Tuż po Świętach Wielkanocnych AUTO ŚWIAT znowu z jakiegoś powodu ukazał się w postaci numeru podwójnego. Zastanawiam się, dlaczego tak się dzieje. Czyżby dla tej 0,1 grosza więcej za stronę? Tego wykluczyć nie można. Poza tym pewnie w czasach pandemii trudno co tydzień wysycić 60 stron treścią – łatwiej to zrobić raz na dwa tygodnie na 84 stronach. No i terminy tak nie gonią.
AUTO ŚWIAT nr 14-15 (1293) z 06.IV.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Łada
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4, C4 Cactus, 208, 508 PSE, Express, Kangoo, Trafic, Duster, Niva
We „wstępniaku” Redaktor Sewastianowicz dokonuje krótkiej (bo miejsca mało) analizy przyczyn wzrostu cen. Ogólnego w motoryzacji. Dostrzega wiele, ale pomija kompletnie dwa bardzo istotne czynniki: inflację oraz kursy walut.
Na stronach 4-6 AUTO ŚWIAT ekscytuje się m.in. schowkami w Škodzie Enyaq. Schowkami, które na przykład w wielu autach francuskich są już od dawna.
Dopiero na stronach 14-15 pojawia się samochód francuski. To Peugeot 508 PSE – hybrydowa wersja o mocy systemowej 360 KM. AUTO ŚWIAT docenia doskonałą jakość materiałów i wykończenia, świetny styl oraz technikę. 200-konna jednostka benzynowa wspierana jest przez dwa silniki elektryczne, z których każdy służy do napędzania innej osi. Dzięki 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego auto rozpędza się do setki w 5,2 sekundy. Co ważne – czyni to w cywilizowany, ale i imponujący sposób. Samochód znakomicie czuje się nie tylko na autostradach – doskonale zestrojone zawieszenie, którego nie pozbawiono komfortu, świetnie spisze się także na krętych drogach. Skrytykowano lekko jedynie niezbyt komunikatywny układ kierowniczy. Niespecjalnie spodobała się też cena przekraczająca barierę 300.000 zł. Mimo wszystko jednak Peugeot 508 PSE otrzymał 4,5 na 5 możliwych do zdobycia gwiazdek.
Marka Renault niedawno odnowiła gamę swoich lekkich samochodów użytkowych. Zaprezentowano nowe Kangoo, model Express oraz odświeżonego Trafic’a. Ten drugi jest nieco tańszy od pierwszego i przywraca do życia nazwę, z której marka już korzystała. Do gamy napędów Kangoo dołączają też wersje elektryczne. AUTO SWIAT opisał te samochody na stronach 16-17.
Na stronie 21. znajdziecie materiał o rosyjskiej nowości samochodowej dostępnej już na naszym rynku. To Łada Niva w najnowszej wersji, która kosztuje niewiele większe pieniądze, niż Dacia Duster, ale ma – w wersjach 4×4 – bardziej zaawansowany napęd (z reduktorem). Za to nie ma wyboru co do silników (w ofercie jedynie benzyniak 1.7 o mocy 84 KM). Wyposażenie też nie szokuje.
Test Citroëna C4 napędzanego silnikiem 1.5 BlueHDi znajdziecie na stronach 28-29 aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT. Redaktor Borkowski docenia wiele przydatnych elementów wyposażenia, jakie można mieć w nowym C4. Chwali funkcjonalność auta, choć chciałby mieć dłuższe siedziska foteli (zgadzam się). Nie bardzo jednak mogę się zgodzić z brakiem miejsca z tyłu – testowaliśmy to i wychodzi, że miejsca jest sporo.
Zwolennicy klasycznego sterowania klimatyzacją i nawiewami powinni być z C4 zadowoleni. Autor testu zwraca uwagę, iż bagażnik mógłby być większy (ma 380 litrów), a silnik bardziej dynamiczny i oszczędny. Podstawą do tego ostatniego zarzutu jest fakt, iż producent obiecuje o litr mniejsze spalanie, niż wyszło w teście. Podobno automatyczna skrzynia też się – w trybie Normal – czasem gubi i na dodatek szarpie. Na szczęście do komfortu jazdy nie było praktycznie żadnych zastrzeżeń. Ostateczna nota, to 4+ (w aktualnej szkolnej skali).
Kolejne trzy strony (30-32) poświęcono na test hybrydowej wersji Peugeota 3008 i to w tej mocniejszej, 300-konnej wersji. Ten samochód ma trzy silniki – spalinowy benzyniak dostarcza 200 KM mocy maksymalnej, a dwa elektryczne (po jednym napędzającym każdą oś) wspomagają całość zapewniając z jednej strony możliwość jazdy zeroemisyjnej, z drugiej zaś – napęd na cztery koła. Auto jest wprawdzie dość ciężkie (AUTO ŚWIAT podaje 1.922 kg), ale potrafi przyspieszyć do setki w 5,9 sekundy.
Zasięg na prądzie zależy w dużej mierze od tego, gdzie się jedzie i jaki styl jazdy prezentuje, ale można pokonać nawet ok. 50 km. W trybie elektrycznym można się rozpędzić do nawet 135 km/h, ale wówczas zużycie prądu gwałtownie rośnie. Ale nawet gdy się skończy, system będzie próbował uzupełnić energię w akumulatorach odzyskując ją np. z układu hamulcowego. Spalanie uzyskane podczas takiej jazdy okazało się wcale nieduże. Warto natomiast dokupić opcjonalną ładowarkę i mocy 7,4 kW (za 1.500 zł), bo wtedy ładowanie ędzie przebiegać szybciej.
Hybrydowy Peugeot 3008 prowadzi się bardzo dobrze. Zapewnia masę komfortu, a przy tym nie traci pewności prowadzenia. Samochód okazuje się stabilny, w czym z pewnością pomagają umieszczone w podłodze akumulatory obniżające środek ciężkości pojazdu. Redaktor Borkowski pochwalił nawet układ kierowniczy. Niestety po stronie minusów pojawiła się cena samochodu – w tej wersji napędowej to ponad 222.000 zł. Ale i tak AUTO ŚWIAT ocenił hybrydę Peugeota na 5+.Citroëna C4 Cactusa można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 54.
W dziale Używane w sekcji top 10 tym razem AUTO ŚWIAT wybrał dziesięć miejskich aut małych, trwałych oszczędnych w cenie 20-25 tys. zł. Dobrych na czas pandemii, gdy nie chce się, lub nie może się korzystać z komunikacji miejskiej. Wśród propozycji znalazł się Citroën C3 II generacji, który jest samochodem funkcjonalnym, dobrze wyglądającym, przestronnym i ma duży bagażnik. Redakcja poleca silniki 1.4 8v lub wysokoprężną jednostkę 1.6 HDi.
Inną ciekawą propozycją jest Peugeot 208 pierwszej generacji. Tu AUTO ŚWIAT poleca przede wszystkim diesla 1.6 HDi. Samochód jest średni, jeśli chodzi o przestronność, ale na pewno nie ciasny. Bagażnik bardzo przyzwoity – od 285 litrów, a to tylko o 15 litrów mniej, niż w C3.
W odwodzie pozostaje jeszcze popularne na rynku Renault Clio IV. Atrakcyjna sylwetka w V generacji uległa niewielkim zmianom stylistycznym, więc i IV generacja się jeszcze moralnie nie zestarzała. W gamie silnikowej AUTO ŚWIAT poleca benzyniaka 1.2 16v, ewentualnie 1.5 dCi, zwłaszcza z rąk prywatnych. Bagażnik zmieści 300 litrów, a i przestrzeń pasażerska do ciasnych nie należy. Na rynku dostępna jest też wersja kombi.
Podkreślmy – francuskie modele będą zwykle tańsze od niemieckich rywali, ewentualnie za podobne pieniądze kupicie nowsze auto. A nierzadko też lepiej wyposażone.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze