Oprócz elektryfikacji, Stellantis wykorzystuje szerokie spektrum nośników energii i technologii układów napędowych, aby sprostać najszerszemu zakresowi wymagań dotyczących mobilności. Dotyczy to również wodoru.
Firma Stellantis opracowała rozwiązanie Hydrogen Fuel Cell Zero Emission, które łączy w sobie zalety wodorowych ogniw paliwowych i technologii akumulatorów elektrycznych w postaci Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV). Rozwiązanie to jest szczególnie dostosowane do potrzeb klientów z sektora lekkich pojazdów użytkowych (LCV), którzy wymagają dużego zasięgu, szybkiego tankowania i zerowej emisji… a wszystko to bez uszczerbku dla ładowności.
Biorąc pod uwagę profil naszych klientów, zaprojektowaliśmy rozwiązanie o architekturze średniej mocy, które zapewnia zasięg ponad 400 kilometrów (certyfikaty w toku) i tankowanie w ciągu zaledwie 3 minut. Wodór dostarcza energii potrzebnej do zwiększenia zasięgu, podczas gdy akumulator o średniej pojemności zapewnia dynamiczne osiągi, a także możliwość odzyskiwania energii i podłączania do sieci.
Aby zachować ładowność, wszystkie elementy układu napędowego z ogniwami paliwowymi znajdują się poza przestrzenią ładunkową. System może być również zintegrowany z istniejącą platformą LCV z napędem elektrycznym, co oznacza minimalne różnice i maksymalną synergię pomiędzy wersją w pełni elektryczną i wodorową.
Jako modele startowe dla tej technologii wybrano średniej wielkości samochody dostawcze Citroën Jumpy, Peugeot Expert i Opel Vivaro, co umożliwiło szybką adaptację samej technologii i szybką integrację z naszymi istniejącymi procesami produkcyjnymi.
Te pierwsze modele, produkowane w zakładzie Opel Special Vehicles w Rüsselsheim w Niemczech, zostały wprowadzone na rynek europejski pod koniec 2021 roku.
W celu opracowania dwóch głównych systemów – magazynowania wodoru i stosów ogniw paliwowych – firma Stellantis współpracowała w ramach strategicznego partnerstwa z firmami Faurecia i Symbio, które mają najlepsze w swojej klasie możliwości w zakresie tych technologii.
Jakie są zalety pojazdu elektrycznego średniej mocy, plug-in z wodorowymi ogniwami paliwowymi?
1) Umożliwia rozsądne gospodarowanie przestrzenią w pojeździe
Ponieważ ogniwo paliwowe średniej mocy jest również średniej wielkości, cały system może być zintegrowany z naszymi istniejącymi akumulatorowo-elektrycznymi modelami produkcyjnymi LCV. Baterię trakcyjną zastąpiliśmy trzema zbiornikami, które dostarczają wodór do systemu ogniw paliwowych.
W ten sposób akumulatorowo-elektryczny lekki samochód dostawczy został przekształcony w elektryczny lekki samochód dostawczy z ogniwami paliwowymi bez modyfikacji nadwozia, co oznacza brak wpływu na przestrzeń ładunkową lub ładowność. Jednocześnie pojazd ma zasięg ponad 400 km w oparciu o cykl WLTP (certyfikacja w toku).
2) W porównaniu z układem zwiększającym zasięg, nie ma kompromisu w zakresie wydajności.
Układ ogniw paliwowych jest w stanie zapewnić wystarczającą moc do ciągłej jazdy z prędkością autostradową. W razie potrzeby moc szczytową zapewnia akumulator umieszczony pod przednimi fotelami. Akumulator jest elementem przeniesionym z naszego programu hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in.
3) Akumulator pokrywa zapotrzebowanie na energię podczas przyspieszania i innych funkcji, a także podczas rozruchu i tzw. pierwszej mili.
Zapewnia to większą trwałość niż w przypadku systemu z pełną mocą, pozwalając układowi ogniw paliwowych na pracę w optymalnych warunkach.
Ponadto akumulator umożliwia hamowanie regeneracyjne – największą zaletę systemów hybrydowych. Możliwość podłączenia do sieci pozwala również na doładowanie akumulatora z zewnętrznego źródła zasilania, zapewniając zasięg czysto akumulatorowo-elektryczny na poziomie 50 km.
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze