Renault i Nissan sprzedały odpowiednio 2.309.188 oraz 3.358.413 pojazdów. Sprzedaż marki Lada wyniosła 417.457 aut. Sprzedaż światowa Renault spadła o 3,1%, a Nissana o 9,4%.
Ważne dane dotyczące Renault
Udział w rynku Grupy Renault zwiększył się do 3,7% pomimo zmniejszenia wielkości sprzedaży (-3,1%). Na 15 głównych rynkach Grupy, 11 zasygnalizowało zwiększenie udziału w rynku.
W Europie Zachodniej marka Renault ponownie zajęła trzecie miejsce głównie z uwagi na sukces rodziny Megane oraz Twingo. W sprzedaży pojazdów użytkowych, udział Grupy w rynku zwiększył się o 1,2 punktu procentowego i jest na poziomie 15,6%, a marka Renault utrzymała pierwsze miejsce. Sprzedaż Dacii w Europie zwiększyła się o 91% i stanowi obecnie 1,3% udziału w rynku europejskim.
We Francji sprzedaż pojazdów Grupy Renault zwiększyła się o 7,3%, osiągając poziom 701.998 sprzedanych samochodów. Renault pozostaje najlepiej sprzedającą się marką w tym kraju, z udziałem w rynku wielkości 23,5% (pojazdy osobowe oraz pojazdy użytkowe). Dacia stała się we Francji jedną z dziesięciu najlepiej sprzedających się marek, z 2,5-procentowym udziałem.
Renault Samsung Motors zwiększył udział w rynku o 0,8 punktu procentowego, osiągając 9,3%, a wzrost wolumenu sprzedaży o 31%, sprawił, że Korea Południowa stała się trzecim co do wielkości rynkiem Grupy, ze 133.630 sprzedanymi pojazdami.
Wolumen sprzedaży poza Europą odpowiada 34% całkowitej sprzedaży Grupy.
* Całkowita sprzedaż pojazdów osobowych i pojazdów użytkowych według szacunków Renault: 62.208.320 sztuk
Ważne dane dotyczące Nissana
Nissan zakończył rok, rejestrując sprzedaż całkowitą na poziomie 3 358 413 pojazdów, co oznacza spadek o 9,4% w porównaniu z 2008 rokiem. Udział Nissana w rynku światowym zwiększył się o 5,4%.
W Stanach Zjednoczonych sprzedaż Nissana i Infiniti w 2009 roku stanowiła łącznie 770.103 pojazdy, co oznacza 7,4-procentowy udział w rynku. W roku 2009 Rogue ustanowił rekord 77.222 sprzedanych pojazdów co oznacza wzrost o wielkości 5,7% w porównaniu z 2008 rokiem. Sprzedaż Maxima i pojazdów sportowych 370Z zwiększyła się odpowiednio o 13,3% oraz 26,9% w stosunku do roku 2008.
W Chinach, które do tej pory były drugim światowym rynkiem Nissana, sprzedaż pojazdów osobowych spółki zwiększyła się o 38,7% i osiągnęła poziom 755.518 sprzedanych aut. Czołowy i najchętniej kupowany model, Teana, zarejestrował wzrost popytu o 149,2%, co oznacza 108.504 sprzedanych samochodów. Model Sylphy również zanotował znaczny wzrost — 81,4% czyli 96.174 jednostek.
W Japonii Nissan sprzedał 599.396 pojazdów, co oznacza spadek o 11,6% w stosunku do 2008 roku. Pojazd jednobryłowy Serena utrzymał – po raz trzeci z rzędu – swoją pozycję jako najlepiej sprzedający się model spółki, z 78.836 sprzedanymi samochodami.
W Europie Nissan sprzedał 498.027 pojazdów, co przekłada się na wzrost rzędu 17,2% w stosunku do roku 2008. Crossover Qashqai pozostał najpopularniejszym modelem Nissana w Europie, z 202.823 sprzedanymi pojazdami. Wielka Brytania stanowi główny rynek Nissana, z ilością 84.441 sprzedanych aut. W Niemczech sprzedaż wzrosła o 32% (64.092 pojazdy).
Na innych rynkach sprzedano 498.863 pojazdy, co oznacza spadek o 21,5%.
Sprzedaż na świecie
2009 |
2008 |
zmiana 2009/2008 |
|
Grupa Renault |
2.309.188 |
2.382.243 |
-3,1% |
Grupa Nissan |
3.358.413 |
3.708.077 |
-9,4% |
Lada* |
417.457 |
– |
– |
Alians Renault-Nissan |
6.085.058 |
6.090.320 |
-0,09% |
* Wolumen sprzedaży marki Lada został skonsolidowany z wolumenem Aliansu w 2009 roku, ponieważ stanowi on po raz pierwszy całkowity wolumen roczny po przejęciu w 2008 roku przez Renault części Avtovazu.
Europa Zachodnia
2009 |
2008 |
zmiana 2009/2008 |
|
Grupa Renault |
1.445.879 |
1.407.434 |
2,7% |
Nissan |
382.438 |
380.924 |
0,4% |
Alians Renault-Nissan |
1.828.317 |
1.788.358 |
2,2% |
Europa Środkowa i Wschodnia
2009 |
2008 |
zmiana 2009/2008 |
|
Grupa Renault |
404.417 |
504.690 |
-19,9% |
Nissan |
107.048 |
210.215 |
-49,1% |
Alians Renault-Nissan |
511.465 |
714.905 |
-28,5% |
Ameryka Północna
2009 |
2008 |
zmiana 2009/2008 |
|
Nissan |
849.120 |
1.034.801 |
-17,9% |
Japonia
2009 |
2008 |
zmiana 2009/2008 |
|
Grupa Renault |
1.754 |
2.251 |
-22,1% |
Nissan |
599.396 |
678.126 |
-11,6% |
Alians Renault-Nissan |
601.150 |
680.377 |
-11,6% |
Ameryka Łacińska
2009 |
2008 |
zmiana 2009/2008 |
|
Grupa Renault |
236.029 |
254.957 |
-7,4% |
Nissan |
250.322 |
326.244 |
-23,3% |
Alians Renault-Nissan |
486.351 |
581.201 |
-16,3% |
Bliski Wschód i Afryka
2009 |
2008 |
zmiana 2009/2008 |
|
Grupa Renault |
64.647 |
78.341 |
-17,4% |
Nissan |
220.443 |
318.011 |
-30,7% |
Alians Renault-Nissan |
285.090 |
396.352 |
-28,1% |
Region Azji i Pacyfiku
2009 |
2008 |
zmiana 2009/2008 |
|
Grupa Renault |
156.462 |
134.570 |
16,3% |
Nissan |
949.646 |
759.757 |
25,0% |
Alians Renault-Nissan |
1.106.108 |
894.327 |
23,7% |
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze