Citroën C4 z 1931 roku to tylko jeden z samochodów Konrada Duli. Jest on niekwestionowanym ekspertem w branży zabytkowych i klasycznych aut z szewronem na masce. Jego wiedza i doświadczenie to prawdziwy skarb, pozwalający na co dzień prowadzić firmę zajmującą się przywracaniem życia nawet najstarszym samochodom w Stargardzie. Konrada Dulę spotkaliśmy na świętowaniu 144 rocznicy urodzin Citroëna w Rydzynie.
Zacznę przewrotnie. Czy to prawda, że zabytkowe Citroëny mają duszę?
Ależ oczywiście! Nie tylko duszę, ale i piękne ciało…no i niestety także zalety (przypominam że mówimy o samochodach). Więc robią z nami to co kobiety. Kiedy raz ich spróbujesz..trudno jest się uwolnić. Często mówię że posiadanie Citroëna wyznacza Ci pewien styl życia. To jest naprawdę magiczna marka.
Co więc powoduje, że co roku przybywa posiadaczy starych zabytkowych Citroënów i cieszą się one tak dużą popularnością?
To jest ta magia wokół marki, niezwykłość, otoczka pożądania, która kiełkuje w nas od małego kiedy pierwszy raz, w wieku kilku lat, widzieliśmy DSa. Kiedy przypadkowy kierowca zabrał nas, autostopowiczów, nad jezioro za miastem. Po drodze był przejazd kolejowy, taki z lat siedemdziesiątych, a jego DS poprostu go „nie zauważył”. Kiedy tata podarował ci resorówkę, CXa. Ciekawe dlaczego akurat ten model? A dzisiaj wiem że tata też już był omotany! Te wszystkie wydarzenia ciagle Ci mówiły: musisz go mieć, nieważne kiedy, ale musi być Twój. I kiedy już wszystko masz. Rodzinę, firmę, C5 Air Crossa lub DS7 w garażu i trochę grosza na koncie, jedziesz sobie, patrzysz a tu stoi on…samotny.. opuszczony i tak patrzy na Ciebie. Czasami też ze strony w internecie. I już wiesz, że dalej przez życie pójdziecie razem. Że wczasy będziecie planować razem, no czasami żona też coś zaproponuje. Może dalej nie będę ciągnął tego wątku… trochę się rozmarzyłem ! właśnie dlatego są ciągle nowi zapaleńcy. Ale nie tylko.
Zobacz: Konrad Dula o nowym Citroënie C5 X. Godny następca legend marki.
Gdyby teraz przyszedł ktoś i zapytał: „jakiego Citroëna mam kupić” – co można takiej osobie doradzić?
Nieodmiennie będę twierdził, że najwięcej radości sprawiają Citroëny hydropneumatyczne GS, DS, CX lub te ciut młodsze BX, Xantia, XM. Piękna jest oczywiście cała seria TA. Nieważne który model, który rocznik… wszystkie są piękne i dają wiele radości. Ostatnio trafiają do mnie takie samochody jak Visa, LNA czy nawet AX. Też mają swoich zwolenników i trudno im nie przyznać racji. Sam jeździłem AX 1.4D, to był wspaniały samochód, śmiałem się że produkuje paliwo zamiast spalać – trzy litry na sto! Oczywiście Ci, którzy dysponują większą swobodą finansową mogą zainwestować w te droższe modele jak wspomniany wcześniej DS czy Traction Avant.
To samochody nieco starsze i bardzo kosztowne, prawda? Jak dzisiaj wygląda pełen koszt przygotowania takiego Citroëna Traction Avant do eksploatacji?
Rzeczywiście, nie jest to tanie hobby, ale niezwykle satysfakcjonujące. Pełna odbudowa Traction Avant do stanu, który można określić jako prawie fabryczny, z zachowaniem oryginalnych elementów i odpowiedniej techniki to około 150tys zł. Ale tak zrobionym samochodem bez problemu jedziemy zwiedzać zameczki nad Loarą. Dojedzie nawet na skraj świata! To są bardzo nowoczesne na swój sposób auta, były zresztą przedmiotem wielkiej zazdrości innych producentów.
A Citroën DS?
Tu również koszty są spore, bo tych samochodów jest coraz mniej a ceny stale idą w górę. Dzisiaj pełne przygotowanie, w skład którego wchodzi demontaż auta do ostatniej śrubki, a nawet trochę dalej, ponieważ trzeba porozcinać wszystkie profile zamknięte, żeby je zabezpieczyć i przygotować do eksploatacji. Regeneracja całej mechaniki, hydrauliki, blacharka poszycia, tapicerka, elektryka itd to koszt rzędu 200 tysięcy złotych. To długa opowieść, ale warto zajrzeć do social mediów, pokazuję zakres tych prac na profilu fecbokowym Citroën Hospital. Polecam! Samochody zrobione u nas i sprzedawane potem na aukcjach na zachodzie osiągają ceny rzędu 150 tysięcy euro! To jest jednak inwestycja. Warto inwestować w stare Citroëny. Ich wartość stale rośnie!
Są jednak dużo tańsze opcje i modele. Citroën CX, BX, Xantia, XM?
Oczywiście, te modele są również bardzo popularne i mają to, co wiele osób uważa za najlepsze w motoryzacji, czyli zawieszenie hydropneumatyczne. Koszt zakupu zadbanego samochodu z udokumentowaną historią to kilkanaście – kilkadziesiąt tysięcy złotych. Każdego zachęcam, żeby po zakupie pojechał do warsztatu specjalizującego się w Citroënach, przeprowadził pełen przegląd i diagnostykę. W szczególności trzeba bardzo dokładnie cały układ hydrauliczny wyczyścić, bo to zabrudzenia w nim są główną przyczyną później problemów, włącznie z wyjęciem zbiornika, czyszczeniem korektorów wysokości, przepłukaniem przewodów, regulacją konżektora i tak dalej.
Zobacz: Nowy Citroën C5 X. Już można składać zamówienia. Przyjdź do salonu i wybierz swój wymarzony model.
Niedawno nasz kolega z Amicale Citroën Pologne sprowadził Citroëna BX z Holandii. Auto od pierwszego właściciela, cały czas serwisowane w ASO, z przebiegiem 60tys. Wydawało się że wszystko jest idealnie. Przy rutynowej kontroli okazało się, że układ hydrauliczny jest strasznie zanieczyszczony, pasek rozrządu choć wymieniony, to niestety założony… nieprawidłowy. Kule nowe, ale też nie od tego modelu. I tak znaleźliśmy wiele błędów, których usunięcie ustrzegło przed poważnymi problemami i znacznie podniosło komfort podróży.
Na święto z okazji 144 urodzin Andre Citroëna przyjechało do Rydzyny blisko 200 osób. To frekwencja znacznie lepsza niż ktokolwiek się spodziewał
Postać Andre Citroëna jest bardzo mocno zakorzeniona w świadomości polskich posiadaczy tych samochodów. Kiedy zaczęliśmy organizację 144 rocznicy urodzin, telefony dosłownie nie przestawały dzwonić. Bardzo wiele osób chciało przyjechać, nawet z bardzo daleka. Urodziny udały się znakomicie.
W salonie słyszeliśmy, że stowarzyszenie Amicale Citroën Pologne przygotowuje już kolejną imprezę
Tak, zapraszam wszystkich 23 kwietnia do Głowna, gdzie odbędzie się uroczystość odsłonięcia tablicy upamiętniającej wizytę Andre Citroëna w tym miejscu. Atrakcji na pewno nie zabraknie. Przyjadą Citroëny wszystkich prawie roczników i modeli z Polski i nie tylko. Na razie jeszcze nie będę zdradzał wszystkich szczegółów, ale impreza zapowiada się imponująco.
A w sierpniu każdy posiadacz i fan marki powinien pojawić się w Toruniu?
Tak, obowiązkowo! W Toruniu odbywać się będzie ICCCR, czyli światowy zlot Citroëna. Tam po prostu trzeba być. Imprezę organizuje m.in. Automobilklub Toruński, który ma ogromne doświadczenie w tego typu wydarzeniach. Jestem więc spokojny, że będzie to zorganizowane na najwyższym światowy poziomie i sam oczywiście również wybieram się do miasta Kopernika.
Dziękujemy za rozmowę!
Najnowsze komentarze