Zakład Renault w Tangerze (Maroko) będzie produkował samochody oparte o platformę B0, czyli tą samą, na której powstaje Logan. Uruchomienie fabryki planowane jest na początek 2012 roku, gdy ruszy pierwsza linia produkcyjna o zdolnościach wypuszczania 170 tys. pojazdów rocznie. Docelowo z zakładu w Tangerze wyjeżdżać ma do 400 tys. samochodów w każdym roku.
Wpływ tej fabryki na środowisko naturalne ma zostać zredukowany do poziomu, jakiego jeszcze nikt nigdy nie osiągnął w przypadku tego typu przedsięwzięcia!
Emisja dwutlenku węgla ma zostać ograniczona aż o 98%, co jest ekwiwalentem 135 tys. ton CO2 rocznie! Co więcej – żadna ilość wody wykorzystywanej przez zakład nie powróci do ekosystemu, a zużycie tego surowca zostanie ograniczone o 70%.
Wyniki te zostaną osiągnięte dzięki zastosowaniu nowatorskich metod produkcji, użycie odnawialnych źródeł energii oraz optymalizację obiegu wody w przedsiębiorstwie.
Zakład o zerowej emisji CO2
Jak wspomniałem wyżej, emisja dwutlenku węgla zostanie ograniczona o 98%, co jest ekwiwalentem 135 tys. ton tego gazu cieplarnianego. Efekt ten zostanie uzyskany dzięki zastosowaniu nowoczesnych procesów produkcyjnych, użycie źródeł energii odnawialnej i optymalizację jej zużycia. Resztka emitowanego dwutlenku węgla zostanie wyrównana albo poprzez zakup tzw. kredytów CO2, lub – co bardziej prawdopodobne – poprzez produkcję energii ze źródeł odnawialnych i jej odsprzedaż do sieci ogólnokrajowej.
Jak zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych?
Krok 1 – zmniejsz konsumpcję energii
Renault i Veolia Environnement współpracują od dawna w celu ograniczenia zużycia energii. Renault przeanalizował swoje procesy produkcyjne, zwłaszcza na etapie lakierowania nadwozi, ze szczególnym uwzględnieniem wygrzewania w lakierniach. Wdrożono nowoczesne technologie i nową organizację pracy, dzięki czemu w tangerskim zakładzie uda się zaoszczędzić do 35% energii – ponad 40 GWh rocznie – w porównaniu z przeciętnym zakładem o porównywalnej zdolności produkcyjnej.
Krok 2 – zmniejsz emisję CO2
Veolia Environnement i Renault opracowały system radykalnie ograniczający emisję dwutlenku węgla. Bojlery biomasy pracujące pod wysokim ciśnieniem przygotowywać będą bardzo gorącą wodę potrzebną m.in. w lakierniach, ale też na innych etapach produkcji samochodów.
Elektryczność z kolei zakład będzie w dużej mierze czerpał z odnawialnych źródeł energii, głównie wiatrowych. Koncern pomoże też w przygotowaniu przez Marokańskie Narodowe Biuro Elektryczności ogólnokrajowej infrastruktury pozwalającej na wykorzystanie tego typu źródeł energii.
Zero zanieczyszczeń płynnych
Zakład w Tangerze o 70% ograniczy zużycie wody i całkowicie wyeliminuje emisję płynnych zanieczyszczeń do ekosystemu. Będzie to możliwe dzięki:
– optymalizację procesów wytwórczych, by zmniejszyć zapotrzebowanie na wodę;
– użycie wiodących technologii Veolia Environnement pozwalających na przetwarzanie wszystkich ścieków przemysłowych. Woda poddana kilkustopniowemu oczyszczaniu i demineralizacji zostanie następnie ponownie użyta w procesach produkcyjnych.
Te zmiany pozwolą zaoszczędzić około 175 basenów olimpijskich wody1 rocznie.
Jacques Chauvet z Renault powiedział: „Nasz koncern jest świadomy ekologicznych i ekonomicznych wyzwań, wobec których stajemy. Zakład w Tangerze jest prawdziwym przełomem w zakresie wpływu przemysłu motoryzacyjnego na środowisko naturalne. Na bezprecedensową skalę opracowano i wdrożono nowe procesy produkcyjne pozwalające na uzyskanie tak spektakularnych rezultatów. To doskonały efekt polityki środowiskowej prowadzonej przez Renault już od 1995 roku”.
„Nowe podejście przemysłu do tematu ekologii kreuje wymagania, które można rozwiązać wykraczając poza standardowe rozwiązania. W zakładzie Renault w Tangerze Veolia Environnement zaprezentowała swoje możliwości i kompetencje w zakresie proponowania nowoczesnych rozwiązań, które wyznaczają nam nasi klienci” – dodał Stéphane Caine, Dyrektor Rynków Przemysłowych i Nowych Technologii w Veolia Environnement. – „Renault i Veolia Environnement osiągnęły tak wysoki poziom skuteczności dzięki współpracy od początku projektowania zakładu w Tangerze”.
1 basen olimpijski o wymiarach 50m x 25m x 2m = 2.500 m³
Renault w Maroku
Zakład w Tangerze
Inwestycja szacowana na 600 milionów euro, w tym pierwszy etap – 350 milionów euro.
Ostateczna zdolność produkcyjna – 400.000 samochodów rocznie.
Linie produkcyjne – jedna od 2012 roku (30 samochodów na godzinę – 170 tys. rocznie), docelowo dwie linie.
Renault w Maroku
W 2009 roku Renault i Dacia sprzedały w Maroku ponad 37.000 samochodów (osobowych i dostawczych), uzyskując 33,8% całego rynku marokańskiego w tych segmentach. Grupa powiększyła swój udział o 8,3% na rynku, który skurczył się o 9,5%.
Renault i Dacia tworzą największą w Maroku sieć sprzedaży posiadając około 60 punktów handlowych i serwisowych.
Zadowolenie klientów sięga 93,5%.
KG
Najnowsze komentarze