenie się do wysokiej pozycji za kierownicą oraz ograniczonej widoczności. W samochodzie przydatna okazała się kamerka cofania oraz czujniki martwego pola. Bardzo dobrze sprawdza się zawieszenie, zwłaszcza na wybojach i kiepskiej nawierzchni. Pan Stanisław docenił działanie nawigacji oraz wspomagania ruszania pod górę HSA. „Podczas ruszania przez chwilę ma się uczucie, jakby samochód miał zaciągnięty hamulec ręczny, po czym odpuszcza i Duster płynnie rusza z miejsca – świetna sprawa” – mówi Pan Stanisław. Przy porównaniu z poprzednikiem właściciel nowego Dustera zwraca uwagę na ogromne zmiany, jakie zaszły w tym samochodzie, zwłaszcza lepsze wyciszenie.
Czego brakuje w nowym Dusterze?
Pan Stanisław przyznaje, że kilka drobnostek w Dusterze przydałoby się poprawić. Właścicielowi brakuje składanego kluczyka i przydałoby się wygodniejszy dostęp do regulacji świateł. W Dusterze pokrętło znajduje się pod kierownicą. Ponadto przy włączonej klimatyzacji zbyt odczuwalny jest spadek mocy pojazdu.
Duster zastąpił Renault Laguna II
Poprzednim samochodem Pana Stanisława była Laguna II z silnikiem Diesla 1.9 o mocy 100 KM. Po pojazd zgłosiło się kilku chętnych i prawie od razu został sprzedany. Laguna została kupiona jako 5-letni model i służył przez 10 lat. „To był prawdziwy wół roboczy” – mówi Pan Stanisław. Samochód sprawował się dobrze, najpoważniejsze usterki, jakie wspomina to awaria modułu sterowania, częsta wymiana drążków kierowniczych oraz pęknięty przewód paliwowy.
Dla kogo Dacia Duster?
Samochód jest przeznaczony przede wszystkim dla osób, które nie przywiązują wagi do konkretnej marki. Sprawdzi się dla kierowców, potrzebujących przystępnego cenowo modelu, który zawiezie ich z miejsca na miejsce. Jak mówi Pan Stanisław: „są osoby, które wolą wydać te 60 tys. zł na model używany, nie zawsze z pewnych rąk. Tutaj mam nowe auto, trzy lata gwarancji, sześć lat na blachę i dwa na lakier. Zobaczymy, jak będzie sprawował przy dłuższym użytkowaniu, ale na razie jestem zadowolony”.
Najnowsze komentarze