„Auto-Świat” nr 08 (656) z 18.II.2008
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,10 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 4 grosze
Warto kupić? tak
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
O jakich modelach piszą: Berlingo, C1, C2, C3, C4, C4 Picasso, C5, C6, Jumper, Pluriel, Saxo, Xantia, Xsara, Xsara Picasso, 106, 1007, 206, 207, 207 CC, 306, 307, 307 CC, 308, 406, 407, 607, 806, 807, Boxer, Clio, Espace, Kangoo, Koleos, Laguna, Master, Megane, Modus, Scenic, Twingo, Vel Satis, sportowe
Na pierwszą wzmiankę o francuskich autach, dość nietypową zresztą, natrafiłem na stronie 4. w liście od czytelnika „Auto-Świata”. Pan Wojtek Mazur domaga się testów samochodów dostawczych i wymienia przykłady, a wśród nich nie zabrakło mu Citroëna Jumpera, Peugeota Boxera, czy Renault Mastera. Co więcej – to nie jedyny list związany z francuskimi markami – Damian J. chwali wrocławskiego dealera Renault, firmę Nawrot Sp. z o.o., w której został bardzo profesjonalnie obsłużony, choć pytał tam o auto niedostępne jeszcze na polskim rynku – nowe Twingo.
Na stronie 10 kolejne wzmianki o samochodach francuskich. Przede wszystkim rzuca się w oczy krótka prezentacja Renault Koleosa. Francuskiemu SUV-owi z dalekowschodnim rodowodem poświęcono zaledwie kilka zdań ilustrowanych czterema zdjęciami. O wiele lepiej będzie, jeśli zapoznacie się z dużym artykułem, jaki my zamieściliśmy na naszych łamach.
Na tej samej stronie opublikowano zestawienie sprzedaży 15 najchętniej wybieranych marek na polskim rynku, a tabelka zawiera dane za styczeń’2008. Szczegóły dotyczące sprzedaży aut francuskich zamieściliśmy przed tygodniem pod tym adresem. Nasz artykuł poszerzyliśmy o dane dotyczące prywatnego importu.
Na dwóch stronach 10-11, a w zasadzie na fragmentach tych stron, pojawiła się informacja o tym, że Renault Laguna, Espace i Vel Satis objęte są teraz trzyletnią gwarancją. Dla nas, to żadna nowina – piszemy o tym od jakichś dwóch tygodni.
Jedno zdanie na temat występu Sebastiena Loeba w Rajdzie Szwecji pojawiło się na stronie 11.
We wstępie wspomniałem o tym, że „Auto-Świat” w tym tygodniu przypomniał sobie o bardzo wielu modelach francuskich samochodów. Stało się tak tylko i wyłącznie z okazji publikacji danych z crash-testów EuroNCAP. W tabelkach pojawiły się więc Citroëny Saxo, C1, C2, C3, Pluriel, C4, C5, C6, Berlingo, Xantia, Xsara, Xsara Picasso i C4 Picasso, Peugeoty 1007, 206, 207, 207 CC, 306, 307, 307 CC, 308, 406, 407 (również Coupe), 607, 806 i 807 oraz Renault Twingo, Clio, Megane, Megane CC, Laguna, Vel Satis, Kangoo, Modus, Scenic i Espace. Nie zabrakło także Dacii Logan. Całość znajdziecie na stronach 12-17.
Kolejny artykuł, w którym pojawiają się samochody francuskie, zamieszczono na stronach 28-32 i poświęcony jest badaniu zużycia paliwa na dystansie 3 km przez 33 auta. Trzecie miejsce pod względem testowego spalania zajął Renault Kangoo 1.5 dCi 105 KM ustępując pola jedynie Toyocie Prius i Fiatowi Punto 1.3 JTD.
Na ósmym miejscu znalazł się Renault Clio 1.2 16v plasując się tuż przed Peugeotem 207 SW 1.4 VTI. Drugą połowę zestawienia zajmują głównie samochody niemieckie z dużymi i dość mocnymi silnikami.
Zbiorczych zestawień ciąg dalszy znajdziecie na stronach 36-37. Tym razem „Auto-Świat” ocenił poziom trudności wymiany żarówek przedniego reflektora. Oceniono 35 samochodów, większość zakwalifikowano do grupy obsługowych bez problemów (w tym nowe Twingo oraz Peugeot 207 SW, choć nie rozumiem, czemu akurat SW; to co – w hatchbacku jest inaczej?), ale już z Clio III trzeba jechać do warsztatu. Nie napisano wprawdzie, dlaczego, a my podczas naszego testu tego nie sprawdziliśmy. Faktycznie – komora silnika jest z przodu dość mocno zabudowana, ale czy naprawdę trzeba odwiedzić serwis, by wymienić żarówkę? Może coś o tym napiszą użytkownicy Clio III?
Renault Clio Storia użyty został do zdjęć ilustrujących artykuł z cyklu Jak jeździć bezpiecznie zamieszczony na stronie 40.
I kolejne zestawienie, w którym pojawiają się samochody francuskie – na stronach 48-49 opublikowano ranking awaryjności samochodów 4-5-letnich według niemieckiego instytutu TÜV. Oto lokaty aut oraz ich średnia usterkowość w procentach, które pozostają w kręgu naszych zainteresowań:
20. Citroën C3 – 6,1% (wyżej, niż Audi A2)
50. Citroën C5 – 8,3% (nieco wyżej, niż Passat!)
54. Citroën Xsara – 8,5%
59. Renault Megane – 9,0%
60. Citroën Berlingo – 9,1%
71. Peugeot 206 – 10,1%
80. Renault Espace – 11,1%
83. Peugeot 307 – 11,3%
83. Peugeot 406 – 11,3%
83. Renault Twingo – 11,3%
88. Renault Scenic – 11,7%
93. Renault Clio – 12,2%
96. Renault Kangoo – 13,6%
105. Citroën Saxo – 14,9% (dwa oczka niżej, niż Mini!)
108. Peugeot 106 – 16,7%
110. Renault Laguna – 22,3%
I to już wszystko, co o samochodach francuskich można było znaleźć w tym tygodniu w „Auto-Świecie”. Niby modeli dużo, ale treści niewiele. Nie pozostaje nam nic innego, jak zajrzeć wkrótce do „Motoru”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze