Tym razem jest lepiej, niż przed tygodniem, kiedy to MOTOR nie pokazał na okładce ani jednego samochodu francuskiego. Teraz są na niej trzy interesujące nas modele, wszystkie z Grupy Renault. To Megane, Captur i Dacia Duster. Sprawdźmy, czy warto kupić aktualny numer tego pisma, gdy chce się poczytać o francuskiej motoryzacji.
MOTOR nr 29 (3447) z 15.VII.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 2,09 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Berliet, Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: TR-250, C3, Xsara Picasso, 308, 504, 508, Captur, Clio, Megane, Scenic, Duster, Sandero, Corsa, Mokka X
Redaktor Burmajster nie wspomina we „wstępniaku” francuskich aut, ale ubolewa – słusznie – nad masowym importem używanych starych samochodów z Europy Zachodniej. Często są to pojazdy wyeksploatowane, a gdy mają pod maskami stare diesle, to tym gorzej. A przecież nie kto inny, jak MOTOR i AUTO ŚWIAT przez lata zachwycały się volkswagenowskimi silnikami TDI na pompowtryskiwaczach. Miłość do tych jednostek w Polsce pozostała i Polacy chętnie kupują te niekulturalne i trujące silniki w niemieckich samochodach, „nówkach nieśmiganych”, od księży, których w Niemczech faktycznie są nieprzebrane tłumy… Kiedyś, po aferze dieslowskiej, nazwałem Volkswagena Volksgaunerem. Teraz przychodzi mi na myśl inne, chyba jeszcze lepsze określenie. To Volksschaden…
O tym, jak zmieniała się (malała) liczba cylindrów i pojemność skokowa silników możecie poczytać na stronach 10-11. Wspomniano tam o francuskich markach (Citroën, Peugeot, Renault, pokazano na zdjęciu Citroëna C3), ale to trend charakterystyczny także dla innych producentów. Wspominam o tym, bo czasem pojawiają się w Waszych komentarzach wpisy o silnikach od kosiarek. Czas się z tym pogodzić. Zresztą kosiarki mają najczęściej silniki jednocylindrowe, albo elektryczne, więc to też słabe porównanie.
Skrócone cenniki Opla Corsy i Renault Captura MOTOR zmieścił na stronie 11.
Dwie strony dalej natkniecie się na tabelkę z wynikami sprzedaży dziesięciu najpopularniejszych marek samochodowych w Polsce w pierwszym półroczu (samochody osobowe). Na czwartym miejscu Opel, ale tuż za nim, z wynikiem o zaledwie 221 pojazdów niższym, uplasowała się Dacia. Renault zajmuje miejsce siódme i goni Forda (różnica wynosi 365 samochodów) uciekając jednocześnie przed Kią. Sprzedaż Renault rośnie, a Forda spada.
Na tej samej stronie w dziale Przyszłe premiery wspomniano Peugeota 308, Dacię Sandero oraz Opla Mokkę X. Znalazła się tam też wzmianka o liftingu Insigni.
Również na stronie 13. pojawił się materiał poświęcony nowemu wcieleniu Renault Captura. Ten popularny crossover wyraźnie urośnie i będzie bazował na płycie, na której już powstaje Clio V.
A propos Captura – aktualnie można go kupić ze zniżką, bo producent chce wyprzedać zapasy przed wprowadzeniem nowego modelu. Dotychczasową wersję porównano też z Dacią Duster. MOTOR „pociągną” ten materiał od swojego niemieckiego partnera i zamieścił na stronach 20-23. Czasem i w naszych komentarzach pojawiają się stwierdzenia, że dobrze wyposażona Dacia nie jest tania i lepiej wtedy kupić coś od bardziej prestiżowego producenta. Osobiście się z tym nie zgadzam, bo nawet doposażona Dacia, choć relatywnie droga, będzie miała na pokładzie elementy, których najprawdopodobniej nie znajdziemy w bazowych wersjach innych modeli. MOTOR opublikował porównanie Dustera i Captura napędzanych takim samym, 150-konnym silnikiem benzynowym 1.3 TCe. Wyrównał więc szanse napędowe, ale cenowo to Captur, choć zauważalnie mniejszy, jest droższy.
Mimo różnicy w gabarytach przestronnością oba auta są do siebie dość zbliżone. Po prostu Duster ma większy bagażnik. Pod względem funkcjonalności w porównaniu lepiej wypadł jednak Captur. W Renault można mieć też lepsze wyposażenie i lepsze materiały wykończeniowe. To stąd bierze się wyższa cena Renault, a w zasadzie niższa Dacii. Captur ma też lepsze fotele i skuteczniejsze wyciszenie. Dacia ma też mało bezpośredni i komunikatywny układ kierowniczy, ale to naprawdę nie jest priorytet w tego typu samochodach. Zaletą Dustera jest niewielka utrata wartości – choć niby siermiężny, to jest poszukiwany na rynku wtórnym.
Ostatecznie to Captur wygrał porównanie zbierając 180 punktów na 300 możliwych. Duster musiał się zadowolić drugą pozycją, ale stracił tylko pięć oczek do koncernowego rywala. A co Wy byście wybrali?
Renault Megane pojawił się w roli konkurenta dla Volkswagena (sorry, Volksschadena…) Golfa GTI TCR (strony 24-25). Chodzi oczywiście o Megane R.S., w dodatku Trophy EDC, które jest nieco mocniejsze od niemieckiego rywala, a przy tym o ładnych parę tysięcy tańsze. I wygląda świetnie, a Golf nie ;-)
Trzy trójbryłowe auta kompaktowe, każde niby z silnikiem benzynowym, ale skonstruowanym w inny sposób. To jednostka wolnossąca, turbodoładowana i hybrydowa. Odpowiednio w Hyundaiu Elantrze, Renault Megane i Toyocie Corolli. Meganka wydobywa ze swojego silnika najwyższą moc – 140 KM. Hyundai jest w stanie wykrzesać 128 KM, a Toyota z układu hybrydowego tylko 122 KM. MOTOR uznał, że to zespół hybrydowy jest najnowocześniejszy, ale i w Megane nowoczesnych rozwiązań nie brakuje. W teście najmniej spaliła Toyota, najwięcej Hyundai. Megankę skrytykowano za długie ścieżki prowadzenia lewarka skrzyni biegów, nadwrażliwe ESP, zbyt lekką pracę układu kierowniczego i przechyły nadwozia w zakrętach. To, co w porównaniu najważniejsze, czyli silnik – pochwalono! Ale pluski znalazły się też przy innych elementach. Na przykład bagażnik jest wyraźnie większy w Megane GrandCoupe, niż u rywali. Niestety ostateczna punktacja objęła różne elementy, a nie tylko zespoły napędowe. W efekcie Renault otrzymało cztery gwiazdki – o pół więcej od Hyundaia i o pół mniej od Toyoty.
Citroëna Xsarę Picasso można dostrzec na jednym ze zdjęć zamieszczonych na stronie 40.
Wśród najchętniej sprowadzanych do Polski aut używanych MOTOR wymienia na stronie 43. trzy modele Renault – Scenic’a, Megane i Clio.
Peugeota 508 pierwszej generacji pokazano w roli rywala dla Mazdy 6 opisanej w dziale Używane na stronach 50-53.
Z kolei Peugeota 504 pokazano na malutkim zdjęciu w dziale MOTOR Retro (strona 54.). W tym samym materiale (krótka relacja z targów w Poznaniu) wspomniano też Berlieta TR-250.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze