Nie wiem, czy Volkswagen radykalnie zmienił swoje plany (to by była rewolucja, może wreszcie produkowaliby ładne samochody…), czy powód jest inny, ale na okładce „Motor” krzyczy, że odkrywa te plany niemieckiej marki. Mam dziwne wrażenie, że w mniej więcej co drugim numerze pojawiają się jakieś rewelacje na temat rzekomo nowych modeli Volkswagena. Rzekomo, bo wszystkie i tak wyglądają tak samo. Niestety efektem takich publikacji jest to, że na okładce znowu królują auta niemieckich koncernów: sześć Volkswagenów, trzy Škody, Audi, Mercedes i BMW. Do tego pochodząca z niemieckiego oddziału Forda Fiesta i kompletny brak aut francuskich. Aha – jest jedna japońska Mazda.
„Motor” nr 37 (3194) z 8.IX.2014
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Dacia Citroen
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, C3 Picasso, C4, C4 Aircross, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, C6, DS3, DS4, DS5, Traction Avant, 107, 108, 206, 208, 2008, 301, 308, 3008, 508, 5008, Partner, RCZ, Captur, Clio, Fluence, Koleos, Laguna, Latitude, Megane, Scenic, Thalia, Twingo, Duster, Lodgy, Logan, Sandero, sportowe
Komentujecie marketingowe teksty, które publikujemy po otrzymaniu ich od importerów. Przykładem choćby ostatni materiał o Peugeocie 308 GT. Trudno Wam odmówić racji, ale pamiętajcie – podpisujemy te teksty jasno i wprost, skąd pochodzą. Materiał poświęcony „nowym Volkswagenom” w „Motorze” jest równie entuzjastyczny, ale podpisał się pod nim Redaktor piszący na potrzeby tego pisma. Niby obiektywnego, bezstronnego (to było kiedyś!), ale będącego niemalże tubą koncernu VAG. Takie mam przynajmniej odczucia, a przecież czytam „Motor” regularnie.
Pierwsze wzmianki o samochodach francuskich pojawiły się na stronie 12. – to fotka Citroëna Traction Avant, zdjęcie Renault R.S. 01 oraz wzmianki o Aliansie Renault-Nissan przy okazji tekstu o Salonie Samochodowym w Moskwie.
Strona 13. przynosi krótki materiał poświęcony ostatnim testom zderzeniowym EuroNCAP, które ogromną wagę przykładają ostatnio elektronicznym systemom zwiększającym bezpieczeństwo jazdy, przy czym chodzi także o różnego rodzaju „przypominajki”. Czasem mam wrażenie, że to aż za wielka waga, choć z drugiej strony przyznać trzeba, że bezpieczeństwa w dzisiejszym świecie nigdy dość. A tym razem w tabelce z wynikami testów pojawiły się m.in. Citroën Berlingo i Peugeot Partner, oraz Citroën C1, Peugeot 108 oraz Renault Twongo. Dwa kombivany zdobyły po trzy gwiazdki, autka miejskie – po cztery.
Test Peugeota 2008 napędzanego 82-konnym trzycylindrowym benzynowym wolnossącym silnikiem 1.2 znajdziecie na stronie 19. I chyba po raz pierwszy, przynajmniej w teście francuskiego auta, pojawił się dystans, jaki pokonał Autor, w tym wypadku Redaktor Grabowski. Brawo!
Brak braw za to za opinie o szarpaniu na niskich obrotach i „nieprzyjemnie pracującej skrzyni biegów”. Co to znaczy? Podobno pracuje ciężko, a „operowanie drążkiem wymaga i precyzji, i siły. Ruch dźwigni wiąże się z nieprzyjemnym oporem”. Jeździłem różnymi wersjami 2008-ki i jakoś nie stwierdziłem niczego, o czym pisze Redaktor Grabowski. Można by pomyśleć, że pewnie znowu Peugeot Polska dał do „Motoru” zepsuty samochód ;-) Albo zepsuty jest pan redaktor…
Skrytykowano też cenę najbogatszej wersji wyposażeniowej Allure. Fakt – blisko 70.000 zł, to niemało, ale nie przesadzajmy – płacimy bardziej za wyposażenie, niż za silnik. A jeśli komuś mocny motor nie jest potrzebny, za to chce pławić się w luksusie ;-) to czemu mu tego nie umożliwić? Dobrze, że są oferowane bogato wyposażone wersje z dość słabymi pod względem mocy jednostkami napędowymi.
W tekście wspomniano też modele 208 i 308.
Samochody francuskie pojawiły się także w „Wielkim teście przestronności”, którego wyniki opublikowano na stronach 22-27. Pozwolę sobie je tylko wymienić:
– Citroëny C3, C3 Picasso, C4, C4 Aircross, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, C6, DS3, DS4, DS5;
– Peugeoty 107, 208, 2008, 301, 308, 3008, 508, 5008, RCZ;
– Renault Captur, Clio, Fluence, Koleos, Laguna, Latitude, Megane, Scenic, Thalia, Twingo;
– Dacie Duster, Lodgy, Logan, Sandero.
Na stronach 36-39 na podstawie kilkunastu modeli samochodów w co najmniej dwóch generacjach porównano ceny części zamiennych i blacharskich, rzecz jasna wybranych ;-) Pojawiły się tam także Citroëny Berlingo drugiej i trzeciej generacji oraz Renault Scenic w trzech wersjach.
Peugeota 206 pokazano na stronie 48. w roli rywala dla opisanego w dziale Używane dziewięcioletniego Forda Fiesty.
I to już wszystkie wiadomości o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu „Motoru”.
Stronniczy przegląd prasy: „Motor” nr 37/2014
Krzysiek Gregorczyk.
Najnowsze komentarze