Opel zaprezentował nowy model Vivaro-e Hydrogen, który jest zasilany ogniwami paliwowymi. Tankowanie pojazdu trwa tylko 3 minuty, czyli porównywalnie do pojazdu spalinowego. Zasięg to 400 km.
Pod względem kubatury przestrzeni ładunkowej (6,1 m3) Opel Vivaro-e Hydrogen nie różni się on od Vivaro z silnikiem Diesla lub zasilaniem akumulatorowym, a tankowanie wodoru trwa jedynie trzy minuty, czyli tyle samo, co napełnianie zbiornika olejem napędowym lub benzyną. Zasięg pojazdu według cyklu WLTP przekracza 400 kilometrów. Opel będzie oferował pojazd w wersjach o długości 4,95 i 5,30 metra. Firma planuje dostarczyć pierwsze egzemplarze klientom flotowym jesienią tego roku.
„Wodór może być głównym elementem zintegrowanego i efektywnego systemu energetycznego przyszłości, wolnego od paliw kopalnych” — mówi Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy Opel. „Mamy ponad 20 lat doświadczenia w technologii ogniw paliwowych w pojazdach. Praktycznie żaden inny system napędu nie oferuje takiego połączenia bezemisyjności, dużego zasięgu i możliwości uzupełnienia zapasu paliwa w zaledwie trzy minuty”.
Zalety Vivaro-e Hydrogen
Nowy samochód elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi (FCEV) jest oparty na akumulatorowym (BEV) Oplu Vivaro‑e w wersji z przesuwanymi drzwiami po obu stronach nadwozia. Koncepcja zasilania ogniwami paliwowymi z możliwością doładowania akumulatora z zewnętrznego źródła prądu zastosowana w Vivaro‑e Hydrogen umożliwiła zintegrowanie całego układu ogniw paliwowych z silnikiem elektrycznym pod maską seryjnie produkowanego modelu. Akumulator trakcyjny Vivaro‑e BEV zastąpiono trzema 700‑barowymi zbiornikami wodoru.
Koncepcja rozmieszczenia poszczególnych podzespołów umożliwiła przebudowanie wersji akumulatorowej na samochód dostawczy zasilany ogniwami paliwowymi bez żadnych modyfikacji nadwozia. Zachowano także kubaturę przestrzeni ładunkowej (5,3 lub 6,1 m3), a ładowność wzrosła do 1100 kilogramów.
Opel Vivaro‑e Hydrogen z 45‑kilowatowym ogniwem paliwowym rozwija moc wystarczającą do ciągłej jazdy autostradowej, a litowo-jonowy akumulator pomocniczy o pojemności 10,5 kWh umieszczony pod przednimi siedzeniami zapewnia szczytową dynamikę niezbędną na przykład podczas ruszania i przyspieszania. Dzięki dodatkowemu akumulatorowi ogniwo paliwowe może pracować w optymalnych warunkach. Akumulator jest doładowywany energią odzyskiwaną w czasie hamowania, ale zapas prądu można także uzupełnić z zewnętrznego źródła, na przykład na stacji ładowania, co pozwoli na przejechanie 50 kilometrów w trybie zasilania elektrycznego.
Vivaro‑e Hydrogen będzie produkowany przez Opel Special Vehicles (OSV) w Rüsselsheim. Globalne „Centrum kompetencji wodoru i ogniw paliwowych” macierzystej spółki Stellantis również jest zlokalizowane w rodzinnym mieście Opla.
Samochód jest uzupełnieniem elektrycznych modeli Vivaro‑e i Combo‑e. Kolejny pojazd, nowe Movano‑e, również pojawi się w 2021 roku., co oznacza, że do końca bieżącego roku cała gama lekkich pojazdów użytkowych niemieckiej marki będzie zelektryfikowana. Opel planuje elektryfikację wszystkich swoich modeli osobowych i dostawczych do 2024 roku.
Informacja prasowa: Opel Polska
Najnowsze komentarze