Renault Captur i przyszły SUV serii DS od Citroëna pojawiły się na okładce lutowego wydania miesięcznika „Auto Moto”, którego przegląd niniejszym zamieszczamy. Ciekawe, czy ten tekst znowu wywoła ożywiona dyskusję sprowokowaną przez jednego z naszych przeciwników, krytykanta praktycznie wszystkiego, co napiszemy, czy będzie tym razem spokojnie. My oczywiście będziemy robić swoje, bo pragniemy walczyć o obiektywizm prasy motoryzacyjnej, który został, naszym zdaniem, dość mocno zaburzony w ostatnich latach.
„Auto Moto” nr 02 (201) z II.2013
Stron: 100 (z okładką)
Cena: 5,99 zł
Koszt 1 strony: blisko 6 groszy
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia Citroen
Jakie interesujące nas modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C2, C3, C4, C4 Picasso, C5, DS, Saxo, Xsara, 106, 107, 206, 207, 208, 2008, 2008 Concept, 306, 307, 308, 407, 4008, 508, Partner, Captur, Clio, Kangoo, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Twingo, Logan, Sandero
Policyjnego Renault Mastera można dostrzec na fotografii ilustrującej tekst „Fotoradarowy cud” zamieszczony na stronie 3. Obok pojawiła się też króciutka wzmianka o przejęciu przez Alians Renault-Nissan kontroli nad rosyjskim koncernem AwtoWAZ, o czym pisaliśmy w połowie grudnia.
Spory materiał poświęcony najbliższym latom i ekspansji samochodów typu SUV znajdziecie na stronach 6-13. Szczególną uwagę zwróćcie na stronę 8. i pokazane tam Renault Captura (pojawiła się też wzmianka o Clio), Peugeota 2008 Concept i zapowiedź Peugeota 2008 (oraz wzmianki o modelach 208 i 4008) i Dacię Sandero Stepway (oraz wzmiankę o Sandero II), która SUV-em przecież nie jest – takie auto w gamie Dacii nazywa się Duster.
Z kolei na stronie 11. natraficie na SUV-a Citroëna w gamie DS. „Auto Moto” przewiduje, że takie auto pojawi się w przyszłym roku, co z grubsza wpisuje się w zapowiedzi Francuzów.
Na dole strony 18. znajdziecie tabelkę z dziesięcioma najpopularniejszymi w Polsce samochodami klasy średniej w okresie styczeń-listopad’2012. Wynika z niej, że Peugeot 508 był szóstym najchętniej wybieranym autem w tym segmencie (1.708 sztuk), przestaje mnie więc już dziwić to, że nader często spotykam te samochody udając się czasem „w Polskę”. Niemal dwukrotnie mniej rejestracji (883) przypadło na Renault Lagunę, ale w żadnym wypadku nie można o niej powiedzieć „statystka”, czego w komentarzach chciał nasz portalowy troll ;-) Laguna bowiem wywalczyła dla siebie siódme miejsce, tuż przed Citroënem C5 (851 zarejestrowanych egzemplarzy).
Przegląd rynku przy określonym budżecie zaprezentowano nam na stronach 56-71. Już na pierwszych dwóch stronach wspomniano Citroëna C4 Picasso, Peugeota 307, Renault Megane i Dacię Sandero, a i dalej nie jest źle ;-)
Wśród aut w cenie do 10.000 zł pojawiły się propozycje typu:
– Peugeot 306 (pozycja 9. na stronie 58.), świetnie zabezpieczony antykorozyjnie, ze znakomitymi dieslami, o niskich kosztach eksploatacji, choć oczywiście przyczepiono się do awaryjnej elektroniki; cóż – może i tak, ale konkurenci tej elektroniki nie mieli ;-)
– Citroëna Xsarę (pozycja 5. na stronie 59.), auto również świetnie zabezpieczone przed korozją, komfortowe, tanie w eksploatacji, ze znakomitymi dieslami; skrytykowano nietrwałe zawieszenie;
– Renault Clio II (pozycja 2. na stronie 60.),, samochód bardzo popularny nawet w naszym kraju, wygodny, tani w użytkowaniu, z dobrymi benzyniakami, choć faktycznie z problematyczną czasem elektroniką i niezbyt trwałymi silnikami wysokoprężnymi.
Jeśli dysponuje się kwotą dwukrotnie większą, to można pomyśleć o… Renault Lagunie II (pozycja 3. na stronie 64.), co bardzo mnie zaskoczyło. Przecież urban legends mówią, że to „królowa lawet” i inne bzdury, a tu pozycja tylko o włos gorsza, niż „cudu nad Wisłą”, czyli Passata. W „Auto Moto” podkreślono wysoki poziom bezpieczeństwa Renault, świetne zabezpieczenie antykorozyjne, choć pojawiły się przestrogi związane z układem elektronicznym oraz podejrzanie tanich ofert na auta napędzane silnikami wysokoprężnymi.
Przy budżecie rzędu 30.000 zł można już poszaleć nieco bardziej. Za tę kasę „Auto Moto” proponuje m.in.:
– Renault Megane III (pozycja 8. na stronie 66.), za świetne zabezpieczenie antykorozyjne, oszczędne diesle, bogate wyposażenie i wysoki poziom bezpieczeństwa;
– Citroëna C4 Picasso (pozycja 4. na stronie 67.), z uwagi na świetną relację ceny do wartości, za funkcjonalne wnętrze, za znakomite silniki wysokoprężne i wreszcie za łatwość w zakupie na rynku wtórnym zadbanego egzemplarza; zauważono usterki elektroniki.
Peugeota Partnera pokazano przy okazji omawiania fotoradarowej broni ITD. na stronach 72-75. W tekście tym wspomniano też Citroëna C4, bo i takim samochodem Inspekcja dysponuje.
Budzący kontrowersje najświeższy raport TÜV zamieszczono na stronach 80-87. I nie jest tak, że kontrowersje budzi ten aktualny, tylko chodzi o interpretacje. Dziennikarze od dłuższego czasu z reguły zauważają, że chodzi o stan samochodów w momencie badania technicznego w Niemczech, a nie rzeczywistą awaryjność, ale spora grupa Polaków ekscytuje się danymi publikowanymi w prasie co roku. Jak więc wypadły tym razem auta francuskie? Jak zwykle ;-) Oto szczegóły:
Samochody 2-3-letnie
50. Renault Modus, poważne usterki w 5,2% aut, średni przebieg 32 tys. km;
79. Citroën C1, poważne usterki w 6,3% aut, średni przebieg 33 tys. km;
87. Citroën C3, poważne usterki w 6,6% aut, średni przebieg 33 tys. km;
89. Renault Clio, poważne usterki w 6,7% aut, średni przebieg 35 tys. km;
92. Renault Laguna, poważne usterki w 6,8% aut, średni przebieg 58 tys. km;
95. Peugeot 107, poważne usterki w 6,9% aut, średni przebieg 32 tys. km;
97. Renault Scenic, poważne usterki w 7,2% aut, średni przebieg 45 tys. km;
98. Renault Megane, poważne usterki w 7,4% aut, średni przebieg 40 tys. km;
100. Citroën C4 Picasso, poważne usterki w 7,5% aut, średni przebieg 50 tys. km;
106. Renault Twingo, poważne usterki w 8,0% aut, średni przebieg 32 tys. km;
108. Peugeot 207, poważne usterki w 8,1% aut, średni przebieg 35 tys. km;
117. Peugeot 308, poważne usterki w 8,9% aut, średni przebieg 46 tys. km;
119. Citroën Berlingo, poważne usterki w 9,0% aut, średni przebieg 48 tys. km;
119. Citroën C5, poważne usterki w 9,0% aut, średni przebieg 62 tys. km;
119. Peugeot 407, poważne usterki w 9,0% aut, średni przebieg 62 tys. km;
122. Citroën C2, poważne usterki w 9,1% aut, średni przebieg 35 tys. km;
122. Dacia Sandero, poważne usterki w 9,1% aut, średni przebieg 35 tys. km;
124. Renault Kangoo, poważne usterki w 9,4% aut, średni przebieg 45 tys. km;
128. Citroën C4, poważne usterki w 10,6% aut, średni przebieg 41 tys. km;
132. Dacia Logan, poważne usterki w 13,3% aut, średni przebieg 48 tys. km.
Samochody 4-5-letnie
29. Renault Twingo, poważne usterki w 8,0% aut, średni przebieg 41 tys. km;
47. Citroën C1, poważne usterki w 9,3% aut, średni przebieg 56 tys. km;
49. Peugeot 107, poważne usterki w 9,4% aut, średni przebieg 54 tys. km;
64. Citroën C4 Picasso, poważne usterki w 10,0% aut, średni przebieg 76 tys. km;
87. Renault Modus, poważne usterki w 12,8% aut, średni przebieg 50 tys. km;
93. Citroën C3, poważne usterki w 13,9% aut, średni przebieg 57 tys. km;
94. Renault Scenic, poważne usterki w 14,0% aut, średni przebieg 70 tys. km;
98. Renault Clio, poważne usterki w 14,5% aut, średni przebieg 55 tys. km;
103. Peugeot 207, poważne usterki w 14,8% aut, średni przebieg 56 tys. km;
105. Citroën C2, poważne usterki w 14,9% aut, średni przebieg 57 tys. km;
106. Citroën Berlingo, poważne usterki w 15,2% aut, średni przebieg 76 tys. km;
111. Citroën C5, poważne usterki w 15,9% aut, średni przebieg 89 tys. km;
113. Citroën C4, poważne usterki w 16,7% aut, średni przebieg 70 tys. km;
115. Peugeot 307, poważne usterki w 17,8% aut, średni przebieg 72 tys. km;
116. Peugeot 407, poważne usterki w 18,0% aut, średni przebieg 85 tys. km;
116. Renault Megane, poważne usterki w 18,0% aut, średni przebieg 76 tys. km;
119. Renault Laguna, poważne usterki w 23,0% aut, średni przebieg 90 tys. km;
120. Renault Kangoo, poważne usterki w 23,2% aut, średni przebieg 72 tys. km;
121. Dacia Logan, poważne usterki w 25,8% aut, średni przebieg 73 tys. km.
Samochody 6-7-letnie
74. Renault Modus, poważne usterki w 20,1% aut, średni przebieg 69 tys. km;
79. Citroën Berlingo, poważne usterki w 23,0% aut, średni przebieg 102 tys. km;
82. Citroën C3, poważne usterki w 20,7% aut, średni przebieg 75 tys. km;
83. Citroën C4, poważne usterki w 20,8% aut, średni przebieg 85 tys. km;
84. Renault Scenic, poważne usterki w 20,9% aut, średni przebieg 85 tys. km;
86. Citroën C2, poważne usterki w 21,1% aut, średni przebieg 80 tys. km;
86. Citroën C5, poważne usterki w 21,1% aut, średni przebieg 113 tys. km;
90. Peugeot 407, poważne usterki w 21,9% aut, średni przebieg 105 tys. km;
91. Peugeot 206, poważne usterki w 22,2% aut, średni przebieg 78 tys. km;
95. Renault Megane, poważne usterki w 23,7% aut, średni przebieg 91 tys. km;
97. Renault Twingo, poważne usterki w 24,4% aut, średni przebieg 69 tys. km;
99. Peugeot 307, poważne usterki w 24,9% aut, średni przebieg 91 tys. km;
100. Renault Clio, poważne usterki w 25,8% aut, średni przebieg 77 tys. km;
103. Renault Laguna, poważne usterki w 29,3% aut, średni przebieg 103 tys. km;
104. Renault Kangoo, poważne usterki w 29,4% aut, średni przebieg 93 tys. km.
Zadziwiające jest to, że auta z mniejszą liczbą usterek, a więc teoretycznie mniej awaryjne, umieszczono za bardziej awaryjnymi (popatrzcie wyżej, za Berlingo). Mógłbym to zgonić na pomyłkę w przepisywaniu w „Auto Moto”, i tak pewnie właśnie było, ale dziwnym trafem tego typu sytuacje nadzwyczaj często zdarzają się w przypadku aut francuskich…
Samochody 8-9-letnie
24. Citroën Xsara, poważne usterki w 19,7% aut, średni przebieg 113 tys. km;
47. Citroën C5, poważne usterki w 23,5% aut, średni przebieg 130 tys. km;
49. Peugeot 206, poważne usterki w 23,8% aut, średni przebieg 95 tys. km;
51. Citroën C3, poważne usterki w 24,2% aut, średni przebieg 94 tys. km;
54. Citroën Saxo, poważne usterki w 24,7% aut, średni przebieg 87 tys. km;
58. Peugeot 406, poważne usterki w 25,3% aut, średni przebieg 131 tys. km;
61. Peugeot 106, poważne usterki w 26,1% aut, średni przebieg 90 tys. km;
63. Citroën Berlingo, poważne usterki w 26,2% aut, średni przebieg 117 tys. km;
65. Renault Scenic, poważne usterki w 26,5% aut, średni przebieg 93 tys. km;
68. Peugeot 307, poważne usterki w 28,2% aut, średni przebieg 114 tys. km;
68. Renault Megane, poważne usterki w 28,2% aut, średni przebieg 103 tys. km;
77. Renault Twingo, poważne usterki w 30,2% aut, średni przebieg 87 tys. km;
79. Renault Clio, poważne usterki w 31,7% aut, średni przebieg 96 tys. km;
83. Renault Kangoo, poważne usterki w 33,8% aut, średni przebieg 119 tys. km;
85. Renault Laguna, poważne usterki w 34,2% aut, średni przebieg 123 tys. km.
Samochody 10-11-letnie
23. Citroën C5, poważne usterki w 25,0% aut, średni przebieg 135 tys. km;
31. Renault Megane, poważne usterki w 26,1% aut, średni przebieg 117 tys. km;
36. Citroën Saxo, poważne usterki w 27,4% aut, średni przebieg 104 tys. km;
38. Peugeot 406, poważne usterki w 28,2% aut, średni przebieg 152 tys. km;
41. Citroën Xsara, poważne usterki w 28,6% aut, średni przebieg 131 tys. km;
45. Peugeot 206, poważne usterki w 29,1% aut, średni przebieg 109 tys. km;
45. Renault Twingo, poważne usterki w 29,1% aut, średni przebieg 107 tys. km;
47. Peugeot 106, poważne usterki w 29,4% aut, średni przebieg 108 tys. km;
50. Peugeot 307, poważne usterki w 31,0% aut, średni przebieg 120 tys. km;
55. Citroën Berlingo, poważne usterki w 32,3% aut, średni przebieg 132 tys. km;
55. Renault Clio, poważne usterki w 32,3% aut, średni przebieg 107 tys. km;
59. Renault Scenic, poważne usterki w 35,1% aut, średni przebieg 124 tys. km;
64. Renault Laguna, poważne usterki w 37,2% aut, średni przebieg 125 tys. km;
66. Renault Kangoo, poważne usterki w 37,7% aut, średni przebieg 149 tys. km;
Tu z kolei zastanowiło mnie, że różnica przy średnich przebiegach C5-tek w wieku lat 8-9 i 10-11 wynosi tylko 5 tys. km. W przypadku Laguny średni przebieg przyrósł jedynie o 2 tys. km! Zadziwiające… Pewnie samochody przestały w serwisach, ale na niewiele im się to zdało, skoro wciąż przyjeżdżały na przeglądy z tyloma usterkami…
Dyskusyjność raportu wynika choćby z tego, że różne są oceny samochodów, które różnią się praktycznie tylko logotypami. Doskonałym przykładem na to są trojaczki z Kolina. W raporcie TÜV tylko 5,1% 2-3-letnich Aygo ma poważne usterki, a – przy praktycznie takim samym przebiegu – kłopoty dotykają 6,3% Citroënów C1 i aż 6,9% Peugeotów 107. A to przecież te same auta zjeżdżające naprzemiennie z tej samej taśmy produkcyjnej! Trudno więc uznać, że to akurat francuskie samochody są awaryjne – to raczej problem ich właścicieli, z czym przyjeżdżają na przegląd rejestracyjny.
Nigdzie w raporcie nie pojawił się też Peugeot Partner – czyżby nie znalazło się odpowiednio dużo jeżdżących po Niemczech egzemplarzy tego auta? A może zbito je razem z Berlingo? Tylko czemu tego nie zaznaczono? I dlaczego w takim razie każdy z „trojaczków z Kolina” oraz niemieckie vany Galaxy/Sharan występują w rozbiciu na konkretne modele?
Ale dajmy już spokój raportowi…
Krótką wzmiankę o promocji na Peugeoty 208 z rocznika 2012 znajdziecie na stronie 93.
I to już wszystko, co o pojazdach francuskich napisano w „Auto Moto” w tym miesiącu.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze