Możecie w to wierzyć lub nie, ale Citroen XM i Peugeot 605 kończą w tym roku 32 lata. Każdy z nich ma swoją wspaniałą historię a dzisiaj jest być może ostatnia okazja, by niedrogo wejść w posiadanie takiego klasyka. Jeżdżących egzemplarzy jest bowiem coraz mniej a przecież w swoim czasie wyznaczały nowe standardy w swoich segmentach.
Citroen XM
23 maja 1989 roku koncern Citroen zaprezentował model XM. Nowoczesne nadwozie o bardzo oryginalnym kształcie, komfortowe, obszerne wnętrze i szereg ciekawych rozwiązań technicznych spowodowały, że samochód ten jest dzisiaj coraz chętniej poszukiwanym klasykiem, szczególnie cenione są egzemplarze z pierwszego roku produkcji. To one miały najwięcej oryginalnych Citroenowych rozwiązań i sporo nowinek technologicznych. Wśród nich elektronicznie sterowany system Hydractive, hydropneumatyczne nadwozie, ocynkowane nadwozie oraz wspaniale brzmiący trzylitrowy silnik V6.
Pasażerowie z tyłu siedzieli nieco wyżej niż ci z przodu, co zapewniało doskonały widok. Z tyłu zamontowano też dodatkową szybę (dostępną w lepiej wyposażonych wersjach), dzięki której wnętrze było izolowane od warunków zewnętrznych podczas otwierania bagażnika. Warto też wspomnieć o systemie Diravi, wspomaganiu kierownicy o zmiennej sile, które samo centrowało koła po jej puszczeniu przez kierującego. Dostępne były nadwozia hatchback i kombi.
Najszybsze żelazko świata zostaje samochodem roku
Citroen XM to przede wszystkim bardzo oryginalne nadwozie, które spowodowało m.in. że nazywano go najszybszym żelazkiem świata. Sześć miesięcy po swojej premierze XM dostał nagrodę Car of the Year 1990 (Samochód roku 1990).
Citroen XM – najlepsze reklamy
https://www.youtube.com/watch?v=Tbb-9a9Fw5w
Citroen XM – następca
Następcą modelu XM został Citroen C6, nazywany przez wielu fanów marki ostatnim prawdziwym Citroenem. Jego ceny są również dość atrakcyjne, ale sam zakup to nie wszystko – trzeba jeszcze wiedzieć jak go doprowadzić do porządku po takim tanim zakupie. Dla chętnych przygotowaliśmy specjalny poradnik – czy warto kupić Citroena C6 z silnikiem 2.7 lub 3.0 bi-turbo.
Citroen XM – ceny samochodów używanych
Zestawienie cen z ogłoszeń z dnia 23.12.2018
model |
rocznik |
silnik |
przebieg deklarowany |
cena |
Citroen XM |
1996 |
3.0 V6 |
179636 |
6 900 zł |
Citroen XM |
1996 |
2.5 TD |
270000 |
3 500 zł |
Citroen XM |
1994 |
2.5 TD |
134000 |
6 999 zł |
Citroen XM |
1996 |
2.0 Turbo |
140000 |
3 900 zł |
Citroen XM |
1990 |
2.1 TD |
235697 |
6 900 zł |
Citroen XM |
2000 |
2.1 TD |
280000 |
4 200 zł |
Peugeot 605
Zaprezentowany w 1989 roku Peugeot 605 dzielił z XM płytę podłogową i niektóre cechy wnętrza. Miał jednak bardziej klasyczną deskę rozdzielczą i klasyczne zawieszenie. Pod maską można było spotkać również doskonały silnik trzylitrowy V6. Samochody te są cenione za bardzo bogate wyposażenie, obszerne wygodne wnętrze i komfortową jazdę.
Projekt nadwozia Peugeot 605 nawiązywał bezpośrednio do kształtu modelu 405. Było to zresztą przedmiotem pewnego rodzaju krytyki ze strony niektórych dziennikarzy motoryzacyjnych. Pisali, że samochód będzie trudny do odróżnienia od mniejszego brata. Podobnie jak w przypadku modelu XM, 70% elementów zostało ocynkowanych, co w owym czasie było znacznie lepszym wynikiem niż BMW (około 40%) czy Mercedes (50%). Inne innowacje obejmowały zwiększoną sztywność nadwozia czy nowe tworzywa, użyte na przykład do stworzenia zderzaków zdolnych pochłaniać niewielkie uderzenia bez uszkodzeń. Współczynnik oporu powietrza wynosił 0.28 lub 0.30 w zależności od modelu.
Aktywne zawieszenie w Peugeot 605
W 3.0-litrowych modelach układ zawieszenia Peugeot 605 posiadał automatyczne sterowanie elektroniczne wszystkich czterech amortyzatorów. Czujniki nieprzerwanie przesyłają dane z pięciu punktów pomiarowych, a komputer jest zaprogramowany tak, aby reagował na zmiany natychmiast, wydając instrukcje, które zmieniają ustawienie każdego amortyzatora, niezależnie: by był bardziej miękki lub bardziej twardy, w zależności od warunków na drodze i stylu jazdy. Ten system zapewnia, że ustawienie zawieszenia jest zawsze na optymalnym poziomie, aby zapewnić najlepszą możliwą kombinację jazdy i przyczepności. Można też było za pomocą przycisku wymusić tryb sport. – „Bez wątpienia największą innowacją 605 jest jego półaktywny system zawieszenia montowany do modeli SV3.0 i SV 24” – pisały w owym czasie media.
Peugeot 605 w filmie Ronin
Jednak ta klasyczna sylwetka ma dzisiaj swój urok. Peugeot 605 zagrał też w wielu filmach, a jednym z najciekawszych wśród nich jest Ronin. Zagrał w nim również Citroen XM, w dalszej części tego fragmentu doskonale widać jak hydropneumatyczne zawieszenie świetnie sobie radzi z nierówną gruntową drogą a jakie problemy ma ścigające go Audi.
https://youtu.be/4MoOp7ESHac
Ile kosztuje używany Peugeot 605
Peugeot 605 jest coraz rzadkiej spotykany w ogłoszeniach a egzemplarze z pierwszego roku produkcji to prawie białe kruki. Mimo wszystko warto się rozglądać.
model |
rocznik |
silnik |
przebieg |
cena |
Peugeot 605 |
1995 |
2.0 |
186000 |
9 999 zł |
Peugeot 605 |
1990 |
3.0 |
243649 |
7 600 zł |
Peugeot 605 |
1993 |
3.0 |
76000 |
12 500 zł |
Peugeot 605 |
1997 |
2.0 |
285000 |
3 400 zł |
Ceny 23.12.2018 – na podstawie Otomoto.pl, OLX.pl
Peugeot 605 – reklamy modelu
https://youtu.be/6fwj5-6dloc
Originally posted 2018-12-23 17:22:15.
Najnowsze komentarze