Mikrosamochody to niewielkie pojazdy, przeznaczone zazwyczaj do użytku w zatłoczonych obszarach miejskich lub do krótkich podróży. Pojazdy te cieszą się coraz większą popularnością ze względu na niskie koszty eksploatacji i mniejszy wpływ na środowisko w porównaniu z tradycyjnymi samochodami. Jednym z wiodących producentów na rynku mikrosamochodów jest Citroën, ze swoim modelem AMI.
Okres od 1945 roku do początku lat 60. jest często określany jako złoty wiek mikrosamochodów. Okres ten, naznaczony powojennymi niedoborami w Europie i problemami z dostawą paliwa w związku z takimi wydarzeniami jak kryzys sueski, doprowadził do pojawienia się ekonomicznych, praktycznych i spartańskich rozwiązań w zakresie mobilności: małych, dwumiejscowych pojazdów z silnikiem motorowym i czterema lub nawet trzema kołami, w celu zmniejszenia obciążeń podatkowych.
Zobacz: Redakcyjny test Citroëna AMI. Sprawdziliśmy jak naprawdę jeździ
Opracowane głównie przez producentów samolotów, takich jak Messerchmitt i Heinkel, którzy szukali nowych obszarów działalności, mikrosamochody charakteryzowały się często kompaktowymi wymiarami i “bąbelkową” konstrukcją, która imitowała kształt kokpitu odrzutowca, z przezroczystą pokrywą z pleksiglasu.
W tym czasie Citroën poszukiwał samochodu większego niż mikrosamochody, ale z myślą o klientach o ograniczonych możliwościach, zwłaszcza na obszarach wiejskich. W 1938 roku powstał projekt TPV (Toute Petite Voiture, Bardzo Mały Samochód), którego specyfikacja przypominała definicję mikrosamochodu: “cztery miejsca siedzące, 50 kg bagażu, 2 konie mechaniczne, napęd na przednie koła, prędkość maksymalna 60 km/h, trzybiegowa skrzynia biegów, łatwa konserwacja, zawieszenie pozwalające przejechać przez zaorane pole z koszykiem jajek bez stłuczenia żadnego, zużycie paliwa tylko 3 litry na 100 kilometrów”. Zawieszony w czasie wojny projekt doprowadził do powstania Citroëna 2CV w 1948 roku.
W 2009 roku, z okazji 90. rocznicy powstania marki, firma Citroën postawiła na mobilność “zeroemisyjną”, prezentując kompaktowy, w 100% elektryczny samochód o zaokrąglonej sylwetce przypominającej mikrosamochody z połowy XX wieku: Citroën C-Zero. Przy długości 3,48 m i promieniu skrętu wynoszącym 9 m, pojazd ten doskonale czuje się w mieście. Oferuje swoim czterem pasażerom prostą, cichą jazdę oraz wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa.
Citroën Ami stawia miasto w centrum inicjatyw marki. Citroën AMI to dwumiejscowy pojazd elektryczny mierzący zaledwie 2,41 metra długości i 1,39 metra szerokości. Został zaprojektowany tak, aby był jak najbardziej kompaktowy, co ułatwia parkowanie i manewrowanie w zatłoczonych obszarach miejskich. Ponadto, jego modułowa konstrukcja pozwala użytkownikom dostosować wnętrze do swoich potrzeb, z takimi opcjami jak belka dachowa do przewożenia dużych przedmiotów.
AMI jest napędzany przez 8-konny silnik elektryczny, który pozwala mu osiągnąć prędkość maksymalną 45 km/h. Bateria litowo-jonowa ma pojemność 5,5 kWh, co zapewnia zasięg jazdy do 70 km na jednym ładowaniu. Ponadto, pojazd można w pełni naładować w zaledwie trzy i pół godziny ze standardowego gniazdka domowego. Citroen AMI został zaprojektowany tak, aby był przystępny cenowo i łatwy w obsłudze. Do obsługi pojazdu w wielu krajach europejskich, w tym we Francji, gdzie jest produkowany, nie jest wymagane specjalne prawo jazdy.
Krótko mówiąc, Citroen AMI to kompaktowy i przystępny cenowo mikrosamochód elektryczny, który został zaprojektowany do użytku w zatłoczonych obszarach miejskich. Jego modułowa konstrukcja i niskie koszty eksploatacji czynią go atrakcyjnym dla wielu użytkowników poszukujących ekologicznej i ekonomicznej alternatywy dla tradycyjnych samochodów.
Ten nieklasyfikowalny pojazd przełamuje paradygmaty, oferując przełomowe, przyjazne dla środowiska i wysoce komfortowe rozwiązanie mobilnościowe dostosowane do potrzeb ludzi. Jego zerowa emisja CO2 pozwala mu na dostęp do stref niskiej emisji w centrum dużych miast, nawet podczas szczytów zanieczyszczeń. Jego unikalny wygląd zewnętrzny zapewnia wysoki poziom komfortu wewnątrz. Duże szklane powierzchnie i panoramiczny dach pozwalają podziwiać miasto w 360º.
Zobacz: Szczegółowy test Citroëna AMI
Kiedy w Polsce? Na razie auto jest importowane prywatnie. Gdyby weszło do modelu abonamentowego – byłoby zapewne hitem.
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze