Grupa PSA Citroën Peugeot uruchomi produkcję samochodów zasilanych wodorem. Pierwsze modele powinniśmy zobaczyć na rynku już pod koniec 2021 roku. To drugi, po napędach elektrycznych, kierunek rozwoju motoryzacji.
PSA pracuje w tym zakresie firmą Symbio, która jest joint venture pomiędzy Michelin i Faurecią w sektorze wodorowym. Mimo wysokich kosztów dzisiaj, strony spodziewają się zrównoważenia ich z technologiami termicznymi w zakresie całkowitego kosztu używania pojazdu (TCO) do 2030 roku.
Do produkcji mają trafić m.in. wodorowy Peugeot Expert, Citroën Jumpy oraz Opel Vivaro, które uzupełnią gamę modeli z akumulatorami elektrycznymi wprowadzonymi już na rynek przez grupę. W ten sposób PSA dołączyłaby do swojego konkurenta Renault na rynku wodoru. W zeszłym roku Renault ogłosiło wypuszczenie wodorowego Renault Kangoo i Renault Master.
Inicjatywa zgodna jest z ambicjami francuskiego rządu, który we wtorek (8 września) przedstawił plan rozwoju technologii wodorowych o wartości 7,2 mld euro. Francja chce skierować inwestycje w rozwój samolotów, pociągów, a także samochodów ciężarowych i dostawczych napędzanych wodorem. Te ostatnie mają trafić na ulice zanieczyszczonych miast.
Ogniwa wodorowe wytwarzane są na razie w niewielkich ilościach, które pokrywają zapotrzebowanie pilotażowych serii samochodów. Jednak już w 2023 roku we Francji otwarta zostanie fabryka, której docelowa zdolność produkcyjna ma sięgnąć 200.000 sztuk rocznie. Docelowo produkcja zostanie zautomatyzowana, co pozwoli znacznie zmniejszyć koszty produkcji.
źródło: L’Usine Nouvelle
Najnowsze komentarze