Rok 2022 stał pod znakiem silników benzynowych. Pomimo odwrotu od napędów tradycyjnych to jednak właśnie benzyna i diesel nadal stanowią dużą część sprzedaży.
W 2022 r. rejestracje nowych pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) nadal rosły, pomimo ogólnego spadku rynku samochodowego w UE. W rezultacie udział rynkowy pojazdów BEV rozszerzył się do 12,1%, co oznacza poprawę o 3,0 punkty procentowe w porównaniu z rokiem 2021. Był to mocny rok również dla samochodów hybrydowych, które osiągnęły udział w rynku na poziomie 22,6%. Natomiast tradycyjne rodzaje paliwa – benzyna i olej napędowy – nadal traciły na znaczeniu. Jednak łącznie nadal stanowiły one ponad połowę sprzedaży samochodów w UE w 2022 roku.
Samochody na benzynę i olej napędowy
Sprzedaż samochodów benzynowych odnotowała wzrost o 4,1% w czwartym kwartale 2022 roku. Wszystkie cztery kluczowe rynki przyczyniły się do tej poprawy, zwłaszcza Włochy (+17,4%) i Francja (+3,5%). Mimo to udział benzyny w rynku spadł do 32,5%, z 35,5% w tym samym okresie w 2021 roku.
Natomiast diesel odnotował niewielki spadek w ostatnich trzech miesiącach roku (-0,4%), a jego udział w rynku spadł do 14,4%, wobec 16,4% w czwartym kwartale 2021 roku. W efekcie całoroczne rejestracje samochodów z silnikiem Diesla poszły w dół o 19,7% do 1,5 mln sztuk, a ich udział w rynku wyniósł 16,4% – o 3,1 punktu procentowego mniej niż w 2021 roku.
Pojazdy napędzane alternatywnie (APV)
Od października do grudnia rejestracje nowych samochodów elektrycznych na baterie w UE wzrosły o 31,6% do 406.890 sztuk, ponieważ większość rynków regionu odnotowała wzrost. Prym wiodły Niemcy z liczbą 198 293 sztuk i wzrostem o 66,1%, a następnie Francja, która odnotowała wzrost o 12,6% do 62 155 sztuk. Po słabym trzecim kwartale, w ostatnim kwartale 2022 roku sprzedaż samochodów hybrydowych typu plug-in w UE odnotowała silny wzrost (+29,5%), do czego przyczynił się wzrost o 73,5% w Niemczech, które same stanowiły ponad połowę rejestracji w tej kategorii w regionie. Dzięki temu wynik całoroczny wszedł na terytorium dodatnie, ze wzrostem o 1,2%.
W okresie od października do grudnia ubiegłego roku w UE zarejestrowano 545.316 pojazdów hybrydowych z napędem elektrycznym (wzrost o 22,2% w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku), dzięki czemu stały się one drugim najlepiej sprzedającym się rodzajem paliwa. Doprowadziło to do ogólnego wzrostu o 8,6% w ciągu całego roku i udziału w rynku na poziomie 22,6%.
Unijny rynek pojazdów napędzanych gazem ziemnym (NGV) odnotował znaczne spadki w ostatnich trzech miesiącach 2022 roku (-56,6%), ponieważ sprzedaż we Włoszech – największym rynku tego typu paliwa w regionie – spadła o 71,3%. Z kolei pojazdy zasilane LPG odnotowały wzrost o 16,7% od października do grudnia ubiegłego roku.
Pojazdy napędzane alternatywnie (APV) stanowiły w ostatnim kwartale roku ponad połowę (53,1%) rynku samochodowego w UE, przy czym zarejestrowano łącznie ponad 1,3 mln samochodów. W ujęciu kwartalnym jest to pierwszy przypadek, kiedy APV przewyższają tradycyjne typy pojazdów napędzanych benzyną i olejem napędowym.
Najnowsze komentarze