Citroën Activa 2 była dwudrzwiowym coupé o bardzo nowoczesnym kształcie i niesamowicie futurystycznym ja na owe czasy wnętrzu. Samochód oparto na elementach mechanicznych z Citroëna XM. Pod maską znalazł się 200-konny, 24-zaworowy silnik V6.
Osobą odpowiedzialną za projekt od strony designu był w Citroënie m.in. Daniel Abramson. Pracował w marce od lat osiemdziesiątych i miał za sobą kilka projektów, w tym Citroëna BX. Historia powstania Activy 2 zaczęła się od… pianki izolacyjnej – opowiada w rozmowie z Francuskie.pl.
Projektanci Citroëna nie mieli w latach osiemdziesiątych swobodnego dostępu do zdjęć swoich modeli z dalszych faz rozwoju. Proces projektowania i fotografowania był wtedy bardzo sformalizowany i restrykcyjny. Na zdjęcia przyjeżdżał oficjalny fotograf PSA, biuro projektowe otrzymywało kopie, które trzymano w zamknięciu. Zarządzała nimi asystentka szefa biura projektowego Arta Blakeslee, Odile Denis.
Później modele i cała dokumentacja trafiała do Aulnay, gdzie znajdowały się archiwa Citroëna. Robienie własnych zdjęć było wtedy zarówno utrudnione – nie było aparatów cyfrowych – jak i bardzo źle widziane. Odile Denis bardzo zasadniczo traktowała też wydawanie fotografii – podpisywało się dokument odbioru a potem zwrotu.
Jak powstał projekt Activy 2? W tamtych czasach pracownicy Citroëna mieli zawsze po miesiąc urlopu. Letni pobyt w górach Cevennes na południu Francji pod koniec lat osiemdziesiątych Daniel Abramson wykorzystał na stworzenie projektu. Został zrobiony z niebieskiej pianki izolacyjnej w skali 1/10. W ciągu 4 tygodni powstał finalny kształt.
Po jego stworzeniu Abramson pomalował go i przywiózł do biura. Tam został zaakceptowany i stał się podstawą do zbudowania modlu w skali 1/5 z gliny. Później stworzono już Activę 2.
Citroën Activa 2 został zaprezentowany w 1990 roku w Paryżu i wzbudził ogromne zainteresowanie. Część pomysłów znalazła się później w modelu Xantia Activa. Coupe nie trafiło do produkcji, bo w firmie uważano to za nieopłacalne. A szkoda, takie elementy projektu jak centralna konsola z dużą nawigacją czy bardzo nowoczesne nadwozie mogłyby się przyjąć i spodobać.
Activa 2 była gwiazdą Salonu Samochodowego w Paryżu w 1990 roku. Daniel Abramson pracował w biurze projektowym Citroëna od lat osiemdziesiątych do 2005 roku. Obecnie prowadzi własną działalność związaną z projektowaniem.
Najnowsze komentarze