Citroën jest obecny w Państwie Środka już od blisko trzech dekad, ale po raz pierwszy auta francuskiego producenta zawitały do Pekinu już 80 lat temu. Wyprawa Croisière Jaune trwająca od kwietnia 1931 roku do lutego 1932 roku pokonała 12.115 km, a wzięły w niej udział modele C4 i C6.
A co było potem?
Lipiec 1985 – Citroën bierze udział w pierwszym salonie samochodowym w Szanghaju prezentując modele CX i Visa.
1986 – reklama Citroëna AX na Wielkim Murze.
1988 – „Operacja Smok”: 140 młodych Europejczyków pokonuje Citroënami AX trasę z Shenzhen do Pekinu.
Maj 1992 – utworzenie Dongfeng Citroën Automobiles Company, spółki joint venture pomiędzy Automobiles Citroën oraz Dongfeng Motor Corporation.
1992-1996 – budowa dwóch zakładów produkcyjnych w Chinach: w Wuhan (silniki) i Xiang Yang (skrzynie biegów).
1995 – prezentacja na salonie w Szanghaju Citroëna ZX Fukang.
2002 – wprowadzenie modelu Elysée.
2006 – wprowadzenie sedana C-Triomphe oraz C2 China.
2008 – wprowadzenie C-Quatre hatchback oraz C-Elysée w wersji sedan. Uruchomienie China Tech Center.
2009 – wprowadzenie C-Quatre sedan oraz C-Elysée hatchback.
Styczeń 2010 – początek produkcji Citroëna C5 w zakładach w Wuhan.
Kwiecień 2010 – prezentacja powstałego w China Tech Center koncepcyjnego Citroëna Metropolis na Expo 2010 w Szanghaju.
9. lipca 2010 – powstaje spółka joint venture PSA Peugeot Citroën i Changan Automobiles.
18. kwietnia 2011 – światowa premiera Citroëna DS5 podczas Shanghai Motor Show.
12. lipca 2011 – zgoda władz chińskich na powołanie joint venture PSA Peugeot Citroën i Changan Automobiles (CAPSA).
20. listopada 2011 – inauguracja CAPSA.
2011 – rekordowa sprzedaż roczna Citroëna (i partnerów): 230.000 samochodów.
Citroën w Chinach – kluczowe dane
Ponad 1,6 miliona samochodów wyprodukowanych i sprzedanych w Chinach.
Drugi najważniejszy światowy rynek Citroëna.
2% udziału w chińskim rynku.
230.000 aut sprzedanych w roku 2011.
Sprzedaz podwojona w okresie 2008-2010.
365 punktów dealerskich w Chinach.
Citroën w Chinach – aktualna oferta
Modele produkowane i sprzedawane w ramach pierwszej spółki joint venture (DPCA):
– segment B: Citroën C2;
– segment C: Citroëny C-Triomphe, C-Elysée sedan, C-Quatre sedan i hatchback;
– segment D: Citroën C5.
Modele importowane do Chin:
– Grand C4 Picasso 2.0 l automatic (od grudnia 2008) w ramach spółki DPCA;
– lada chwila zaoferowane zostaną C4 Aircross (przez DPCA) oraz DS3, DS4, DS5 (przez spółkę CAPSA).
Chiński rynek samochodowy
– największy rynek motoryzacyjny świata od 2009 roku;
– 70 milionów samochodów na drogach w roku 2010;
– wciąż niski poziom nasycenia samochodami – tylko 35 aut na 1.000 mieszkańców, przy średniej światowej wynoszącej 100 samochodów na 1.000 mieszkańców.
Charakterystyka produkcji lokalnej
– zdecydowana większość, to auta zasilane benzyną;
– połowa samochodów, to auta segmentu C;
– 2 samochody na 3, to sedany;
– segmenty C i D generują 65% przychodów;
– więcej, niż 3 samochody na 4, produkowane są w ramach przedsięwzięć typu joint venture.
Od 1981 roku zagraniczni producenci zobowiązani są do tworzenia spółek joint venture z lokalnymi partnerami (z udziałami w wysokości 50%), by móc sprzedawać samochody na chińskim rynku.
KG
zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze