Zaprezentowany we wrześniu 1963 roku i oficjalnie pokazany szerokiej publiczności na Salonie Motoryzacyjnym w Turynie kilka tygodni później, Fiat-Abarth 595 od razu podbił serca publiczności i prasy.
Sześćdziesiąt lat temu Carlo Abarth zaprezentował Fiata-Abartha 595, a następnie pokazał go publiczności podczas Salonu Samochodowego w Turynie 31 października 1963 r. Wielki ekspert w dziedzinie silników i biznesmen, który był nigdy nie szedł utartymi ścieżkami, Abarth postanowił wyróżnić się z tłumu, oferując tłoczącym się w halach wystawowych w Turynie Esposizioni ludziom kupon na jazdę próbną swoim nowym dziełem, wykonanym w warsztatach na miejskiej Corso Marche.
Fanom, którzy godzinami ustawiali się w kolejce, aby cieszyć się pełną adrenaliny przejażdżką po wzniesieniach, udostępniono dwa samochody i trzech kierowców testowych. Sukces inicjatywy skłonił Carlo Abartha do zadeklarowania, że wkrótce wyprodukowanych zostanie pierwszych 1000 samochodów Fiat-Abarth 595, które mają uzyskać homologację wyścigową.
Abarth 595 został zbudowany na bazie Fiata 500 D – modelu, który od 1961 roku odnosił coraz większe sukcesy. Nadwozie nowego Fiata-Abartha 595 różniło się efektowną perforowaną przednią osłoną chłodnicy typu 850TC, z klaksonem umieszczonym z tyłu. Dodatki do tych elementów obejmowały napis „Fiat Abarth 595” wykonany z polerowanego metalu z tyłu i na masce, z dumnym napisem „Campione del mondo” („mistrz świata”) wystającym po prawej stronie, nawiązującym do wielu rekordów posiadanych przez wyroby warsztatów na Corso Marche. Na koniec, po lewej stronie umieszczono logo marki Scorpion, przecięte błyskawicą w kolorach włoskiej flagi.
Aby jeszcze bardziej podkreślić wyścigowe konotacje modelu, wyposażono go również w powiększoną aluminiową miskę olejową, która wystawała – niemal groźnie – poniżej tylnego pasa, a także sportowy tłumik z podwójnym wyjściem typu „Record Monza”.
Równie ważne, choć niewidoczne z zewnątrz, były różnice w nadwoziu samochodu: pojemność skokowa zwiększona do 593,7 cm³, specjalne żeliwne cylindry odlane jako całość, tłoki z podwyższonymi wierzchołkami dla większego sprężania, mocniejszy wałek rozrządu i gaźnik pionowy Solex. W rezultacie powstał mały, ale bardzo stanowczy, a nawet hałaśliwy samochód, znany ze swoich osiągów: miał o 30% większą moc niż wersja pierwotna, osiągając 27 KM przy 5.000 obr./min i rozwijając prędkość maksymalną 120 km/h.
Przy cenie bazowej wynoszącej 595.000 lirów włoskich, produkcja Fiata-Abartha 595 rozpoczęła się od 70 sztuk miesięcznie i wkrótce wzrosła do 250, aby sprostać rosnącemu popytowi. W międzyczasie jednak w 1964 roku wypuszczono pierwszą serię specjalną; nazwaną 595SS, która dostarczała 32 KM i mogła osiągać prędkość maksymalną 130 km/h. Jeszcze bardziej oczywiste były jego sportowe cechy, z gumowymi mocowaniami maski z logo Abarth, emaliowanym emblematem skorpiona zamiast klamki oraz plakietką „SS” na masce i tylnej klapie. W tej samej serii pojawiły się także pierwsze dostępne na żądanie akcesoria, w tym felgi aluminiowe, trójramienna sportowa kierownica i aerodynamiczny dach wykonany z tworzywa sztucznego.
Jako naturalna ewolucja modelu 595, Carlo Abarth zaprezentował Fiata-Abartha 695 i 695SS na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 1964 roku. Ten pierwszy, ze swoimi mniej zdecydowanymi cechami, był przeznaczony do użytku w mieście, ale nie było miejsca na wątpliwości, kiedy przyszło do SS: 38 KM, 140 km/h, nowy wał korbowy, specjalny wałek rozrządu, lżejsze korbowody, większa średnica zaworów, cena bazowa 695.000 lirów. Była to wyraźnie rasowa maszyna sportowa.
Wraz z tymi dostosowaniami pojawiło się zjawisko „zestawów tuningowych”, które umożliwiły przeniesienie głównych ulepszeń Abartha do produkowanych samochodów Fiata. Sprzedawane w oficjalnej sieci zestawy zawierały wszystko, co było potrzebne do przekształcenia Nowego Fiata 500 w Abartha 595 lub 695, zarówno pod względem mechanicznym, jak i estetycznym. Oczywiście zalecano, aby regulacje przeprowadzać w akredytowanych warsztatach.
Te same wartości założycielskie marki, które były promowane przez poprzedników – osiągi i styl – stanowią obecnie integralną część gamy Abarth, obejmującej Abartha 595 o mocy 165 KM i Abartha 695 o mocy 180 KM, a także nowego Abartha 500e. Obydwa modele oferują elektryzujące osiągi, ryczący wydech i zabawną, ale odważną stylistykę.
Wszystko to pokazuje, że nawet 60 lat później wartości, jakie Carlo Abarth włożył w swoje motoryzacyjne kreacje, pozostają bardzo aktualne i żywe w duszach marki spod znaku Skorpiona i jej fanów.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Abarth / Stellantis
Najnowsze komentarze