Alians Renault-Nissan oraz Russian Technologies zawiązują spółkę joint venture w celu sfinalizowania partnerstwa strategicznego z AwtoWAZ. Dzięki takiej współpracy przyspieszony zostanie transfer technologii i wprowadzenie nowych produktów w największym rosyjskim przedsiębiorstwie branży motoryzacyjnej.
Renault-Nissan otrzyma większościowy pakiet w spółce joint venture o nazwie Alliance Rostec Auto BV, która będzie sprawowała kontrolę nad AwtoWAZ.
Całe przedsięwzięcie sprzyjać będzie lepszej synergii Renault, Nissana i Łady i pozwoli na dynamiczny rozwój produktów na dynamicznym rynku rosyjskim.
Porozumienie podpisali Carlos Ghosn, prezes Renault i Nissana, Siergiej Czemiezow, dyrektor generalny Russian Technologies oraz Igor Komarow, prezes AwtoWAZ.
„Dzisiejsze historyczne porozumienie jest wielkim zwycięstwem dla wszystkich partnerów” – powiedział Carlos Ghosn. – „Jest to nowy istotny rozdział w partnerstwie, które już przecież istnieje i działa. Zawiązana spółka joint venture pomoże przyspieszyć ofensywę produktową w Rosji i będzie wspierać rozwój i konkurencyjność AwtoWAZ, lidera tutejszego przemysłu motoryzacyjnego”.
Zgodnie z warunkami umowy Alians Renault-Nissan zainwestuje 23 miliardy rubli (742 miliony USD), obejmując w zamian 67,13% akcji spółki joint venture w połowie 2014 roku, która to spółka z kolei będzie posiadać 74,5% akcji AwtoWAZ. W tym samym czasie Russian Technologies obejmie pozostałych 32,87% akcji.
Renault nabył 25% akcji AwtoWAZ już w 2008 roku. Francuzi zainwestują w nową spółkę 11,3 miliarda rubli (366 milionów USD). Z kolei Nissan, który do tej pory udziałów w AwtoWAZ nie posiadał, wyłoży na spółkę Alliance Rostec Auto BV 11,7 miliarda rubli (376 milionów USD).
W ramach umowy Russian Technologies zrestrukturyzują 8 miliardów rubli (258 milionów USD) pożyczek AwtoWAZ-u, a pozostałych około 46 miliardów rubli (blisko 1,5 miliarda dolarów) zostanie rozłożonych na nieoprocentowane raty na nadchodzących 20 lat, do roku 2032. W efekcie AwtoWAZ pozbędzie się ograniczeń płynnościowych i będzie się mógł skupić na zmianach w technologii i budowaniu nowej oferty produktowej.
Na czele spółki Alliance Rostec Auto BV znajdzie się Carlos Ghosn. W skład Rady Dyrektorów wejdzie trzech przedstawicieli Aliansu Renault Nissan (Dominique Thormann, wiceprezes i dyrektor finansowy Renault, Joseph Peter, wiceprezes i dyrektor finansowy Nissana oraz Bruno Ancelin, starszy wiceprezes i jednocześnie szef regionu Eurazji w Renault) oraz dwóch reprezentantów Russian Technologies (Siergiej Czemiezow, dyrektor generalny RT, oraz Igor Zawiałow, zastępca dyrektora generalnego RT).
Jednocześnie zarząd AwtoWAZ zostanie zwiększony z 12 do 15 członków, przy czym Alians Renault-Nissan obsadzał będzie osiem stanowisk. Zatwierdzenie kandydatów planowane jest na 12. lutego 2013 roku. Prezesem pozostanie Siergiej Czemiezow, zaś jego zastępcą – od czerwca przyszłego roku – będzie Carlos Ghosn.
„Rosyjski rynek motoryzacyjny ma szanse stać się największym europejskim rynkiem sprzedaży nowych samochodów” – powiedział Siergiej Czemiezow. – „Do 2020 roku AwtoWAZ wraz ze swoimi partnerami planuje rocznie produkować ponad milion samochodów spełniających najwyższe światowe standardy. Dzięki współpracy z Aliansem Renault-Nissan w Togliatti i całym regionie powstanie wiele nowych, nowoczesnych i wysoko płatnych miejsc pracy” – dodał prezes Czemiezow.
Umowa wchodzi w życiu w osiem miesięcy po tym, jak prezydent Federacji Rosyjskiej, Władimir Putin, zainaugurował produkcję fabryki w Togliatti w regionie Samara. Zakład ma zdolność produkcyjną 350.000 samochodów rocznie i produkuje już Ładę Largus (odpowiednik Dacii Logan MCV) oraz – od przedwczoraj – nowego Nissana Almerę, którego pełny cykl produkcyjny planowany jest na wiosnę przyszłego roku. Wkrótce bramy tej fabryki będzie opuszczać pięć modeli pod trzema markami – Łada, Renault i Nissan, a inwestycje w ten projekt sięgną 400 milionów euro.
Partnerzy będą też produkować samochody w zakładach w Moskwie, Sankt Petersburgu oraz Iżewsku, w fabryce kupionej niedawno przez AwtoWAZ. Wszędzie tam planowane są duże inwestycje i nowe projekty. Po ich wdrożeniu łączna zdolność produkcyjna wszystkich zakładów w Rosji sięgnie co najmniej 1,7 miliona samochodów rocznie, co spodziewane jest w roku 2016.
„Wzmocnienie naszego partnerstwa jest logicznym krokiem naszego rozwoju. Wczoraj AwtoWAZ stał się domem dla wielu marek dzięki wyprodukowaniu w Togliatti pierwszego w naszej historii modelu Nissana” – komentował w środę Igor Komarow. – „Nasza szybka integracja spowoduje poprawę skuteczności i pozwoli na zwiększenie naszych udziałów w rynku”.
W ubiegłym roku w Rosji sprzedano 2,65 miliona nowych samochodów, a tegoroczne prognozy mówią o 2,9 miliona. Rosja jest trzecim co do wielkości rynkiem dla Aliansu Renault-Nissan. W ubiegłym roku Sojusz sprzedał w tym kraju 878.990 samochodów, w tym 578.387 marki Łada.
KG
Najnowsze komentarze