Citroën traci udziały w europejskim rynku a to zaczyna prowokować pytania o przyczyny tego stanu rzeczy. Nie brakuje osób, które winą obwiniają Carlosa Tavaresa. Mówi się również o tym, że nagłe zwolnienie Vincenta Cobee, szefa marki, było nie tyle spowodowane kłopotami Citroëna a chęcią odsunięcia od siebie odpowiedzialności przez Tavaresa. Dlaczego tak się stało?
W 2010 roku Citroën miał 6% udziałów w europejskim rynku. Obecnie jest to 3,3% a więc wartość, przy której marka popularna powinna się mocno zastanawiać nad swoją przyszłością. We Francji Citroën spadł poniżej Dacii. Kto odpowiada za ten stan rzeczy?
To Carlos Tavares zdecydował w 2014 roku o podziałe marki na Citroëna i DS Automobiles oraz zdefiniował pozycjonowanie Citroëna jako samochodów przystępnych cenowo. To jego polityka finansowa doprowadziła do tego, że Citroën miał przez długi czas kłopoty z odświeżeniem swojej gamy modelowej, bo większość środków inwestowano, zresztą z sukcesem, w Peugeot. Nie zmieniło się to po połączeniu PSA i FCA. Gigantyczne zyski koncernu Stellantis, ogłoszone w 2022 i 2023 roku, nie zmieniają faktu, że traci on udziały w rynku. Jak długo uda się ta inżynieria finansowa?
Także Carlos Tavares był autorem polityki zarabiania na marży a nie na wolumenie, co spowodowało, że Citroën, który zawsze udzielał sporych rabatów, stał się mniej atrakcyjny cenowo. Klienci byli zdezorientowani i pytali, dlaczego marka, która miała być tania, stała się tak droga. Efekt? Spadek sprzedaży i spadek udziałów.
W samym koncernie mówi się, że to Carlos Tavares blokował środki na odnowienie gamy Citroëna, w efekcie czego Citroën C3, auto które w segmencie B powinno być koniem pociągowym marki i utrzymywać wolumeny, sprzedaje się dzisiaj średnio. Konkurenci zdążyli wprowadzić od czasu premiery C3 w 2016 roku jeden – dwa nowe modele w tym segmencie, świat poszedł do przodu. C3 ma nową odsłonę w Indiach i w Brazylii (niedługo w tym drugim kraju będziemy owo nowe C3 testować) a w Europie? Nie!
Carlos Tavares zdecydował również o oszczędnościach w zakresie części zamiennych – to jego decyzje finansowe miały zdecydować o zakończeniu ich produkcji i likwidacji magazynów części do starszych aut – wyprzedano je błyskawicznie. A przecież Citroën to najchętniej kolekcjonowana marka samochodów popularnych na świecie!
Dzisiaj udział Citroëna w rynku maleje (3,3% to poziom zbliżony do Seata) a problemem jest nie tylko malejący udział, ale też starzejący się klienci. Średnia wieku nabywcy dla marki to 62 lata, dużo więcej niż u innych – gdzie owa średnia wynosi lat 55-58. Aż 20% nabywców Citroëna we Francji ma pomiędzy 70 a 80 lat! Gdzie są młodzi? Nikt ich nie wychował, bo w samym koncernie nie ma już ludzi, którzy pamiętają a przede wszystkim rozumieją najlepsze czasy tej marki. Ci, którzy czuli ducha marki, którzy znali legendę Traction Avant, DS, 2CV – odeszli. Zresztą można odnieść wrażenie, że dzisiaj w Stellantis królują raporty i cele wewnętrzne. O klientach jakby trochę zapomniano, spychając ich gdzieś dalej. Korporacja koncentruje się na swoich sprawach.
W kontraście do tego zainteresowanie marką istnieje i jest bardzo duże – pokazała to zarówno frekwencja na organizowanych przez nas 30 urodzinach Xantii jak i wyniki Wyboru Czytelników Roku 2023 – wygrał i to zdecydowanie – Citroën C5 X!
Co będzie dalej? Citroëna ma ratować Thierry Koskas, który wcześniej pracował w Renault. Czy dla Citroëna nie jest za późno? I chociaż do tego daleko, to dalszy spadek udziałów marki w rynku może grozić jej likwidacją. Według planu Tavaresa zostało osiem lat na pokazanie, że Citroën potrafi sobie na rynku poradzić. Czy to się uda? Czas pokaże.
Udział producentów samochodów w rynku europejskim w latach 2022-2021:
Grupa / Marka |
rok 2022 |
rok 2021 |
Zmiana % |
Udział w rynku |
grupa Volkswagen |
2,789.828 |
2,957,738 |
-5.7 |
24.7 |
Volkswagen |
1,197.455 |
1,286,148 |
-6.9 |
10.6 |
Audi |
614,545 |
597,231 |
+2.9 |
5.4 |
Skoda |
538,623 |
588,863 |
-8.5 |
4.8 |
Seat |
345,704 |
402,069 |
-14.0 |
3.1 |
Porsche |
87,147 |
78,048 |
+11.7 |
0.8 |
Inni |
6,354 |
5,379 |
+18.1 |
0.1 |
Stellantis |
2,052,543 |
2,377,398 |
-13.7 |
18.2 |
Peugeot |
619,173 |
724,313 |
-14.5 |
5.5 |
Opel/Vauxhall |
428,145 |
486,406 |
-12.0 |
3.8 |
Fiat |
395,378 |
474,104 |
-16.6 |
3.5 |
Citroën |
375,578 |
445,558 |
-15.7 |
3.3 |
Jeep |
103,174 |
128,879 |
-19.9 |
0.9 |
DS |
49,999 |
42,689 |
+17.1 |
0.4 |
Lancia/Chrysler |
41,096 |
43,783 |
-6.1 |
0.4 |
Alfa Romeo |
32,737 |
26,465 |
+23.7 |
0.3 |
Inni |
7,263 |
5,201 |
+39.6 |
0.1 |
grupa Renault |
1,061,560 |
1,093,448 |
-2.9 |
9.4 |
Renault |
582,766 |
678,709 |
-14.1 |
5.2 |
Dacia |
475,511 |
410,7e9 |
+15.8 |
4.2 |
Alpine |
3,283 |
2,439 |
+34.6 |
0.0 |
grupa Hyundai |
1,060,989 |
1,018,637 |
+4.2 |
9.4 |
Kia |
542,423 |
502,677 |
+7.9 |
4.8 |
Hyundai |
518,566 |
515,960 |
+0.5 |
4.6 |
grupa BMW |
817,993 |
859,036 |
-4.8 |
7.2 |
BMW |
646,538 |
683,164 |
-5.4 |
5.7 |
Mini |
171,455 |
175,872 |
-2.5 |
1.5 |
grupa Toyota |
805,952 |
760,071 |
+6.0 |
7.1 |
Toyota |
766,769 |
712,505 |
+7.6 |
6.8 |
Lexus |
39,183 |
47,566 |
-17.6 |
03. |
Grupa Mercedes-Benz |
655,962 |
679,822 |
-3.5 |
5.8 |
Mercedes |
634,697 |
644,450 |
-1.5 |
5.6 |
Smart |
21,265 |
35,372 |
-39.9 |
0.2 |
Ford |
516,614 |
518,401 |
-0.3 |
4.6 |
Volvo |
247,126 |
282,524 |
-12.5 |
2.2 |
Nissan |
238,017 |
249,627 |
-4.7 |
2.1 |
Mazda |
140,108 |
155,439 |
-9.9 |
1.2 |
grupa Jaguar Land Rover |
119,861 |
149,784 |
-20.0 |
1.1 |
Land Rover |
94,884 |
111,745 |
-15.1 |
0.8 |
Jaguar |
24,977 |
38,039 |
-34.3 |
0.2 |
Honda |
67,144 |
68,346 |
-1.8 |
0.6 |
Mitsubishi |
56,918 |
73,370 |
-22.4 |
0.5 |
źródło danych ACEA
Najnowsze komentarze