Od 18 lat portal Francuskie.pl popularyzuje francuską motoryzację. Zaczynaliśmy od Citroëna, Peugeota i Renault, szybko doszła do tego Dacia, ale świat dynamicznie idzie do przodu i dziś portfolio marek związanych z francuskimi koncernami samochodowymi jest już bardzo szerokie. Czasem pisujemy o Nissanie i Mitsubishi, które współtworzą z Renault Alians. Pisywaliśmy o rosyjskiej Ładzie, w którą zaangażowany był wspomniany Alians. Od dobrych kilkunastu miesięcy pisujemy też o markach – głównie – włoskich związanych z Grupą FCA, która współtworzy koncern Stellantis.
Wiele z tych marek ma bogatą, chwalebną historię. Fani motoryzacji francuskiej niekoniecznie te fakty znają. Choć więc skupiamy się raczej na modelach opracowywanych już wspólnie w ramach Stellantis, to warto jednak – jak sądzimy – wspomnieć też czasem legendarne modele przez pryzmat historii. I taki artykuł zamieszczamy dziś.
Lancia to niewątpliwie marka, która nazwy swoich modeli bardziej niż jakakolwiek inna skojarzyła z Grecją. Dzięki serii modeli zapożyczających litery i słowa z języka greckiego, Lancia zachowuje dziedzictwo, które również na tym poziomie podkreśla poczucie dynamizmu i elegancji, które charakteryzują ją ponadczasowo.
27. listopada 1906 roku Vincenzo Lancia stworzył w Turynie markę, która z biegiem lat budowała jedne z najpiękniejszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie modeli swoich czasów, wywierając ogromny wpływ na motoryzację. Jednocześnie trudno sobie wyobrazić markę, która tak ściśle skojarzyła nazewnictwo swoich modeli z Grecją i kulturą grecką. Ta wyjątkowa relacja rozpoczęła się wkrótce po narodzinach marki i jest w dużej mierze zasługą brata założyciela marki Lancia.
Ponieważ marka już tworzyła gamę modeli, które według ówczesnych standardów były nazywane w powiązaniu z mocą silników, Vincenzo Lancia chciał nadać swoim autom silniejszą tożsamość. Poszedł więc za sugestią swojego brata Giovanniego, profesora nauk klasycznych, wybierając litery alfabetu greckiego. Pierwszym modelem, w którym zastosowano takie nazewnictwo, była Lancia Kappa z 1919 roku. Eksperyment spotkał się z zaskakująco dobrym przyjęciem, dlatego Lancia postanowiła nie tylko kontynuować ten pomysł z nowymi modelami, ale także zmienić nazwy tych, które już zostały zaprezentowane. W ten sposób pierwszy model 12HP z 1907 roku nazwano Alpha, 15/20HP z 1909 roku otrzymał miano Beta, nazwę 20HP z 1910 roku zmieniono na Gamma, a 20/30KM z 1911 roku przemianowano na Delta, która wiele lat później stała się mianem ikonicznym. Drugim nowym modelem „ochrzczonym” bezpośrednio grecką nazwą była Lambda z 1922 roku, niezwykle zaawansowany samochód, ponieważ jako pierwszy miał samonośne nadwozie, niezależne zawieszenie z amortyzatorami wymyślonym przez samą Lancię i hamulcami przy wszystkich czterech kołach.
Od lat 30. do końca lat 60. XX wieku Lancia koncentrowała się na wyszukiwaniu nazw dla swoich modeli w starożytnym Rzymie, takich jak Artena, Aprilia, a później Aurelia, Flavia i Fulvia.
Jednak od końca lat 60. do dziś Lancia powróciła i pozostaje wierna doborowi greckich liter, a nawet słów w nazwach swoich modeli. Powrót do greckich korzeni zaznaczył się nazwą Beta w 1972 roku, następnie Gamma w 1976 roku, i Delta w 1979 roku. W 1998 roku Lancia stworzyła prototyp Dialogos, który był prekursorem flagowego modelu marki Thesis z 2001 roku.
Delta z pewnością pozostaje najbardziej znaną nazwą dzięki ogromnemu sukcesowi modelu w rajdach, ale pod względem sprzedaży to Ypsilon jest absolutnie najlepszy. Sprzedano ponad 3 miliony egzemplarzy czterech generacji w ciągu blisko 40 lat oferowania. Aktualnie Ypsilon jest jedynym modelem oferowanym przez Lancię i dostępny jest jedynie we Włoszech.
Łącznie Lancia w swojej 115-letniej historii zaprezentowała 25 modeli o greckich nazwach, liczba ta wzrośnie w niedalekiej przyszłości – zgodnie z planami rozwoju marki zdradzonymi niedawnego przez szefostwo koncernu Stellantis.
Dla podsumowania: modele Lancii z greckim „pochodzeniem”:
Lancia Alfa (1907)
Lancia Beta (1909, 1972)
Lancia Gamma (1910, 1976)
Lancia Delta (1911, 1979, 1993, 2008)
Lancia Epsilon i Lancia Eta (1911)
Lancia Zetta (1912, 1994)
Lancia Theta (1913)
Lancia Kappa (1919, 1994)
Lancia Lambda (1922)
Lancia Prisma (1982)
Lancia Thema (1984)
Lancia Ypsilon (1985, 1995, 2003, 2011)
Lancia Thesis (2001)
Lancia Phedra (2002)
Lancia Musa (2004)
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Lancia / Stellantis
Najnowsze komentarze