Dealerzy Peugeot i Citroën zbuntowali się przeciwko grupie PSA w Brazylii. Wśród zarzutów są między innymi nierealne cele, brak produktów o dobrym potencjale sprzedażowym i bardzo słabe wsparcie marketingowe. Dealerzy wysłali m.in. pisma kierowane do PSA do Francji. Piszą w nich o działaniu na szkodę sieci dealerskiej przez brazylijskiego importera. Nie wykluczają zawiadomienia organów ochrony konkurencji oraz organów ścigania. Chcą też zablokować fuzję PSA i FCA.
Jakie zarzuty podnoszą dealerzy Peugeota i Citroëna w Brazylii?
- pierwszy to nierealne cele, związane zarówno z ilością sprzedawanych samochodów jak i ocenami obsługi i sprzedaży. Dealerzy nie są w stanie uzyskać premii, które stanowią dzisiaj podstawowy przychód poszczególnych salonów,
- drugi z zarzutów to wysokie ceny samochodów, które stają się niekonkurencyjne na brazylijskim rynku, wpływając na spadek sprzedaży,
- trzeci dotyczy faktu, że strategia ekspansji PSA zakłada wykorzystanie salonów Fiata bez uwzględniania uwarunkowań lokalnych, co może uderzać w już istniejące dealerstwa PSA i powodować konflikty,
- czwarty zarzut dotyczy warunków dla wybranych sieci wypożyczalni, które mają być dużo lepsze od tych, które mają dealerzy. Wypożyczalnie po kilku miesiącach mogą odsprzedawać prawie nowe auta z bardzo dużym zyskiem, co obniża zainteresowanie ofertami z salonów,
- piąty z zarzutów dealerów to kwestia niewystarczającego wsparcia marketingowego, które ocenianie jest jako bardzo słabe, co negatywnie wpływa na sprzedaż.
Stowarzyszenie Dealerów Peugeot Abracop i Stowarzyszenie Dealerów Citroëna Abracit mówią wprost o działaniu na szkodę swoich sieci. W związku z tym wystosowano pisma do kierownictwa PSA we Francji. Znalazły się tam również odniesienia do niskiej sprzedaży nowego Peugeot 208. „Citroën i Peugeot to marki samochodów, które straciły najwięcej na brazylijskim rynku od 2014 r. Niska sprzedaż nowego 208 to wynik braku reklamy i wysokiej ceny” – twierdzą dealerzy. „To tylko jeden z wielu przykładów niewłaściwych stosunków pomiędzy stronami”.
Abracop podnosi m.in. że sieć, zgodnie z prośbą Peugeot, udostępniła środki finansowe na zwiększenie swoich linii kredytowych, oraz zatrudniła i przeszkoliła nowych pracowników, a to wszystko w związku z obietnicą podwojenia wielkości sprzedaży dzięki wprowadzeniu nowego Peugeot 208. To okazało się nieprawdą – mówią dealerzy. „Frustrujące jest to, że przewidywania i strategie Peugeota były błędne, reklama zbyt słaba a obietnice nierealne. Narażono nas na duże straty” – informują w piśmie.
Z kolei dealerzy Citroëna podkreślają, że w Brazylii jest kłopot z dostępnością nowych produktów, które mogłyby zainteresować rynek.
„Wygląda na to, że PSA realizuje swoje cele wykorzystując finansowo sieć sprzedaży, co powoduje dalszy wzrost zadłużenia i kolejne kłopoty. Zamiast partnerstwa jest narzucanie warunków.” – podsumowują dealerzy. Stowarzyszenia dealerów poinformowały iż w związku z działaniami PSA wystosowały wniosek o przerwanie fuzji PSA i FCA na terytorium Brazylii. Rozważają też zawiadomienie organów ochrony konkurencji a także brazylijskiej prokuratury.
źródło: UOL Carros