Citroën zajmuje na łamach Francuskie.pl miejsce szczególne, bo właśnie od tej marki zaczęła się historia naszego portalu. Nasi dziennikarze nieustannie tropią ślady z przeszłości i przypominają o niej w kolejnych artykułach. Dzisiaj chcieliśmy wrócić do początków samochodowej działalności Andre Citroëna. Szukaliśmy jak najwcześniejszych wzmianek w polskich archiwach. Jeszcze nie są o samochodach, ale o tym co działo się w samej fabryce. Poczytajcie:
Jedną z pierwszych wzmiankę o Citroënie można było znaleźć w dzienniku Czas z 1918 roku. W artykule „Paryż w sierpniu” mogliśmy przeczytać, że amerykański minister żywności Hoover był na śniadaniu w fabryce Citroëna. „Oświadczył on na śniadaniu wydanym w wielkich warsztatach fabrycznych Citroëna, że zbiory w Ameryce w ubiegłym roku były poniżej średniej, za to w tym roku są tak piękne, jakich ludzie pamiętają.”
Nie tylko gazety donosiły o Citroënie. Wzmianka o fabryce Citroëna w polskich wydawnictwach rządowych pochodzi z roku 1919. Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej wydało 14 lipca 1919 r. Komunikat nr 1 „Humanite, 2/VII.Przy powrocie do pracy wywiązały się nowe konflikty między pracodawcami a robotnikami; w fabrykach Citroën, Candron, Sotil, Ernauld i t.p. pracodawcy odmówili przyjęcia znacznej części robotników strajkujących” – można było przeczytać. Warto sobie zadać pytanie, czemu polskie Ministerstwo Pracy podawało takie komunikaty – po wojnie ludzie szukali pracy w całej Europie.
To poszukiwanie okruchów informacji z przeszłości jest fascynujące. Czytając stare gazety czy pisma urzędowe czuć klimat epoki, widać jakie sprawy zajmowały ludzi, którzy wtedy żyli. W roku 1918 Andre Citroën rozpoczynał swoją przygodę z motoryzacją, dostrzegł wielką potrzebę i swoją szansę. Fabrykę amunicji przekształcił w warsztaty produkujące samochody. W przebłysku geniuszu zobaczył, że samochód stanie się masowym środkiem komunikacji.
Wizja, energia i zaangażowanie pozwoliło mu stworzyć samochodowe imperium. Był nazywany Fordem Europy – nie bez powodu. A my możemy być dumni z faktu, że ta historia zaczęła się w Polsce. Potem kilkukrotnie mógł tu wrócić, zbudowano przecież fabrykę w Warszawie, po II wojnie światowej dwukrotnie rozważano to produkcję m.in.Citroëna 2CV.
Śladów przeszłości będziemy szukać dalej. I mamy nadzieję odkrywać dla Was kolejne zapomniane historie sprzed lat.
Więcej ciekawych opowieści motoryzacyjnych sprzed lat znajdziecie w dziale Historia.
Originally posted 2022-10-26 20:57:19.
Najnowsze komentarze