Citroën, który prowadzi konsekwentną politykę ochrony środowiska, prezentuje model koncepcyjny C-Métisse. Pokazany po raz pierwszy na paryskim salonie samochodowym w 2006 roku i wyróżniony w tym samym roku nagrodą Louis Vuitton Classic Concept Award, C-Métisse oferuje doskonałe osiągi bez zagrożenia dla środowiska dzięki wysokoprężnemu napędowi hybrydowemu.
Podczas chińskiej edycji Challenge Bibendum, Citroëna reprezentował również model C2 produkowany i sprzedawany w Chinach, który podobnie jak wszystkie samochody z napędem benzynowym Citroëna, może być zasilany paliwem zawierającym do 10% etanolu.
Dwa samochody o wyjątkowych zaletach ekologicznych
Barw Citroëna bronił model koncepcyjny C-Métisse, który zapewnia doskonałe osiągi bez zagrożenia dla środowiska. Umiejętne połączenie wysokoprężnego napędu hybrydowego, optymalnej aerodynamiki i ograniczonego ciężaru samochodu sprawia, że C-Métisse oferuje doskonałe osiągi godne sportowego samochodu (prędkość w przedziale od 0 do 100 km/h jest osiągana w czasie 6,2 sekund, a odległość 1.000 m od chwili ruszenia zostaje przekroczona w czasie 25,4 sekund), zapewniając jednocześnie kontrolę zużycia paliwa (6,5 l/100 km) i emisji CO2 (174 g/km). C-Métisse jest ponadto wyposażony w tryb ZEV (Zero Emission Vehicle), umożliwiający w warunkach ruchu miejskiego wykorzystanie „rozszerzonego” napędu elektrycznego, który eliminuje uciążliwy hałas (około 3 km prędkością 30 km/h).
C-Métisse posiada wysokoprężny napęd hybrydowy obejmujący wysokoprężny silnik spalinowy V6 HDi FAP z napędem na przednie koła, osiągający moc 150 kW (208 KM) i dwa silniki elektryczne umieszczone przy kołach tylnych, z których każdy rozwija moment 400 Nm i moc 15 kW (20 KM).
Wykorzystując to samo przyszłościowe rozwiązanie, które zostało już zaprezentowane w modelu studyjnym C4 Hybride HDi, C-Métisse wyróżnia się umieszczeniem silników elektrycznych przy tylnych kołach. Ta konfiguracja przyczynia się do lepszych osiągów pojazdu i optymalnie zwiększa możliwości układu napędowego. Idealnie przystosowana do charakteru C-Métisse koncepcja potwierdza umiejętności Citroëna w zakresie różnych rozwiązań hybrydowych oraz nieustanne dążenie do zmniejszenia zużycia paliwa i poziomu emisji CO2.
Drugim reprezentantem Citroëna był chiński model C2, zasilany paliwem zawierającym do 10% etanolu. Podobnie jak pozostałe modele benzynowe gamy Citroëna, C2 może być zasilany benzyną zawierającą do 10% etanolu bez konieczności dodatkowej adaptacji. To rozwiązanie jest bardzo przyjazne dla środowiska, gdyż CO2 wytwarzany podczas spalania biopaliwa jest częściowo absorbowany w czasie uprawy roślin służących do jego produkcji.
Chociaż ten mały, 5-drzwiowy model, produkowany i sprzedawany wyłącznie w Chinach, różni się od swego europejskiego odpowiednika (wygląda podobnie do… Peugeota 206), otrzymał nazwę C2 w celu określenia jego pozycji w obecnej chińskiej ofercie handlowej. Od momentu wprowadzenia na rynek w listopadzie 2006 roku, jego sprzedaż wyniosła ponad 15.000 egzemplarzy.
Marka zaangażowana w ochronę środowiska
Citroën już wielokrotnie wyróżnił się w Chinach w dziedzinie ochrony środowiska i odniósł liczne znaczące sukcesy:
– w 1999 roku, model Fukang otrzymał tytuł „pierwszego ekologicznego samochodu w Chinach”,
– w 2000 roku, zakład Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile (DPCA) w Wuhan uzyskał certyfikację ISO 14001 za przyjazny dla środowiska system zarządzania,
– w 2004 roku, w czasie finałowej konkurencji „Défi Elysée zużycia paliwa w cyklu miejskim”, średnie zużycie uczestniczących samochodów wyniosło zaledwie 3,42 l,
– w 2007 roku, chiński C2 osiągnął wynik 6,6 l/100 km i zdobył tytuł „mistrza zużycia paliwa”, przyznany przez chińską Komisję ds. rozwoju i reform, pokonując 69 modeli o pojemności 1,6 l.
Modele ostatnio wprowadzone do sprzedaży w Chinach, takie jak Xsara Picasso czy C-Triomphe, zajmują wiodącą pozycję w swoich segmentach rynku pod względem zużycia paliwa i poziomu emisji spalin. Ponadto, Citroën wyprzedził obowiązujące w Chinach przepisy w dziedzinie ochrony środowiska proponując już w 2006 roku C-Triomphe w wersji Euro IV i wychodząc w ten sposób naprzeciw przyszłym normom, które zostaną wprowadzone w niektórych chińskich aglomeracjach, w tym Beijing. Od 2008 roku, wszystkie modele Citroëna sprzedawane na tym rynku będą oferowane w wersji Euro IV.
Citroën należy obecnie do grona wiodących producentów w dziedzinie ochrony środowiska.
– 55% samochodów Citroën sprzedawanych w Europie wykazuje poziom emisji CO2 poniżej 140 g/km, w tym 24% poniżej 120 g/km
– samochody Citroëna stanowią 11% rynku europejskiego w zakresie emisji CO2 poniżej 141g/km.
Aby podkreślić swoje zaangażowanie i technologiczne doświadczenie w dziedzinie środowiska, Citroën opracował logo AIRDREAM, które służy do oznaczania najbardziej ekologicznych samochodów gamy, spełniających trzy następujące kryteria:
1 – poziom emisji CO2 ≤ 130 g dla samochodów zasilanych paliwem pochodzenia kopalnego
* 158 g dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym wyposażonych w filtr cząstek stałych FAP i przystosowanych do paliwa biodiesel B30 (= 130 g w pomiarze uwzględniającym dane pełnego cyklu emisji od momentu wydobycia paliw do etapu eksploatacji samochodu)
* 200 g dla samochodów zasilanych bioetanolem E85 (=120 g w pomiarze uwzględniającym dane pełnego cyklu emisji od momentu wydobycia paliw do etapu eksploatacji samochodu)
– lub model Stop & Start
(brak emisji CO2 i pełne wyciszenie z chwilą zatrzymania samochodu)
– lub model z zasilaniem na gaz ziemny CNG
(-20% emisji CO2 w porównaniu z samochodami benzynowymi)
2 – samochody produkowane w zakładach posiadających certyfikat ISO 14001
3 – projekt konstrukcyjny zapewniający odzysk materiałów i energii na poziomie 95% po zakończeniu eksploatacji
Citroën od wielu lat oferuje samochody wyposażone w ekologiczne technologie, takie jak:
– system Stop & Start w modelach C2 i C3, który umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa o około 10% w ruchu miejskim (a nawet do 15% przy dużym natężeniu ruchu), co oznacza redukcję emisji CO2 o około 15 g/km.
– filtr cząstek stałych FAP, oferowany w większości silników HDi, zapewniający doskonałe wyniki pod względem oszczędności paliwa i zmniejszenia emisji spalin (zmniejszenie zużycia paliwa o 20 do 35% w stosunku do silników benzynowych o porównywalnej mocy).
– dwie oferty mechanicznych, elektronicznie sterowanych skrzyń biegów SensoDrive (C1, C2, C3 i C3 Pluriel) i MCP (C4, C4 Picasso i Grand C4 Picasso), umożliwiających zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 o 3 do 5%.
Citroën potwierdza również swoje zaangażowanie na rzecz wykorzystania biopaliw oferując model C4 BioFlex, zasilany bioetanolem E85 (mieszanka 85% etanolu i 15% etyliny), proponując silniki wysokoprężne HDi, które mogą być zasilane paliwem zawierającym do 30% biodiesla, bez konieczności adaptacji oraz wyposażając dwa modele ze swojej gamy w zasilanie benzynowo-gazowe: C3 CNG i Berlingo CNG.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze